مجله یاقوت

نکات مهم پیش از خرید پهنای باند اختصاصی

در دنیای اینترنت سرعت بالا یعنی موفقیت بیشتر و صحت این مسئله وقتی صحبت از کسب و کارها به میان می‌آید، بیشتر نمود پیدا می‌کند. آن‌ها نیاز دارند که اینترنتی با سرعت پایدار و توان عملیاتی بالا داشته باشند که سرعت آپلود و دانلود در آن برابر است. پهنای باند اختصاصی به تمامی این نیازها پاسخ می‌دهد. اگر به فکر خرید پهنای باند اختصاصی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله، قرار است سیر تا پیاز پهنای باند اختصاصی را با بیانی ساده برای شما توضیح دهیم و درباره همه نکاتی بگوییم که قبل از خرید پهنای باند اختصاصی باید درباره آن دانست.

پهنای باند چیست؟

از لحاظ فنی، با معانی مختلفی از پهنای باند روبرو هستیم. ولی آنچه که در دنیای وب رایج است، به بیشترین میزان داده‌ای که طی یک زمان مشخص شده در یک شبکه کامپیوتری از یک نقطه به یک نقطه دیگر انتقال می‌یابد، پهنای باند گفته می‌شود. این داده از نوع باینری 0 و 1 است و واحد آن بیت است. واحد زمان نیز ثانیه است. در اینجا بیت کوچک‌ترین واحد قابل شمارش داده‌های کامپیوتری است. امروزه، ظرفیت پهنای باند، معمولاً چیزی بیشتری از بیت است که با مگابایت و گیگابایت آن را نمایش می‌دهند. 8 بیت، بایت نامیده می‌شود و 1000 بایت کیلوبایت نامیده می‌شود. 1000 کیلوبایت نیز مگابایت و 1000 مگابایت، گیگابایت خوانده می‌شود.

با یک مثال از دنیای واقعی تعریف پهنای باند را به پایان می‌رسانیم. حرکت خودرو در یک جاده یک لاین و یک اتوبان 4 لاین را با هم مقایسه کنید. حداکثر خودرویی که می‌تواند در هر ثانیه از جاده‌ای با یک لاین عبور کند یک خودرو است. اگر 4 خودرو بخواهند از این مسیر رد شوند، باید به دنبال هم حرکت کنند. در یک اتوبان با 4 لاین، حداکثر 4 خودرو می‌توانند در یک ثانیه هم‌زمان با هم حرکت کنند.

تفاوت سرعت و پهنای باند

اکثر افراد، پهنای باند را هم معنی میزان سرعت می‌دانند. به این صورت که سرعت انتقال یک شبکه را از روی میزان پهنای باند آن قضاوت می‌کنند. این قضاوت از پایه اشتباه نیست؛ ولی کاملاً درست هم نیست. با ادامه مثالی که در قسمت قبل زدیم، هم چیز روشن خواهد شد.

تصور کنید که خودروهای مثال قبلی حداکثر 120 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کردند. پهنای باند بیشتر، سرعت این خودروها را افزایش نمی‌دهد. فقط باعث می‌شود که با ترافیک کمتری مسیر را طی کنند. گرچه زمان رسیدن آن‌ها به مقصد، از طریق یک اتوبان کمتر از زمانی است که از یک جاده با یک لاین در حال حرکت اند؛ ولی سرعت خود آن‌ها تغییر نکرده است.

منظور از پهنای باند، حداکثر میزان قابل انتقال داده است و منظور از سرعت، سرعت داده‌ای که در حال انتقال است.

پهنای باند بیشتر باعث می‌شود که داده‌ها در صف کمتری قرار بگیرند و مسیر انتقال داده ترافیک کمتری داشته باشد و در نتیجه زمان انتقال تا حدی که مربوط به صف انتظار است کمتر شود. پهنای باند بیشتر، سرعت خود داده‌ها را افزایش نمی‌دهد.

نکته: سرعت انتقال هیچ وقت از میزان پهنای باند بیشتر نمی‌شود. به عنوان مثال اگر شما یک پهنای باند 100 مگابایت بر ثانیه داشته باشید، هیچ وقت سرعت انتقال 101 مگابایت بر ثانیه را تجربه نخواهید کرد. اما این به این معنی نیست که شما همیشه داده‌ها را با سرعت 100 مگابایتی ارسال یا دریافت می‌کنید. تنها در ایده‌آل ترین حالت است که می‌توانید امید داشته باشید که سرعت انتقال داده شما 100 مگابایت بر ثانیه باشد. معمولاً سرعتی بین 0 تا 100 را تجربه می‌کنید. علت این تفاوت را می‌توان در عوامل مختلف نرم افزاری و سخت افزاری پیدا کرد.

انواع پهنای باند

پهنای باند به دو نوع اشتراکی و اختصاصی تقسیم می‌شود:

پهنای باند اشتراکی:

  • در این نوع از پهنای باند، همان‌طور که از نامش پیدا است یک پهنای باند بین چند مشترک توزیع می‌شود. چون چند نفر به صورت اشتراکی از این پهنای باند استفاده می‌کنند، نمی‌توان انتظار یک سرعت مستمر و پایدار را از آن داشت. در یک لحظه ممکن است تنها یک مشترک از پهنای باند استفاده کند و لاین‌ها خالی باشد و انتقال داده با ترافیک کم انجام شود و در یک لحظه ممکن است چندین مشترک داده‌های خود را صورت هم‌زمان به لاین‌ها سرازیر کنند و ترافیک بربخورند و در نتیجه با سرعت کمتری داده‌ها را دریافت کرده یا انتقال بدهند.  مزیت این پهنای باند، به صرفه بودن آن است.

پهنای باند اختصاصی:

این پهنای باند مختص یک نفر است که آن یک نفر، معمولاً یک ارگان، سازمان یا کسب‌وکاری بزرگ است که همواره در حال دریافت و انتقال داده‌های با حجم بالا است. در این روش، حتی در ساعات اوج مصرف اینترنت، به ترافیک برنمی‌خورید و عوامل تأثیرگذار در کاهش سرعت انتقال داده بسیار کمتر خواهند بود. در نتیجه به شرط مساعد بودن سایر عوامل، سرعت انتقال داده افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین قطعی اینترنت در این نوع پهنای باند خیلی کم است و به ندرت اتفاق می‌افتد.

پهنای باند متقارن و نامتقارن چیست؟

به پهنای باندی که سرعت دانلود و آپلود در آن برابر باشد، پهنای باند متقارن گفته می‌شود. و به همین ترتیب به پهنای باندی که سرعت دانلود و آپلود در آن برابر نباشد پهنای باند نامتقارن می‌گویند.

در اصل، در مدل نامتقارن، پهنای باند بین آپلود و دانلود به اشتراک گذاشته می‌شود و سرعت دانلود بیشتر از آپلود است. به خاطر مقرون به صرفه بودن آن، معمولاً شبکه‌های خانگی و شبکه‌هایی که کاربران آن‌ها اشخاص عادی هستند که از اینترنت به منظور مصرف روزانه استفاده می‌کنند از این پهنای باند استفاده می‌کنند.

در مدل متقارن همان‌طور که گفتیم سرعت دانلود و آپلود یکسان است. شما با همان سرعتی که می‌توانید دانلود کنید، قادر به آپلود فایل‌ها هم هستید.

هر دو مدل از این تکنولوژی چه برای اشخاص چه برای کسب و کارها مناسب است. ولی باید بدانید که با پهنای باند متقارن تجربه بهتری از کار با اینترنت خواهید داشت. پهنای باند متقارن به یکی از واجبات تبدیل می‌شود؛ اگر:

  • تعداد زیادی از کاربران قرار است به پهنای باند دسترسی داشته باشند و به واسطه آن به تبادل اطلاعات بپردازند.
  • کنفرانس‌ها و جلسات آنلاین برگزار می‌شود.
  • به همان اندازه که به دانلود نیاز است، به آپلود هم نیاز خواهد شد.
  • به امکانات مبتنی بر ابر همچون سیستم تلفنی voip نیاز است.

با این توصیفات، ارگان‌ها و کسب و کارهای بزرگ قطعا باید از پهنای باند متقارن برخوردار باشند و خیلی از کسب و کارها و مشاغل کوچک‌تر وابسته به اینترنت هم، احتمالاً به آن نیاز پیدا خواهند کرد.

احتمالاً تا اینجا با پهنای باند اختصاصی اینترنت آشنا شده‌اید و دانسته‌اید که چه مزایایی دارد. برای خرید پهنای باند اختصاصی اینترنت بهتر است با انواع روش های انتقال آن هم آشنا شوید و سپس درباره نکاتی بدانید که قبل از خرید باید به آن‌ها توجه کرد. در ادامه به این دو موضوع پرداخته‌ایم.

احتمالاً تا اینجا با پهنای باند اختصاصی اینترنت آشنا شده‌اید و دانسته‌اید که چه مزایایی دارد. برای خرید پهنای باند اختصاصی اینترنت بهتر است با انواع روش‌های انتقال آن هم آشنا شوید و سپس درباره نکاتی بدانید که قبل از خرید باید به آن‌ها توجه کرد. در ادامه به این دو موضوع پرداخته‌ایم. برای این منظور به آدرس زیر مراجعه نمائید:

نکات مهمی که پیش از خرید پهنای باند اختصاصی باید بدانید:

پیش از خرید پهنای باند اختصاصی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. انتخاب شما باید با توجه به نیازهای شما باشد. نیازهای شما را تعداد افراد استفاده کننده از پهنای باند و عملیاتی که قرار است در این پهنای باند انجام دهند مشخص می‌کنند. اگر کارمندان زیادی دارید یا حجم انتقال دریافت و ارسال داده‌ها در کسب و کار شما زیاد است، مطمئناً به پهنای باند اختصاصی نیاز پیدا خواهید کرد. هر چقدر که نیاز شما از اینترنت بیشتر باشد، به پهنای باندی با ظرفیت بیشتر نیاز دارید.
  2. یک کسب و کار ممکن است کوچک باشد ولی نسبت به خیلی از کسب و کارهای دیگر، وابستگی بیشتری به اینترنت داشته باشد. اگر کسب و کار شما کوچک است قرار نیست به فکر یک پهنای باند اختصاصی نباشید یا ظرفیت پایینی برای پهنای باند خود در نظر بگیرید. همه چیز باید مطابق نیاز تعیین شود.
  3. به متقارن بودن یا عدم تقارن پهنای باند توجه کنید. اگر نیاز به یک پهنای باند متقارن دارید، به خاطر هزینه کمتر از آن صرف نظر نکنید. چه بسا، همین مسئله تاثیر زیادی روی موفقیت شما داشته باشد.

هنگام دریافت سرویس، به مواردی همچون نحوه نصب و راه اندازی، پشتیبانی، ضمانت پایداری سرویس و … توجه کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا