دسته‌بندی نشده
موضوعات داغ

چگونه اینترنت صمیمیت را امکان پذیر می‌کند؟

برخی تحقیقات نشان داده؛ افزایش استفاده از اینترنت منجر به انزوای اجتماعی و افسردگی می‌شود. افرادی که زمان بیشتری را در اینترنت می‌گذرانند، زمان کمتری را صرف معاشرت با همسالان خود می‌کنند، کمتر با خانواده ارتباط برقرار می‌کنند و بیشتر احساس تنهایی و افسردگی می‌کنند. با این حال، مطالعات دیگری در تضاد با این نتایج ظاهر شد، و نشان می‌دهد که اینترنت در واقع مردم را با پل زدن موانع جغرافیایی به یکدیگر نزدیک می‌کند. یاقوت؛ معتبرترین شرکت ارائه دهنده پهنای باند اختصاصی( اینترنت سازمانی ) این مطالعات را عمیقاً بررسی کرده و در این مقاله به آن پرداخته؛ با ما همراه باشید:

برای درک اینکه چه چیزی به انزوای اینترنت کمک می‌کند، به طور عمیق به این می‌پردازیم که چگونه ابزارهای اجتماعی مانند ایمیل، جوامع آنلاین و استفاده از اینترنت می‌توانند افراد را به صورت مجازی دور هم جمع کنند، اما همچنین ممکن است منجر به انزوای فیزیکی آنها شود.اکثر مواقع نام اینترنت و فضای مجازی که به میان می‌آید، همه ما یاد اثرات منفی آن بر خانواده‌ها و روابط زناشویی می‌افتیم. اما بد نیست بدانیم که منفی و مثبت بودن هر پدیده‌ای می‌تواند به نوع استفاده و تعریف ما از آن پدیده بازگردد. اینترنت فقط باعث فاصله‌ها نمی‌شود بلکه می‌تواند صمیمیت را هم افزایش دهد حال تاثیر اینترنت در زندگی را بررسی می‌کنیم

تاثیر اینترنت

تاثیراینترنت در زندگی امروزی

دنیای مجازی یا همان دنیای اینترنت آنقدر در زندگی روزمره ما ریشه دوانده که اکثر ما زندگی بدون آن را نمی‌توانیم مجسم کنیم. منظور از دنیای مجازی فقط شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌های مختلف نیست. ما بدون کمک اینترنت و شبکه‌های درهم تنیده دیجیتال نمی‌توانیم اکثر کارهای اداری و معمول خود را هم به انجام برسانیم.

تا به حال در بسیاری از مقاله‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و هر نوع برنامه اطلاع رسانی دیگر توسط رسانه‌ها، به معایب تاثیر اینترنت و دنیای آن پرداخته شده است. ما امروز قصد دیگری داریم. می‌خواهیم به محاسن این دنیای غیر واقعی و به این موضوع که آیا اینترنت می‌تواند صمیمیت را بین افراد زیاد کند، بپردازیم.

اینترنت و ارتباطات

تاثیراینترنت بر هویت فردی و اجتماعی

اولین، مهم‌ترین و اصلی‌ترین اتفاقی که با پیوستن به دنیای اینترنت می‌توان به آن دست پیدا کرد، آگاهی است.

آگاهی یافتن از موضوعات و اخبار و اطلاعات مفید و به روز از سراسر جهان، می‌تواند علاوه بر اینکه به بالا بردن قدرت تفکر و تشخیص افراد کمک زیادی نماید، بلکه به بسیاری از افرادی که دچار مشکلات مختلف و متعدد در زندگی خود هستند (در هر زمینه‌ای) کمک و راهنمایی کند. کسانی را که در تصمیم گیری‌ها دچار شک و دودلی هستند را همراهی کرده و در قرار گرفتن در مسیر درست یاری رساند.

بهره بردن از منابع نامحدود اطلاعاتی در اینترنت اگر برای افراد معمولی جامعه در این حد می‌تواند کمک‌کننده باشد، به طور قطع برای محققان؛ دانشجویان، متخصصین و … می‌تواند بیش از این‌ها، فایده داشته باشد. برقراری رابطه افراد مختلف در سراسر جهان با یکدیگر می‌تواند دستاورد بزرگ دیگری باشد که به کمک شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر پدید آمده است.

نقش اینترنت در زندگی

شاید در سال‌های دور، حتی تصور اینکه هر فرد بتواند با توجه به علایق و سلیقه خود با فرد دیگری در سرزمینی دور آن هم بدون شناخت قبلی، ارتباط برقرار کند و بتواند روابط دوستانه جدیدی را شکل دهد، وجود نداشت.

وسعت پیدا کردن دامنه ارتباطات می‌تواند منجر به پیشرفت و رشد فردی و اجتماعی شود. علاوه بر آن، این روابط جدید می‌تواند منجر به پیشرفت‌های تحقیقاتی و آکادمیک هم شود. به طور مثال دانشجویان؛ اساتید، نخبگان علمی و هنری و فرهنگی می‌توانند به راحتی و بدون واسطه و در سریع‌ترین زمان ممکن با یکدیگر به تبادل نظر و تجربه بپردازند و این تجربیات جدید را در محیط خود، پیاده‌سازی نمایند.

تاثیراینترنت برروی خانواده

به احتمال زیاد شما هم تا کلمه تاثیر اینترنت را در کنار کلمه خانواده می‌شنوید، فورا جنبه‌های منفی این مسئله به ذهنتان خطور می‌کند.

البته قصد ما این نیست که بخواهیم منکر وجود برخی پدیده‌های منفی در این جریان شویم، اما بد نیست گاهی اوقات نیمه پر لیوان را هم ببینیم و سعی کنیم به نیمه پر، اضافه هم کنیم.

اینترنت توانسته است فاصله‌های موجود بین خانواده‌هایی که از نظر جغرافیایی در یک محدوده نیستند را کم و کم‌تر کند. حتما زمان‌هایی را به یاد دارید که برای دانستن حال و احوال اعضای خانواده و یا دوستان و اقوامی که مثلا در خارج از کشور زندگی می‌کردند، مجبور بودید از نامه استفاده کنید و یا نهایتا با کمک تلفن از حال آن‌ها باخبر شوید.

تاثیر اینترنت بر خانواده

اینکه می‌توانیم در هر وقتی از شبانه روز، در سریع‌ترین حالت ممکن با دورترین نقاط دنیا ارتباط بگیریم، فقط به لطف اینترنت و شبکه‌های مجازی امکان‌پذیر است. از حال یکدیگر باخبر بودن و حتی به شکل تصویری، با وجود کیلومترها فاصله؛ یکدیگر را ملاقات کردن، دستاورد کمی نیست. این شبکه‌های مجازی می‌توانند به حفظ روابط دوستانه و خانوادگی کمک زیادی نمایند. دیگر کسی به دست فراموشی سپرده نخواهد شد.

تاثیراینترنت بر افزایش صمیمیت

گاهی اوقات با کمک دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم صمیمیت را در داخل اعضای یک خانواده و یا جمع دوستانه افزایش هم دهیم.

یک مسئله را باید همیشه در نظر داشته باشید و آن هم اینکه دنیای مجازی زمانی که به شکل افراطی مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند اعتیادآور باشد و اثرات مخرب بر جای گذارد.

برای مطالعه بیشتر به مقاله: شبکه‌های اجتماعی، یک فاجعه یا یک نعمت؟

اما اگر به جا و به اندازه مورد استفاده قرار بگیرد، نه تنها خللی به زندگی روزمره ما وارد نمی‌شود بلکه می‌توانیم آموزش‌ها و آگاهی‌های زیادی در رابطه با مسائل مختلف به دست بیاوریم.

تاثیر اینترنت بر ارتباطات از راه دور

چگونگی استفاده از اطلاعات فضای مجازی به نوع نگرش هر فرد و هدفی که دارد، باز می‌گردد. در بین انبوه خبرهای حاکی از گسست پیوند بین اعضای خانواده و همسران با سرمنشأ فضای مجازی، مواردی هم وجود داشته‌اند که با کمک همین فضای مجازی به وصل کردن و پیوند و عمیق‌تر شدن روابط انجامیده است.

جویا شدن از حال یکدیگر حتی از راه دور، با کمک فضای مجازی می‌تواند روابط را محکم‌تر از قبل کند. مشاوره گرفتن در حل مسائل مختلف عاطفی و احساسی با کمک دنیای اینترنت می‌تواند تاثیر اینترنت در جنبه مثبت استفاده از شبکه‌های مجازی باشد.

گاه با کمک همین شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم به دوست و یا عضوی از خانواده و اقوام شادی و نشاط را تزریق کنیم.  مثلا شما می‌توانید با فراهم کردن شرایط دورهمی‌های مجازی، چه خانوادگی و چه دوستانه؛ افرادی را که دچار ناامیدی و افسردگی و استرس هستند را به دنیای دیگری وارد کنید و به آن‌ها آرامش و لبخند و شادی را تقدیم کنید.( حتی برای زمانی کوتاه)

تاثیر اینترنت بر شادی

شرایط زندگی ماشینی امروز به گونه‌ای نیست که بتوانیم در فواصل کم موفق به دیدن یکدیگر شویم و از درد دل‌های هم باخبر شویم. اما فضای مجازی به شکل خصوصی این امکان را برای‌مان فراهم کرده است.

بسیاری از مواقع این مشکلات و ناراحتی‌های روزمره نیستند که انسان‌ها را غمگین و از کارافتاده می‌کنند! انسان‌ها از اینکه فراموش شوند و تنها، گریزانند. فضای مجازی می‌تواند کاری کند که این اتفاق نیفتد.

علاوه بر تاثیر اینترنت بر جنبه‌های مثبت روحی که فضای مجازی می‌تواند بر روحیه افراد مختلف بگذارد، در همین فضاها غالبا می‌شود با همکاری یکدیگر کارهای بزرگ مادی را به انجام رساند. گروه‌هایی که به انجام امور خیریه و کمک به دیگران در فضای مجازی مشغول‌ند، یک نمونه از این همکاری‌هاست. صمیمیت‌های دسته جمعی می‌تواند به همین سادگی آفریده شوند.

تاثیرات منفی اینترنت و نحوه کنترل آن

در قسمت‌های قبل در رابطه با اینکه چطور می‌توان از فضای مجازی در جهت افزایش صمیمیت‌ها استفاده کرد، توضیح دادیم. قبلا هم متذکر شدیم که برای استفاده از جنبه‌های مثبت فضای مجازی و دنیای اینترنت، بهتر است قبل از آن یاد بگیریم که چطور از این دنیای بیکران اطلاعات استفاده کنیم.

ما باید یاد بگیریم که از اینترنت به طور کنترل شده استفاده نماییم. در غیر این‌صورت این فضای مجازی است که ما را به هر سو می‌کشاند و نه ما!

استفاده افراطی از هر وسیله و تکنولوژی و امکانات نه تنها صمیمیتی را خلق نمی‌کند بلکه سبب پاره شدن رشته‌های الفت قدیمی هم خواهد شد؛ در کنار همه مزایا نباید از تاثیر اینترنت در از بین بردن زمان مفید چشم پوشی کرد.

بهتر است قبل از اینکه بخواهید وارد دنیای مجازی شوید، هدف خود را از ورود به این دنیا معلوم کنید. گشت زدن‌های بی‌دلیل و از سر گذراندن وقت، فقط باعث می‌شود که از وقتی که باید به اطرافیان خود اختصاص دهید، بزنید و البته همین امر موجبات نارضایتی آن‌ها را فراهم خواهد آورد.

دلیل و هدف خود را از عضویت در کانال‌ها و گروه‌های مجازی معین کنید. گفتگو به خودی خود می‌تواند صمیمیت ایجاد کند البته به شرطی که روند این گفتگوها و هدف آن‌ها کاملا معلوم باشد. گاهی اوقات برخی از روابط و گفتگوها از شما نسبت به اطرافیان‌تان صمیمیت زدایی می‌کند!

مدت زمان استفاده از فضای مجازی را تعیین کنید و سعی کنید در هیچ شرایطی این قانون را زیر پا نگذارید. حتی بهتر این است که در ساعت‌های مشخص وارد محیط مجازی شوید.

قبل از اینکه وارد شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت شوید، لیست کارهایی که می‌خواهید به انجام برسانید را تهیه کنید.

مثلا مشخص کنید که قرار است از اخبار روز کشور مطلع شوید، یا می‌خواهید ثبت نام در آزمونی را داشته باشید یا اینکه می‌خواهید در جمع دوستان‌تان مدتی را به گپ‌و‌گفت بپردازید.

سعی کنید خارج از برنامه‌ای که برای خود در نظر گرفته‌اید حرکت نکنید. تمایلات خود را کنترل نمایید تا دنیای اینترنت شما را برای ساعت‌های طولانی مشغول خود نکند.

نقش اینترنت در زندگی

سعی کنید از گروه‌ها و کانال‌های غیرضروری و بی‌فایده که حتی ممکن است بر روی اعتقادات و ذهنیات شما اثر بگذارد خارج شوید. مطمئن باشید بدون آنکه خودتان در جریان باشید مدت زمان زیادی را در همین گروه‌ها و کانال‌ها می‌گذرانید.

هدفمندی در استفاده از فضای اینترنت می‌تواند نقش عمده‌ای را در بهره‌وری بهتر از این فضا ایفا کند. شما می‌توانید هم از فواید بالای این محیط به نحو احسن استفاده کنید و هم اینکه از زندگی روزمره خود غافل نشوید. سعی کنید آموزش‌ها و اطلاعات خوبی که در این محیط برای برقراری روابط محکم‌تر با عزیزان فراهم شده است را مورد مطالعه قرار دهید و به کار ببندید.

جالب است که بدانید محققان زیادی در سراسر دنیا در زمینه تاثیر اینترنت در زندگی مشغول تحقیق و بررسی هستند. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به سخنرانی How the Internet enables intimacy از سایت تد مراجعه فرمائید.

شرکت اینترنت یاقوت با ارائه سرویس‌های اینترنت پر سرعت به مشتریان خود در سراسر ایران خدمت‌رسانی می‌کند.

6 راه ساده برای کاهش مصرف اینترنت

کنترل کودکان در اینترنت

4.9/5 - (31 امتیاز)

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا