دسته‌بندی نشده

در هنگام قطعی اینترنت چه باید کرد؟

امروزه که همه کارها اینترنتی شده است، قطع شدن اینترنت مشابه رفتن نور از دنیا و غرق شدن در دنیای تاریکی است. علاوه بر سرگرمی هایی که ما به صورت روزمره در فضای مجازی و اینترنت وقت خود را با آنها می گذرانیم، خیلی از کسب و کارها هم از اینترنت استفاده می کنند و در واقع عمده فعالیت آنها اینترنتی است. حالا تصورش هم سخت است که به یکدفعه با قطعی اینترنت روبرو شویم. مطمئنا همه به دنبال علت آن خواهید بود، که با تماس با ارائه دهنده خدمات متوجه خواهید شد که قطع اینترنت مختص به شما نیست و یک قطعی فراگیر است. اگر قطع اینترنت فقط مختص به شما باشد احتمال دارد با راهکارهای کوچک و ساده، مشکل برطرف شود. اما اگر مشکل بزرگ و فراگیر باشد، راه حل برطرف کردن آن هم قاعدتاً سخت و پیچیده خواهد بود. حالا چه کاری میتوان کرد؟ راه حل چیست؟یاقوت(معتبرترین شرکت ارائه دهنده اینترنت سازمانی) در این مقاله به بررسی این مطلب پرداخته است؛ با ما همراه باشید.

مشکلات قطعی اینترنت
قطعی اینترنت یک مشکل بزرگ

برای اینکه بتوانید قطعی اینترنت را برطرف کنید اول باید بدانید علت قطعی چیست. باید بفهمید کجای کار ایراد دارد که اینترنت شما قطع شده است. برای عیب یابی کردن اینترنت اول باید با رایانه خود به صورت مستقیم روتر مخصوص به خود را سرچ کنید و آن را پیدا نمایید. بعد از پیدا کردن آن می توانید سایر مراحل برای رفع قطعی اینترنت را دنبال نمایید که عبارتند از:

۱– بررسی مودم:

اگر صورت حساب اینترنتی خود را پرداخت کرده اید و باز هم با قطعی اینترنت مواجه شده اید، باید مودم خود را مورد بررسی قرار دهید. می توانید مودم خود را دوباره راه اندازی کنید. با از برق کشیدن آن و بعد از نیم دقیقه دوباره وصل کردن آن مودم راه اندازی مجدد می شود. این مشکل معمولاً برای مودم های خانگی پیش می آید که با همین روش رفع می شود. باید حتماً بعد از اتصال مجدد مودم چند دقیقه به آن فرصت دهید تا به کار افتاد.

۲– آپدیت کردن سیگنال اینترنت:

اگر با راه اندازی مجدد مودم، مشکل قطعی اینترنت شما برطرف نشد. شما باید سیگنال اینترنت خود را آپدیت نمایید. آدرس IP معمولاً در هر بار اتصال رایانه به اینترنت تغییر می کند. این آپدیت شدن بستگی به سیستم شما دارد و در ویندوز یا مک میتواند متفاوت باشد. نکته قابل توجه این است که اگر چراغ مودم شما چشمک می زند، در واقع نشان می دهد که ایراد از کابل و تنظیمات خانه است.

۳– تماس با تکنسین:

در صورتی که با انجام مراحل بالا باز هم قطعی ادامه داشت، باید با تکنسین خود تماس گرفته و راه چاره را از او بخواهید. احتمال دارد با بروز رسانی بتواند این مشکل را حل کند.

۴– استفاده از وب سایت‌ها:

در ایالات متحده وب سایت هایی در حال فعالیت می باشند که علت خرابی و قطعی اینترنت را در IP  های مختلف به آنها اطلاع می دهند. مثلاً با مراجعه به قسمت قطع اینترنت Spectrum موجود در سایت outage.report ، می توانید فراگیر بودن یا نبودن قطعی اینترنت در منطقه زندگی خود را بفهمید. سایت Outage.report آمار خرابی های اینترنتی که گزارش شده اند را در مکانهای مختلف نشان می دهد.

۵– داشتن سرویس اختصاصی اینترنت:

از بهترین گزینه های محافظت در مقابل قطعی مخصوصا برای کسب و کارهای اینترنتی، گرفتن سرویس دسترسی خصوصی به اینترنت می باشد. الان اتصالات سرویس اینترنت با پشتیبانی مناسب ارائه می شوند و اگر در ارائه اینترنت و استفاده از آن به مشکل بر بخورید این پشتیبان ها برای حفظ اتصال شما به اینترنت فعال می شوند.  مراحل ذکر شده راهکارهای اصلی رفع قطعی اینترنت هستند.

علت قطعی اینترنت
علت قطعی اینترنت

چرا قطعی سرویس اینترنت اتفاق می‌افتد؟

قطعی اینترنت اتفاقی است که این روزها در تمام دنیا به وفور پیش آمده است. این قطعی های ناگهانی باعث ایجاد مشکلات در خانه ها، فروشگاهها و کسب و کارهای اینترنتی می شود. حتی بانکها هم که عمده کار خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند، به مشکل بر می خورند. خیلی عوامل وجود دارند که می توانند باعث قطعی اینترنت شوند. در این قسمت از مقاله چندین عامل اصلی در قطعی اینترنت بیان شده است. این عوامل عبارتند از:

شلوغی شبکه:

شلوغی شبکه بیشترین تأثیر را در قطعی دارد. شلوغی شبکه، زمانی باعث قطع شدن اینترنت می شود که تعداد زیادی از افراد بخواهند در یک زمان مشخص وارد شبکه ای خاص شوند. شلوغی شبکه معمولاً در خوابگاه دانشگاه ها، کتابخانه ها و مکانهای شلوغ که شبکه های بی سیم دارند پیش می آید، در واقع استفاده همزمان تعداد زیادی از افراد باعث قطعی اینترنت در آنجا می شود. این نوع قطع شدن اینترنت قابل پیشگیری و رفع کردن است. مثلاً میتوان از خدمات پر سرعت تری استفاده کرد یا برعکس سرعت اینترنت را فقط تا حد استفاده های ضروری پایین آورد.

اتصال ناموفق به خدمات سرور:

این نوع قطعی هنگامی اتفاق می افتد که اتصال دستگاه شما با سرور قطع شود. این قطعی احتمال دارد به خاطر آب و هوای نامناسب، طوفان، قطع شدن سیم ها و حتی آسیب رساندن حیوانات پیش آید. اگر سیم ها با مشکل مواجه شوند تحت هیچ شرایطی بدون برطرف کردن مشکل آنها اتصال انجام نخواهد شد.

کم و زیاد شدن سرعت خدمات سرور:

این نوسانات سرعت و قطعی اینترنت گاهی اوقات به خاطر شلوغی خطوط و گاهی هم به خاطر ارائه نشدن بهینه خطوط  سرور اتفاق می افتند. مثلاً امکان دارد به آن اندازه که برای خدمات هزینه می کنید، آنقدر خدمات نگیرید یا خدمات با هزینه پایین تر را در اختیار شما بگذارند که قطع شدن اینترنت را در پی داشته باشد.

خرابی و آسیب رسیدن به تجهیزات:

وصل نکردن درست تجهیزات و محافظت نکردن از آن در مقابل ولتاژ، می تواند باعث قطعی اینترنت و سرخ شدن تجهیزات شما شده و در کل به آنها و مدار آسیب وارد شود. اگر به تجهیزات اضافه بر ظرفیت آنها باری تحمیل شود، باعث خراب شدن تجهیزات می شود. این مشکل با استفاده از سخت افزار های آپدیت و ایمن شده که به درستی پیکر بندی شده اند، قابل حل کردن می باشد.

رخ دادن خطای عملیات:

رخ دادن خطاهای عملیاتی باعث قطعی اینترنت می شود. این خطاها ممکن است به خاطر نادرست وارد کردن آدرس IP  یا سیم کشی و پیکر بندی نامناسب رخ دهند. در اکثر خطاهای عملیات علت آنها بیان می شود و یا از اعداد رمزی استفاده می شود که افراد متخصص از معنی آن اعداد آگاه هستند.

قطع اینترنت همگانی
قطع اینترنت همگانی

قطعی اینترنت مشکلی نیست که فقط مختص به کاربرهای خانگی باشد. با قطع شدن اینترنت تعداد زیادی از کسب و کارها از رونق افتاده و با ضررهای جبران ناپذیر روبرو می شوند. حتی خیلی از وب سایت های معروف دنیا به خاطر قطعی اینترنت از دور خارج شده و از بین رفته اند. قطعی اینترنت به صورت مداوم و پی در پی با ضرر و زیان های هنگفت تجاری همراه خواهد بود. برای رفع این مشکلات باید از طریقه رفع قطعی اینترنت به علت های مختلف اطلاعات داشت، تا در صورت نیاز خود بتوانید مشکل اینترنت خود را برطرف کنید. اما اگر مشکلات بزرگ و منطقه ای بود باید با تکنسین ها تماس گرفت و از آنها کمک گرفت. امروزه همه کارها اینترنتی است و قطعی آن معضل بزرگی خواهد بود. 

4.7/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا