مجله یاقوت

بازی آنلاین نیاز به چقدر پهنای باند دارد؟

نوع بازیپهنای باند مورد نیاز
بازی‌های آنلاین چندنفره با گرافیک پایین۱۰۰ کیلوبیت بر ثانیه
بازی‌های آنلاین چندنفره با گرافیک متوسط۵۰۰ کیلوبیت بر ثانیه
بازی‌های آنلاین چندنفره با گرافیک بالا۱ مگابیت بر ثانیه
بازی‌های واقعیت مجازی۲ مگابیت بر ثانیه

قبل از آنکه بخواهیم به این پرسش که بازی آنلاین نیاز به چقدر پهنای باند دارد؟ پاسخ دهیم، ابتدا بهتر است با این برنامه های سرگرم کننده آشنا شوید. بازی های آنلاین ویدیویی، نوعی نرم افزارهای سرگرم کننده هستند که می توانند به صورت جزئی یا کامل به اینترنت وابسته باشند. این نوع بازی ها معمولا در نسخه های مختلف PC، کنسول های بازی و نیز دستگاه های موبایل منتشر شده و برای ژانرهای مختلفی تولید می شوند. این سبک بازی امکان تعامل و ارتباط بین پلیرهای مختلف را فراهم می سازد و خط داستانی خاصی ندارد. به همین خاطر مدام تکرار می شود. محبوبیت بازی های آنلاین، به خصوص در مدل های چند نفره، به حدی افزایش یافته است که امروز 43 درصد از گیمرها تنها سراغ این بازی ها رفته اند. از سوی دیگر جالب است بدانید که بازار این نوع بازی ها به حدود 16.9 میلیارد دلار رسیده است که نشان از محبوبیت بالای آن دارد.

با این حال، اینترنت پایدار(اینترنت وایرلس،اختصاصی ، سازمانی) یکی از پیش نیازها برای کاهش پینگ و تاخیر است که می تواند برای ایجاد یک تجربه خوب در بازی و حضور پایدار در آن مهم باشد. پینگ، یک معیار برای تعیین فاصله زمانی اتصال بین 2 دستگاه در شبکه است که با سرعت اینترنت رابطه مستقیم دارد. بنابراین داشتن یک سرویس اینترنتی پرسرعت با پینگ حداقلی قادر است تا خیال گیمرها را از بابت اتصال پایدار در بازی راحت تر نماید. مورد دیگری که برای بازی های آنلاین اهمیت دارد، مقدار پهنای باند ISP درنظر گرفته شده برای اینترنت شماست. در واقع پهنای باند قادر است سرعت بارگذاری یا دانلود شما را به ماکزیمم سرعت اینترنتی که دارید افزایش دهد و از این طریق، قادر خواهید بود تا بازی خود را سریع تر انجام دهید. بنابر آنچه از طرف FCC یا کمیسیون ارتباطات فدرال بیان شده، لازم است بدانید پهنای باند با حداقل سرعت 25 مگابیت در ثانیه برای اتصال و سرعت 3 مگابیت در ثانیه برای آپلود تعریف شده است. در این حالت توانایی اجرای چند بازی به صورت همزمان وجود دارد.

بازی آنلاین

پهنای باند چیست؟

برای آنکه بدانیم بازی آنلاین نیاز به چقدر پهنای باند دارد؟ لازم است ابتدا با مفهوم آن آشنا شوید. اگر بخواهید از حداکثر ظرفیت سرعت اینترنت خود استفاده کنید، لازم است تا پهنای باند نیز حداقل با همان سرعت ارائه شود. تعریف پهنای باند به این شرح می باشد: میزان ترافیک و داده است (حجم اطلاعاتی) که می توانید آن را در شبکه میان سایت و کاربران با اینترنت انتقال دهید. فاکتورهایی که با آنها، میزان تاثیر پهنای باند محاسبه می شوند شامل ارتباطات، شبکه و نیز سیستم ها هستند. هرچقدر پهنای باند بیشتری داشته باشید، این سه مورد بیشتر خواهند شد. شما می توانید برای اندازه گیری پهنای باند، آن را از میزان دیتایی که در هر ثانیه ارسال یا دریافت می شود (با واحد بیت) ارزیابی نمایید. اگر سرویس اینترنتی که تهیه می کنید، ISP آن در حدود 24 مگابیت بر ثانیه باشد، در این حالت شما می توانید با همین قدر سرعت، روی شبکه اطلاعات را دریافت و ارسال نمایید.

اگر بخواهیم پهنای باند را از نظر عملکرد آن تقسیم کنیم، می توان 2 فاکتور مهم برای آن بیان کرد که شامل آپلود و دانلود می باشند. همانطور که می دانید، دانلود و آپلود 2 عمل مقابل هم هستند. در حالت آپلود، یک فایل به سیستم کامپیوتری بزرگتر یا اینترنت ارسال می گردد و در حالت دانلود، این فایل از این سیستم دریافت می شود. هر سرویسی که تهیه می کنید، در این دو بخش محدودیتی از نظر سرعت دارند. بنابراین می توان گفت پهنای باند دانلودی، سرویسی است که ظرفیت آن برای دانلود بیشتر بوده و در نوع آپلودی، این پهنای باند سرویسی است که ظرفیت آن برای آپلود بیشتر است.

شیوه تاثیرگذاری پهنای باند در بازی ها از آنجایی مهم است که می تواند زمان موردنیاز برای ارسال و برگشت داده ها را طولانی تر یا کوتاه تر کند. در نتیجه پینگ یا تاخیر بازی متفاوت خواهد بود. همین عامل باعث می شود تا با لگ شدن بازی، نتوانید تجربه خوبی از آن را داشته باشید.

عوامل موثر بر پهنای باند بازی آنلاین

الزامات پهنای باند بازی آنلاین چیست؟

حال می خواهیم به این پرسش که بازی آنلاین نیاز به چقدر پهنای باند دارد؟ پاسخ دهیم. با درک کامل اهمیت پهنای باند برای بازی های آنلاین، لازم است با مقدار مناسب آن در برنامه های مختلف آشنا شوید. به طور کلی به این نکته توجه کنید که 3 مگابیت، حداقل پهنای باندی است که باید آن را برای بازی های آنلاین داشته باشید.

  • بازی های شوتر اول شخص (FPS): یکی از متداول ترین بازی هایی است که گیمرها آن را تجربه می کنند. نمونه آن را می توان بازی های کالاف دیوتی، Valorant یا فورتنایت دانست که نیاز به سرعت اینترنت بالا و پینگ کمی دارند. این بازی ها با رقابت های هیجان انگیز و سریع خود، نیاز به سرعت دانلود 30 مگابیت بر ثانیه، آپلود 1 مگابیت بر ثانیه و نیز پینگ 15 میلی ثانیه دارند (حالت پیشنهادی).
  • بازی های آنلاین چند نفره انبوه (MMOs): بازی های انبوه چند نفره که نمونه های آن را می توان بازی های World of Warcraft یا  Black Desert Onlineدانست، نیاز به پینگ و شرایط خاصی ندارند. بنابراین شما می توانید از سرعت دانلود 5 مگابیت بر ثانیه، آپلود 1 مگابیت بر ثانیه و نیز پینگ 150 میلی ثانیه برای بازی کردن استفاده کنید (حالت پیشنهادی).
  • بازی های استراتژی بی وقفه (RTS): این بازی نیاز به اینترنت سریع و عکس العمل های کوتاه ندارد؛ بنابراین می توانید همان حداقل ویژگی ها در پهنای باند مانند سرعت دانلود 3 مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود 1 مگابیت بر ثانیه و نیز نرخ پینگ 150 میلی ثانیه را درنظر داشته باشید.

از آنجایی که مهم است تا در بازی های آنلاین، بهترین تجربه را داشته باشید، بنابراین توصیه ما آن است تا از یک سرویس دهنده با پهنای باند مناسب استفاده کنید. میزان پهنای باند توصیه شده برای حالت ایده آل، در حدود 25 مگابیت بر ثانیه است که می تواند تحمل اجرای 3 بازی همزمان آنلاین را داشته باشد. همچنین این عدد و مقدار بالاتر آن، پهنای باند خوبی است که می تواند برای فضاهایی که چند نفر از سرویس اینترنت شما استفاده می کنند، به کار رود. برای کسانی که به عنوان یک گیمر حرفه ای در بازی های رقابتی بازی می کنند، پهنای باند حداقل 50 مگابیت در ثانیه و بالاتر توصیه شده است.

با پاسخ به این پرسش که بازی آنلاین نیاز به چقدر پهنای باند دارد؟ شما می توانید خصوصیات و اتصال اینترنت خود را از طریق وب سایت های speedtest.net یا bandwidthplace.com یا speedcheck.ir بررسی کنید.

عوامل مؤثر بر پهنای باند بازی آنلاین

حال که فهمیدیم بازی آنلاین نیاز به چقدر پهنای باند دارد؟ لازم است فاکتورهای دیگر دخیل در عملکرد این بازی ها را بررسی کنیم. در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • پینگ (Ping): مدت زمانی است که برای دریافت پاسخ بسته ای که به سمت سرور ارسال می کنید، صرف می شود. زمان زیر 50-60 میلی ثانیه برای پینگ بازی مناسب هستند.
  • تاخیر (Latency): این فاکتور بیانگر مدت زمانی است که یک سیگنال از فرستنده به گیرنده ارسال می شود. همچنین ممکن است این فاکتور به مدت زمان موردنیاز برای ارسال از فرستنده و دریافت از گیرنده نیز اطلاق شود. قابل ذکر است که سرعت انتقال بسته به روش انتقال متفاوت بوده و ممکن است در اینترنت 4G یا TD-LTE متفاوت باشد.
  • از دست دادن بسته (Packet Loss): وجود ترافیک و تغییر مسیرها می توانند منجر به عدم انتقال بسته های اینترنتی شما شوند. هرکدام از این بسته ها، شامل اطلاعاتی از جمله آی پی، داده های کلی شما و نیز تریلتر می باشند.
  • حجم اینترنت: اگر جزو افرادی هستید که مدت زمان زیادی را برای بازی کردن اختصاص می دهید، حجم اینترنت نیز مهم خواهد بود.

شما می توانید در رابطه با نحوه کاهش مصرف پهنای باند در حین بازی، از روش هایی نظیر بهینه سازی تنظیمات با انتخاب کیفیت کمتر، غیرفعال کردن آپدیت ها و انتخاب نزدیک ترین سرور یا با محدود کردن فرآیندهای پس زمینه، خاموش کردن وی پی ان و حذف سخت افزارهای جانبی استفاده کنید.

انتخاب یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی برای بازی آنلاین

برای آنکه بتوانید مشکلات کمتری را در بازی از نظر سرعت، تاخیر و یا پهنای باند مشاهده کنید، لازم است از یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی باکیفیت (ISP)، سرویسی را تهیه کنید. برخی از فاکتورهای انتخاب یک ISP خوب برای بازی های آنلاین عبارتند از:

  • پهنای باند
  • پینگ
  • قابلیت اطمینان
  • سرعت اسمی
  • قیمت
  • پایداری سرویس
  • در دسترس بودن سرویس
  • حجم سرویس

برخی از ISPهای پیشنهاد ما برای بازی های آنلاین عبارتند از:

  • آسیاتک
  • شاتل
  • یاقوت
  • های وب
  • پیشگامان

با این حال توجه کنید که ISPها و کیفیت و سرعت آنها بسته به مکان جغرافیایی و شهرتان متفاوت خواهند بود.

ارائه دهنده خدمات اینترنتی برای بازی آنلاین

نتیجه گیری

در یک نتیجه گیری کلی و در پاسخ به این پرسش که بازی آنلاین نیاز به چقدر پهنای باند دارد؟ باید گفت حداقل ترین مقدار پهنای باند 3 مگابیت درنظر گرفته شده است. این مقدار برای بازی های مختلف فرق می کند و ایده آل ترین حالت آن 50 مگابیت می باشد. فاکتورهای دیگری که لازم است در انتخاب یک سرویس اینترنت خوب برای بازی های آنلاین در نظر داشته باشید، شامل پینگ، Latency و یا پکت لاست می باشند.

برخی از منابعی که می توانید برای مطالعات اضافی در این موضوع از آنها کمک بگیرید عبارتند از:

شما کاربران می توانید پرسش های خود را در در موضوع این مقاله با عنوان بازی آنلاین نیاز به چقدر پهنای باند دارد؟ در بخش کامنت ها برای ما مطرح کنید.

بیشتر بخوانید: بازی آنلاین نیاز به چقدر پهنای باند دارد؟
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا