مجله یاقوت

بررسی تاثیر آموزش آنلاین بر استرس مادران

تاثیر آموزش آنلاین بر افزایش استرس مادران به قدری واضح است که جا دارد در مورد آن مفصل صحبت کنیم. از روزی که کرونا مهمان ناخوانده منزل ما شده است، وضعیت تحصیل رنگ و روی دیگری به خود گرفته است. شاید هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که به این سرعت، مدارس بسته شده و همه چیز به یک گوشی تلفن همراه ختم شود.

آموزش آنلاین و تاثیر آن بر مادران
تاثیر مادران در فرایند یادگیری فرزندان در دوران کرونا

تاثیر آموزش آنلاین بر افزایش استرس مادران در یک نگاه

روزهای اول آموزش آنلاین با اوج استرس در مادران همراه بود! اصلاً تصور اینکه آموزش در فضای مجازی دنبال شود برای مادران عجیب و غیر قابل هضم بود. از سوی دیگر تلفن همراه برای برخی از سنین هنوز بسیار زود بود و این موضوع مادران را بیشتر نگران میکرد. به هر حال دنیای مجازی و آموزش آنلاین این روزها کاملاً جا افتاده است و به یک رویکرد حرفه ای تبدیل شده است. در سال‌های اخیر آموزش آنلاین برای همه رده‌های سنی ارزیابی شده و قابل اجرا است.

حال نکته اینجاست که تاثیر آموزش آنلاین بر افزایش استرس مادران بیشتر برای مادرانی که فرزندان کلاس اولی دارند، دیده می‌شود. این گروه از دانش آموزان تا به حال وارد دنیای مدرسه نشده اند، و یادگیری اولیه پایه تحصیلی از طریق تلفن همراه کمی ترسناک به نظر می‌رسد.

تاثیر آموزش آنلاین بر افزایش استرس مادران از نظر نظم و ترتیب

یکی از مواردی که سبب افزایش استرس مادران شده است، نبود برنامه تحصیلی منظم است. به هر حال در دوران مدرسه حضوری شرایط به این شکل بود که دانش آموز در زمان مشخصی وارد مدرسه می‌شد و زمان یادگیری برای او تنظیم شده بود. در ابتدای دوره آموزش آنلاین نظم مشخصی در آموزش وجود نداشت، هنوز معلم‌ها نمی‌دانستند که دقیقاً چه باید کنند و از سوی دیگر دانش آموزان نیز با دنیای مجازی ارتباط خوبی نداشتند. البته این روزها نظم و ترتیب ساعات آموزشی رفته رفته بهبود یافته است و این موضوع به کاهش استرس مادران و دانش آموزان نیز کمک کرده است.

افزایش استرس مادران در اثر آموزش آنلاین
بهبود رابطه مادران و کودکان با دنیای مجازی باه مرور زمان

تاثیر آموزش آنلاین بر افزایش استرس مادران به دلیل نبود آشنایی با سواد رسانه ای

به هر حال وقتی قرار است دانش آموز با ابزار رسانه ای کار کند، در ابتدا می‌بایست مادر تسلط کافی به این ابزار داشته باشد، این رویکرد به نوبه خود بسیار پر اهمیت بوده و از دسته مواردی است که سبب می‌شود مادران بسیار نگران باشند. به هر حال بسیاری از مادران سواد رسانه ای کافی ندارند این موضوع سبب می‌شود تا استرس مادران بیشتر و بیشتر شود. البته مادران نسل جوان تمام تلاش خود را کرده اند تا بتوانند سواد رسانه ای خود را افزایش دهند و این موضوع سبب شده تا آموزش آنلاین به نسبت روزهای گذشته شرایط بهتری داشته باشد.

تاثیر آموزش آنلاین بر افزایش استرس مادران به دلیل آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی

به هر حال بسیاری از والدین بر این عقیده هستند که استفاده از تلفن همراه و داشتن شبکه‌های اجتماعی بهتر است به رده سنی مشخصی موکول شود اما آموزش آنلاین و مجازی شدن دنیای آموزش سبب شده است تا بسیاری از والدین مجبور شوند تا در زمان زودتری برای فرزندان خود گوشی تلفن همراه خریداری کنند و کنترل بر روی عدم استفاده از شبکه‌های اجتماعی به نوعی غیر ممکن محسوب می‌شود. والدین مدام به دنبال نرم افزارهای مراقبتی می‌گردند و این موضوع روی ذهنشان بسیار تاثیر بد می‌گذارد و سبب استرس و اضطراب آنها می‌شود. اینطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور کلی آسیب شبکه‌های اجتماعی در چند سال اخیر روی نوجوانان بسیار زیاد بوده است و نوجوانان تعریف درستی از ارزش‌ها ندارند. به طور کلی شاید اموزش انلاین برای بسیاری از افراد ارزشمند به نظر برسد اما اینطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز هم خطرات شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مستهجن روی ذهن دانش آموزان بسیار زیاد است و این موضوع به نوبه خود باعث می‌شود تا والدین احساس خوبی از دنیای آموزش آنلاین نداشته باشند و در این زمینه بسیار استرس داشته باشند.

برای مطالعه بیشتر مقاله: کنترل کودکان در اینترنت

تاثیر آموزش آنلاین بر افزایش استرس مادران به دلیل آسیب های شبکه های اجتماعی
نگرانی مادران از حضور زودهنگام فرزندانشان در دنیای مجازی

چطور می‌توان تاثیر آموزش آنلاین بر افزایش استرس مادران را کنترل کرد؟

حال سوال اینجاست که با استرس والدین در راستای آموزش آنلاین چطور باید برخورد کرد و از چه روش‌هایی استفاده کرد تا خیال والدین از بابت این روال آموزشی تا حدودی جمع باشد

بارگذاری مطالب به صورت فایل‌های در دسترس

یکی از تکنیک‌هایی که استرس مادران را تا حدودی کنترل می‌کند این است که والدین بتوانند به فایل‌های آموزشی دسترسی داشته باشند و در کنار فرزندان خود باشند.

در دسترس بودن فایل‌های آموزشی آنلاین به نوبه خود سبب می‌شود تا والدین بتوانند سواد رسانه ای خود را بیشتر کنند و این موضوع روی کیفیت آموزش تاثیر می‌گذارد.

بیان اهداف جلسه تدریس به صورت واضح

یکی از روش‌هایی که تاثیر آموزش آنلاین بر افزایش استرس مادران را به شکل بهتری کنترل می‌کند این است که اهداف جلسه بعد، در جلسات قبل مشخص شود. به این ترتیب مادران می‌توانند برنامه ریزی‌های لازم در زمینه دروس را داشته باشند و خودشان نیز می‌توانند در مورد دروس مورد نظر اطلاعات کافی و کامل داشته باشند و به فرزندان خود کمک بیشتری نمایند این موضوع از چند سال گذشته تا به امروز بارها و بارها مدنظر قرار گرفته است و مشخص است که بیان اهداف جلسه تدریس چقدر می‌توانند پروسه تدریس را بهبود دهد و اثر بخشی بهتری داشته باشد.

تنوع در شیوه های ارزیابی دانش آموزان

به هر حال یکی از مواردی که سبب افزایش استرس مادران شده است، نبود شیوه‌های ارزیابی درست روی سواد دانش آموزان است. در این راستا یک سری تکنیک‌های جدید و قابل قبول مدنظر قرار گرفته است و شیوه‌های تدریس و شناسایی مشکلات رفتاری به نسبت گذشته بهتر شده است. البته که توضیح روند کار به والدین نیز از مواردی است که کمک می‌کند تا استرس مادران کاهش یابد و والدین با دنیای آموزش مجازی ارتباط بهتری بگیرند.

آیا دانش آموزان آموزش مجازی را بهتر می‌پسندند یا حضوری؟

شاید هنوز هم دانش آموزان علاقه به حضور در کلاس داشته باشند این موضوع به دلیلی فضای گروهی اموزشی است که به شکل کاملاً خاص دنبال می‌شود و دانش آموزان می‌توانند در حین یادگیری، با جامعه آماری بهتری نیز همراه باشند. به طور کلی آموزش مجازی در سال‌های اخیر سبب شده تا دانش آموزان از همسالان خود دور باشند و این موضوع چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

آموزش آنلاین یا حضوری؟
تاثیر آموزش آنلاین بر یادگیری کوکان

آیا آموزش آنلاین پس از اتمام کرونا نیز پا برجا خواهد ماند؟

هنوز بررسی دقیقی در این راستا صورت نگرفته است اما یکی از مهمترین مزایای آموزش مجازی این است که یک دانش آموز در تهران از امکانات برابری با دانش آموز در روستا برخوردار باشد و این موضوع به یادگیری بیشتر و بهتر او کمک زیادی می‌کند. بررسی‌ها مشخص کرده است که پس از اتمام کرونا، برخی از دروس هنوز در دنیای آنلاین وضعیت بهتری خواهند داشت. البته شاید در این زمینه نیاز به پیگیری‌های بیشتری باشد.

مادران چرا نگران اموزش انلاین هستند؟

حقیقت این است که هنوز هم از دید والدین یادگیری بسیاری از دروس از طریق مجازی، عمق واقعی خود را نخواهد داشت. این موضوع سبب می‌شود تا بسیاری از مادران در این زمینه شرایط را به شکل دیگری ارزیابی کنند و این موضوع روی ذهن آنها تاثیر زیادی می‌گذارد.

یک موضوع مهم دیگر که بخش دقیقی از آموزش انلاین را مشخص می‌کند این است که مادران علاقه ای که یادگیری از راه دور ندارند و معتقد هستند که تمرکز کافی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

موضوع دیگر این است که در دسترس بودن فضای مجازی برای بسیاری از دانش آموزان در کنار یک سری خوبی‌هایی که دارد با یک سری خطرات همراه است. خطراتی که سبب می‌شود در نهایت موقعیت آموزش متفاوت باشد و دانش آموز از مسیر تحصیل خود منحرف شود. شاید بهتر باشد محدودیت‌های خاصی برای آموزش آنلاین اجرا شود تا دانش آموزان بتوانند مسیر یادگیری را به شکل حرفه ای دنبال کنند. البته که در این زمینه بررسی‌های لازم صورت گرفته است.

جمع بندی

حس رضایت از آموزش انلاین تا حدودی احساس می‌شود اما تاثیر آن بر افزایش نگرانی مادران کاملاً مشهود بوده و والدین در این زمینه هنوز هم احساس خوبی ندارند. بگذارید موضوع را به شکل دیگری برای شما توضیح دهیم. حقیقت امر این است که دنیای مجازی دنیایی پس از علم و دانش است اما اگر همه چیز در مسیر درست خود کنترل نشود مشکل ساز خواهد بود.

یک نکته مهم دیگر این است که بسیاری از دانش آموزان این تصور را دارند که آموزش آنلاین و مجازی، آموزشی عمیق نبوده و این موضوع سبب می‌شود تا به تحصیل اهمیت زیادی ندهند. در هر صورت تاثیر آموزش آنلاین بر افزایش استرس مادران در سال 1400 به نسبت سال گذشته بیشتر بوده چون دروس به نسبت سال‌های گذشته پیشرفته تر شده اند و این موضوع می‌بایست به طور دقیق و اصولی ارزیابی شود.

5/5 - (13 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا