دسته‌بندی نشده

چگونه غذایی که می‌خورید بر مغز شما تاثیر می گذارد؟

غذا و رژیم غذایی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر سلامت جسم و روان ما بگذارد.جمله معروف” چیزی که در بشقاب‌تان است برمغز شما تاثیر خواهد گذاشت ” به اهمیت غذا و سلامت مغز می‌پردازد. مواد خوراکی هر چه طبیعی‌تر و تازه‌تر باشند این تاثیر می‌تواند پررنگ‌تر شود؛ علاوه بر غذا، اینترنت به واسطه رساندن تصاویر، اخبار، ارتباطات اجتماعی تاثیر زیادی روی سلامت روانی ما خواهد داشت.

رسانه‌های اجتماعی و دستگاه‌های تلفن همراه ممکن است منجر به مشکلات روحی و جسمی مانند خستگی چشم و مشکل در تمرکز بر کارهای مهم شوند. آنها همچنین ممکن است به بیماری‌های جدی‌تری مانند افسردگی کمک کنند. استفاده بیش از حد از فناوری ممکن است تأثیر مهم تری بر رشد کودکان و نوجوانان داشته باشد.شرکت اینترنت یاقوت؛معتبرترین شرکت ارائه دهنده پهنای باند اختصاصی( اینترنت سازمانی) به بررسی آنچه بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد؛پرداخته است: با ما همراه باشید.

چگونه اینترنت بر سلامت روان شما تاثیر می‌گذارد؟

این روزها به نظر می‌رسد که ما زندگی خود را در اینترنت می‌گذرانیم، اما آیا استفاده بیش از حد از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد؟ در حالی که اینترنت ابزار مفیدی برای آموزش، کار، تعامل اجتماعی و سرگرمی است اما استفاده بیش از حد می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد.

« استفاده از اینترنت می‌تواند چیز خوبی باشد، زیرا به ما کمک می‌کند با خانواده و دوستان همگام شویم، اما باید مراقب باشیم که چگونه بر روان ما تأثیر می‌گذارد».

مطالعات نشان داده اند که استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی می تواند منجر به احساس افسردگی و وابستگی در برخی افراد شود.مطالعات نشان می‌دهد «وقتی وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شویم، به دنبال تأیید هستیم و آگاهانه یا ناآگاهانه زندگی خود را با زندگی دیگران مقایسه می‌کنیم.» در نتیجه، ممکن است از چیزی که در آن لحظه است لذت نبریم.»

به جای اینکه درمقایسه با هم پیچیده شوید، این را امتحان کنید: هر روز، پنج چیزی را که به خاطر آنها سپاسگزار هستید، یادداشت کنید. تمرکز بر چیزهای خوب در زندگی به شما کمک می کند تا با احساس عزت نفس پایین و حسادت مبارزه کنید.

غذا و تندرستی

یکی از مواردی که تاثیرگذاری مستقیم بر سلامت جامعه دارد؛ نوع و کیفیت غذایی است که افراد آن جامعه مصرف می‌کنند. تغذیه به پروسه خوردن، هضم و جذب مواد غذایی گفته می‌شود که برای سوخت و ساز بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند و مواد مازاد آن هم طی پروسه‌هایی از بدن خارج می‌شوند.

میزان مصرف مواد غذایی و نوع مواد غذایی مصرفی، رابطه مستقیمی با سلامت و تندرستی و یا ابتلا به بیماری‌ها دارد. تغذیه مناسب می‌تواند پایه و اساس یک زندگی سالم و پرنشاط باشد. برای داشتن سلامت کامل نیاز نیست بعضی از مواد خوراکی را از رژیم غذایی خود حذف کنیم و یا بعضی دیگر را به شکل افراطی مصرف نماییم. در واقع تغذیه درست، به برقراری تعادل در مصرف غذایی بستگی دارد.

برای بررسی تاثیر غذا و سلامت مغز ابتدا باید به بررسی غذا بر جسم بپردازیم.

بررسی غذا و سلامت مغز

غذای ناسالم به چه نوع غذایی گفته می‌شود؟

اولین گام در شناخت تاثیر غذا و سلامت مغز تشخیص غذای سالم و ناسالم است. غذای ناسالم هم می‌تواند به معنای عدم پاکیزگی غذا از نظر وجود میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زای دیگر باشد و هم می‌تواند به معنی این باشد که خود غذا سالم و عاری از آلودگی است اما به همراه آن عوامل بیماری‌زا وارد بدن می‌شوند. مثلا خوردن با دست آلوده.

از طرف دیگر به موادغذایی که به خودی خود سالمند اما مصرف زیاد آن‌ها سبب ایجاد مشکلات و بیماری‌های مختلف در بدن می‌شود هم غذای ناسالم می‌گویند. مثلا مصرف چربی‌ها و یا قندها اگر به اندازه و متعادل باشد، مشکلی ندارند. مشکل از جایی شروع می‌شود که مقدار مصرف آن‌ها در بعضی از مواد خوراکی بیش از حد نرمال باشد.

پرخوری غذا و سلامت مغز

نقش انواع غذاها بر اندام‌های بدن ما

تغذیه سالم یعنی مصرف سه گروه موادغذایی مهم کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها.

هر فردی باید متناسب با جنسیت و سن خود و وجود یا عدم وجود بیماری‌ها، به شکل منظم و متعادل این سه گروه از مواد غذایی را مصرف نماید. غذای خوب می‌تواند علاوه بر اینکه بدن را قوی نگه دارد، می‌تواند مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا را هم افزایش دهد. علاوه بر این‌ها، تغذیه سالم می‌تواند تاثیر مهمی بر روحیه و ذهن افراد هم بگذارد.

به چه رژیم غذایی سالم می‌گویند؟

رژیم غذایی سالم خیلی پیچیده و یا خیلی رژیمی و لزوما کم کالری نیست! یک رژیم غذایی سالم سرشار از مواد غذایی طبیعی  است و مواد فراوری شده در آن تا حد ممکن کاهش یافته است.

اگر از غذای طبیعی استفاده کنید به مرور زمان تفاوت در نوع نگاه؛ احساس و تفکر شما بوجود خواهد آمد. یک رژیم غذایی طبیعی می‌تواند خوشمزه، مقوی و متنوع هم باشد. در نظر داشته باشید که حذف هیچکدام از مواد غذایی به صلاح نیست. شما باید همه مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

انتخاب غذا و سلامت مغز

پروتئین

پروتئین‌ها قدرت انرژی‌زایی دارند و می‌توانند بر روی رفتار و خلق‌و‌خوی افراد هم تاثیر بگذارند. پروتئین را می‌توانید از گوشت سفید و قرمز، حبوبات، تخم مرغ و منابع گیاهی تامین کنید.

چربی

چربی‌های مفید می‌توانند سلامت جسم و روان را تضمین نمایند. چربی‌هایی مانند امگا3 می‌توانند از اندام‌های حیاتی بدن مانند قلب و مغز محافظت کنند و عملکرد آنها را بهبود ببخشند.

فیبر

فیبرها که در منابعی هم‌چون میوه‌ها و سبزیجات و غلات و آجیل و… یافت می‌شوند، باعث می‌شوند خطر ابتلا به بیماری‌هایی هم‌چون سکته‌های مغزی و قلبی و دیابت را به طرز چشمگیری کاهش دهند.

استفاده از فیبرها می تواند باعث لاغری هم شوند.

کلسیم

کلسیم سبب رشد استخوان‌ها و سلامتی آن‌ها می‌باشد. علاوه بر این کلسیم مانع افسردگی و اضطراب می‌شود و می‌تواند مشکلات خواب را هم کاهش دهد. جذب کلسیم با استفاده از منابع کلسیم‌دار، کاهش مصرف مواد غذایی که جذب کلسیم را کم می‌کنند، و مصرف منیزیم و ویتامین دی و k برای جذب بیشتر می‌تواند اتفاق بیفتد.

کربوهیدرات‌ها

منبع اصلی انرژی ما از همین کربوهیدرات‌ها است. کربوهیدرات‌ها را می‌توانید در مواد قندی، نشاسته و یا حتی سبزیجات و میوه‌ها و غلات کامل هم پیدا کنید. البته در مصرف کربوهیدرات‌ها برای جلوگیری از چاقی باید دقت داشته باشید.

بررسی تاثیر منفی غذا و سلامت مغز

قند

مبحث غذا و سلامت مغز بسیار مهم است، به دلیل کارکرد بالای مغز در بدن انسان و فعالیت بالایی که این اصلی‌ترین عضو بدن انسان دارد، مصرف سوخت مغز بالاست و گلوکز منبع اصلی سوخت مغز محسوب می‌شود.

اما آن‌چه در این میان بسیار اهمیت دارد تعادل در مصرف گلوکز یا همان قند است. مصرف بیش از حد و بر هم خوردن تعادل قند می تواند اثرات منفی بر روی آن بگذارد.

قند اضافی می‌تواند مهارت شناختی مغز را کم کرده و کنترل مغز را هم کاهش دهد. هوشیاری و حافظه می‌تواند با مصرف قند زیاد، دچار اختلال شوند.

حتی تحقیقات ثابت کرده است که مصرف بی‌رویه گلوکز می‌تواند بر روحیات فرد هم تاثیر منفی بگذارد. مثلا توانایی تجزیه و تحلیل و شناخت و کنترل نوع احساساتی که فرد در لحظه دارد، می تواند با مصرف زیاد قند و شیرینی کاهش پیدا کند.

به طور کلی بیماری قند می‌تواند به نوبه خود بیماری‌هایی مربوط به مغز را افزایش دهد.

تاثیر غذا و سلامت مغز

جیوه

جیوه از جمله موادی است در مبحث غذا و سلامت مغز بسیار مهم است و تاثیر زیادی بر مغز دارد. جیوه که معمولا در ماهی‌هایی که در دریا زندگی کرده‌اند، وجود دارد. جیوه می‌تواند اثرات مخربی بر روی سلامت بدن بر جای گذارد. یک نمونه اینکه جیوه می‌تواند بر روی مخچه اثر بگذارد. مخچه می‌تواند بر تعادل بدن و هماهنگی بینایی نقش داشته باشد.

مصرف مواد کربوهیدرات‌دار آماده

در موادی همچون بیسکویت‌ها و خمیرهای آماده پخت، اسیدهای چرب ترانس استفاده می‌شود که می‌تواند سبب التهاب مغز و کوچک شدن آن و مختل شدن سیستم عصبی شود.

نوشیدنی‌های آماده

شیرینی موجود در نوشیدنی‌های آماده روی سلول‌های هیپوتالاموس می‌تواند اثرمخرب بگذارد. کالری سوزانده نمی‌شود.

غذاهای فرآوری شده

فست فودها و نوشابه‌ها دارای چربی‌های ترانس‌اند که برای مغز و قلب بسیار مضرند. باعث چاقی و بیماری‌های گوارشی نیز می‌شوند.

بررسی تاثیر مثبت غذا و سلامت مغز

ما می توانیم برای بهبود عملکرد مغز خود از تغذیه مناسب سود ببریم. روغن زیتون و استفاده از خشکباری همچون مغزها و آجیل ها می تواند باعث تقویت مغز شود.

این دو ماده می توانند برای تقویت حافظه در میانسالی و کهنسالی نقش موثری داشته باشند و از بروز بعضی از سرطانها هم جلوگیری کنند.

استفاده از مواد زیر برای تقویت مغز توصیه می شود:

  • مصرف آب سیب
  • مصرف ویتامین ب کمپلکس
  • استفاده از گندم سبوسدار
  • استفاده بیشتر از میوه ها و سبزیجات
  • لوبیا
  • کره بادام زمینی
  • ماهی سالمون
  • کلم بروکلی
  • چغندر
  • بادام و گردو
  • زردچوبه و اسفناج

مواد غذایی موثر در درمان بیماری‌های مغزی

بعضی از مواد غذایی می‌توانند تا حدودی علائم بیماری‌های مغزی را کاهش دهند. مثلا ماهی، دانه‌های کتان، شیرین‌بیان، انگور، خربزه، خرمالو، مواد پروتئین‌دار، چای سبز و مواد دیگری از این دست.

درمان بیماری‌هایی همچون آلزایمر، پارکینسون، سکته مغزی، افسردگی و اختلالات شخصیتی

مواد سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، می‌توانند سلول‌های مغزی آسیب‌دیده در برابر تخریب و فرسودگی مربوط به سن را تا حدودی بهبود ببخشند.

مواد غذایی دارای ویتامین C، ویتامین E، کاروتین، فولات، ویتامین B6، B12 در روند پیشرفت بیماری‌های تجمعی و مربوط به زوال عقل می‌تواند توقف ایجاد کند.

مواد غذایی سرشار از امگا 3 می‌تواند به داشتن مغز سالم کمک کند. این ماده غذایی را می‌توانید در دانه‌های کتان و ماهی سالمون به وفور ببینید. غذاهای سرشار از پروتئین مانند ماهی و گوشت و تخم‌مرغ به‌دلیل دارا بودن اسیدآمینه و کراتین می‌توانند در پیشگیری و درمان دامنه زیادی از اختلالات مغزی نقش موثری داشته باشند.

ادویه‌هایی هم‌‌چون دارچین و زردچوبه هم دارای عناصر فعالی مانند سینامیل استات و سینامالدئید هستند که سبب مهار و کاهش اختلالات مغزی می‌شود. حتی در درمان بیماری‌های با منشاء عصبی، مثل بیماری آلزایمر هم می‌توانند موثر واقع شوند.

تاثیر مواد غذایی در پیشگیری از سکته مغزی

متاسفانه سکته مغزی بیماری است که بسیار شیوع دارد. عواملی همچون فشار خون بالا، استفاده از سیگار، الکل، بیماری قلبی، کلسترول، دارو و کم تحرکی  می‌تواند تاثیر مستقیمی بر بروز این بیماری داشته باشد.

برای پیشگیری از این عارضه، می‌توانید از یک رژیم غذایی خوب کمک بگیرید. میوه‌هایی از خانواده مرکبات، سبزیجاتی با برگ سبز، غلات کامل، قهوه، شکلات تلخ، موز، دانه‌های روغنی، سیر و غذاهای سرشار از پروبیوتیک می‌تواند در پیشگیری از سکته مغزی نقش موثری را ایفا کنند.

اما ذکر این نکته هم ضروری به نظر می‌رسد که نقش عوامل ژنتیکی را در بروز این عارضه نباید دست کم بگیریم ولی آنچه درصد ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد رژیم غذایی نامناسب است.

انجام ورزش و داشتن تحرک مناسب و همچنین استفاده از مواد خوراکی سالم و طبیعی می‌تواند سلامت شما را هم از لحاظ عملکرد مغز و جلوگیری از بیماری‌های مربوط به مغز و هم جلوگیری از بسیاری بیماری‌های دیگر، تضمین نماید.

برای مطالعه بیش‌تر در زمینه تاثیر غذا و سلامت مغز از دوران جنینی تا بزرگسالی، حتما این مستند را ببینید.

سلامت مغز با غذای سالم و مغز

آیا رژیم غذایی اینترنتی در کاهش وزن موثر است؟

10 عادتی که شما را به یک فرد موفق تبدیل می‌کند

4.7/5 - (29 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا