مجله یاقوت

چطور سرعت ADSL خود را افزایش دهیم

برخی از کارها، به قدری به اینترنت پرسرعت وابسته هستند که اگر نباشد، کار ما با مشکل روبرو خواهد شد. به عنوان مثال، آموزش، آزمون‌های آنلاین، دریافت مشاوره از متخصصان، جلسات کاری، خریدهای آنلاین، بازی کردن، دیدن عزیزی که آن طرف دنیاست و نمی‌توانیم حضوری او را ببینیم و … همگی به جزئی از کارهای مهم و حیاتی ما تبدیل شده‌اند. اگر به اینترنت پرسرعت دسترسی نداشته باشیم، نمی‌توانیم آن‌ها را انجام دهیم. خبر خوش اینجاست که شما با ترفندهای مختلفی می‌توانید سرعت اینترنت خود را افزایش بدهید. در این مقاله، می‌خواهیم علاوه بر آشنا کردن شما با اینترنت پرسرعت درباره روش های افزایش سرعت اینترنت Adsl صحبت کنیم. 

افزایش سرعت اینترنت adsl
اینترنت پر سرعت

کرونا و دغدغه‌هایی از جنس اینترنت

از اواخر سال 1398 که اپیدمی کرونا شروع شد روز به روز قرنطینه روی شدیدتری به خود می‌گرفت به طوری که دیگر در کوچه و خیابان کسی را نمیدیدی که به امور روزانه خود بپردازد. از جمله اموری که این اپدیمی گریبان آن را گرفت تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و کلاس‌های خصوصی بود. در همین حین به نظام آموزشی آسیب جدی وارد شد و به مرور برگزاری کلاس‌های آنلاین در بین مردم زمزمه شد تا رفته رفته قوت گرفت و وزارت آموزش و پرورش بعد از تعطیلی چند ماهه مدارس و دانشگاه‌ها راهی نیافت تا این‌که نرم افزار شاد را راه اندازی کند. از این رو داشتن اینترنت برای هر خانواده‌ و افزایش سرعت ADSL تبدیل به یک نیاز ضروری شد بطوری که تاثیر آن بر افزایش قیمت گوشی تلفن همراه و مودم‌های Adsl بسیار زیاد شد.

دغدغه مردم برای تهیه تلفن همراه و مودم شدت گرفت و پای مافیا به بازار مودم و تلفن همراه باز شد. قیمت مودم سه برابر شد و قیمت تلفن همراه متوسط به حدود ده میلیون تومان رسید. خانواده‌هایی که تا آن زمان از اینترنت رنگ و بویی ندیده بودند به ناچار برای ادامه تحصیل فرزندان خود مجبور به تهیه اینترنت شدند. پورت‌های مخابراتی پر شد و ظرفیت ISP‌های داخل هر شهر به حداکثر رسید از این رو دستگاه‌های فراهم‌کننده سرویس اینترنت با تمام توان خود به سرویس دهی می‌پرداختند.

در نتیجه سرعت اینترنت کندتر شد که همین امر دلایل مختلف خود را داشت. مثلا دور بودن از مرکز مخابراتی، سیم کشی داخل ساختمان، پر بودن توان دستگاه‌های مخابراتی و چندین دلیل دیگر که باعث شده بود سرعت اینترنت کندتر شود.

در این مقاله ما می‌خواهیم چندین روش را معرفی کنیم که شما بتوانید تا جایی که ممکن است نویز را از خط مخابراتی خود حذف کنید و بهترین سرعت را برای اینترنت خود داشته باشید. با شرکت اینترنت یاقوت همراه باشید تا به بررسی این روش‌ها بپردازیم.

برای مطالعه بیشتر در خصوص تاثیر کرونا بر کاهش سرعت اینترنت به این مقاله مراجعه فرمائید:

اینترنت پرسرعت چیست؟

اینترنت مجموعه‌ای جهانی است که از شبکه‌های بزرگ و کوچک تشکیل شده است که با روش‌های مختلف و متعددی به هم وصل شده‌اند و حاصل آن شده است فناوری عظیمی به نام ” اینترنت”. هدف از ایجاد این شبکه غول پیکر، تبادل اطلاعات و ایجاد ارتباطات است. ما با اتصال دستگاه خود به این شبکه است که به آن دسترسی پیدا می‌کنیم. اگر سرعت خوبی  برای دریافت و ارسال اطلاعات در اینترنت داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که اینترنت ما پرسرعت است.  انواع مختلفی از اینترنت پرسرعت وجود دارد که adsl هم یکی از آن‌ها است.

اینترنت پرسرعت adsl

انواع اینترنت پرسرعت

اینترنت پرسرعت سرویس‌های مختلفی را شامل می‌شود که از این سرویس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اینترنت سازمانی:

به اینترنتی که در آن پهنای باند اختصاصی وجود داشته باشد اینترنت سازمانی گفته می‌شود. در این سرویس از اینترنت سرعت آپلود و دانلود شما با هم برابر خواهد بود. سرعت اینترنت در این روش، بالا است و هیچ گونه افتی در آن وجود ندارد. با این حال، این سرویس گران است و نیاز به تجهیزات دارد و به همین خاطر برای مصارف خانگی به صرفه نیست. 

اینترنت وایرلس:

اینترنت وایرلس نوعی شبکه ارتباطی است که از آن برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شود. در این روش وظیفه دریافت و ارسال اطلاعات برعهده کابل ها نیست و این امواج رادیویی هستند که برای تبادل اطلاعات به کمک ما می‌آیند. در نتیجه نیازی به خط تلفن نیست.

اینترنت TD-LTE:

  • این اینترنت بر مبنای فناوری ثابت نسل 4.5 است. این اینترنت آخرین نسل اینترنت ثابت است که به خطوط تلفن ثابت وابسته نیست و قابل حمل است و علاوه بر این، سرعت خوبی هم دارد.

اینترنت ADSL2+:

سرویس ADSL فناوری ای است که با استفاده از آن قادریم به اینترنت وصل شویم؛ بدون این که خط تلفن مشغول شود. اینترنت ADSL2+ نسل اینترنت پرسرعت به روزی است که قیمت مناسبی دارد و  پوشش دهی خوبی را هم ایجاد می‌کند.

اینترنت adsl2+

مقایسه سرعت ADSL

هر سرویس پرسرعت، با هم تفاوت‌هایی دارد. سرعت تنها چیزی نیست که برای انتخاب باید به آن توجه کرد. معمولاً ما معیارهای مختلف سرویس اینترنت را در کنار هم قرار می‌دهیم و سپس از بین آن‌ها یکی را انتخاب می‌کنیم.

از لحاظ سرعت، ADSL از وایرلس، TD-LTE و اینترنت سازمانی کندتر است؛ ولی تجربه خوبی برای کاربران خانگی به حساب می‌آید و مشکلاتی از قبیل هزینه‌های بالا، بسته‌های حجم پایین و احتمال افت سیگنال به خاطر بی سیم بودن را ندارد. Adsl به راحتی می‌تواند یک اینترنت ارزان و پایدار را به شما ارائه کند تا به راحتی بتوانید به کارهای ساده روزمره خود برسید.

سه سرویس دیگر، مزایا و معایبی دارند و نمی‌توان یک نسخه کلی برای خوب و بد شمردن هر کدام از این چهار سرویس پیچید. با مطالعه مزایا و معایب این سرویس‌ها و مطابقت دادن آن‌ها با نیازهای خود می‌توانید متناسب‌ترین سرویس را برای خود انتخاب کنید.

علت کم شدن سرعت اینترنت

کم شدن سرعت اینترنت ممکن است به خاطر اتصالات داخلی ما ایجاد شود یا اینکه مشکل از مخابرات و فروشنده باشد. تشخیص این کار راحت است.

کابل‌های مخابرات کابل‌هایی به رنگ مشکی هستند که به دیوار متصل‌اند و میخکوب شده‌اند. این کابل‌ها وارد خانه ما شده و در جایی به نام سرخط تمام می‌شوند و کار را به دست سیم‌کشی داخل خانه ما می‌سپارند. حالا برای تشخیص مشکل باید چه کاری انجام دهیم؟

  • سیم های داخلی را از سرخط جدا کنید.
  • مودم را مستقیماً به سرخط وصل کنید.
  • حالا مودم را روشن کنید.
  • یک ساعت از آن استفاده کنید.

در صورتی که بعد از یک ساعت با مشکل سرعت مواجه نشدید سرعت افت نکرد، مطمئن باشید که مشکل داخلی است. اگر همچنان با افت سرعت مواجه شدید این مشکل به کابل کشی خانه شما ربطی ندارد و باید به فروشنده سرویس اینترنت خود مراجعه کنید و مشکل را با او در میان بگذارید.  

در صورتی که مشکل داخلی است، برای رفع مشکل آن باید با یک متخصص مشورت کنید. چرا که حل این مشکل اندکی فنی است و ممکن است شما دانش فنی لازم برای انجام این کار را نداشته باشید.

چهار مورد اصلی برای افزایش سرعت ADSL

سرعت اینترنت adsl2
افزایش سرعت اینترنت ADSL
  1. دقت کنید کابل‌کشی تلفن منزل یا آپارتمان با سیم‌های برق واحدها از یک لوله عبور نکرده باشد.گاها در برخی آپارتمان‌ها مشاهده شده که بدلیل صرفه جویی در مخارج ساخت و ساز، کابل اصلی برق واحدها به همراه کابل تلفن آن‌ها در یک لوله عبور کرده است و زمانی که جریان زیادی از کابل برق عبور کند (معمولا در زمان اوج مصرف یا استفاده از هیتر یا چای ساز و اتو) در اطراف کابل برق میدان مغناطیسی ایجاد شده و نویز زیادی در کابل تلفن کنار خود ایجاد می‌کند. کارشناسان ما بعد از بررسی این موارد به مشتری پیشنهاد می‌کنند که کابل داخلی را قطع و کابل را جداگانه و از مسیر دیگری بکشند. این کار باعث می‌شود نمای داخلی ساختمان و پارکینگ چشم نواز نباشد و تنها راهی که برای شما باقی می‌ماند این است که از این کار صرف نظر کنید یا در هنگام خرید آپارتمان به این موارد دقت کنید.
  2. مطمئن شوید که روی کامپیوترتان نرم افزارهای نامعتبر نصب نشده باشد. وجود نرم افزارهایی که توسط توسعه دهندگان نامعتبر تولید شده با عث می‌شود ترافیکی در کامپیوتر شما ایجاد کند و شما از آن بی خبر باشید همین امر باعث می شود ترافیک شما بی‌جهت استفاده شده و همچنین سرعت شما افت داشته باشد. دقت کنید که موارد ذکر شده در تلفن همراه نیز وجود دارد، پس اپلیکیشن‌هایی که از توسعه دهندگان نامعتبر به شما پیشنهاد می‌شود روی گوشی تلفن همراه نصب نکنید یا اگر نصب کرده اید آن‌ها را حذف کنید.
  3. سومین موردی که باید به بررسی آن بپردازید امنیت وای فای مودم می‌باشد. تقریبا چند سالی است که در هر تلفن همراهی نرم افزار هک وای فای مشاهده می‌شود. عملکرد این نرم افزارهای ارتباط مستقیمی با پروتکل WPS دارد. دقت کنید که پروتکل WPSدر مودم شما خاموش باشد. اگر برای انجام آن اطلاعات کافی ندارید ما در مقاله خاموش کردن WPS مودم به توضیح آن پرداخته‌ایم.
  4. استفاده از نویزگیر یا اسپلیترقبل از اتصال سیم تلفن به مودم می‌تواند به طرز عجیبی نویز خط شما را از بین ببرد و سیگنال دیتا و صدا را از هم جدا کند. اما نکته مهمی که باید بدانید این است که احتمال از کار افتادن نویزگیر بعد از دو سال استفاده وجود دارد و باید آن را تعویض کنید و از حذف آن جدا پرهیز کنید.

برای آگاهی بیش‌تر از تعرفه‌های اینترنت پرسرعت یاقوت به صفحه اینترنت ADSL در سایت یاقوت مراجعه و یا با شماره 0864840 تماس حاصل فرمائید.

بیشتر بخوانید:

اینترنت ADSL

Vdsl چیست و تفاوت آن با Adsl چیست؟

Adsl چیست؟ (بخش اول)

Adsl چیست؟ (بخش دوم)

4.5/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. یعنی میشه سرعت اینترنت adsl را از سرعتی که خود مخابرات میده بیشترش کنیم؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا