مجله یاقوت

چراغ ADSL نشانگر چیست؟

رفع مشکل برخی امور، مانند رفع مشکل مودم یا کامپیوتر و لپ تاپ نیازمند کارشناس متخصص است چرا که اگر این مشکلات توسط افرادی انجام شود که تخصصی در این زمینه ندارند ممکن است باعث بوجود آوردن خسارت اعم از جانی و مالی شود. بوجود آمدن خسارت برای هیچکدام از ما خوشایند نیست. اکثر مردم در وضعیتی به سر می‌برند که شاید حقوق ماهیانه آن‌ها برای رفع خسارت ناگهانی برنامه ریزی نشده باشد و یا اینکه توانایی پرداخت هزینه برای امورغیر ضروری را نداشته باشند. پس تا حد ممکن باید در نگهداری وسایل و رفع مشکل آنها خساست به خرج ندهیم و قبل از وقوع مشکل زمانی را برای تعمیر و نگهداری وسایل در نظر بگیریم. برای اینکه درک بهتری از این موضوع داشته باشید چند مثال خواهم زد. مثلا عدم تعویض به موقع کیسه جاروبرقی ممکن است باعث خرابی موتور آن شود یا عدم تعویض سیم لخت اتوی برقی ممکن است باعث برق گرفتگی و ایجاد خسارت مالی شود. اما برخی امور هستند که نیاز به کارشناس متخصص ندارند و ما با کمی مطالعه در مورد آن موضوع می‌توانیم خودمان مشکل را حل کنیم. به عنوان مثال موضوع همین مقاله که انجام تنظیمات مودم و یا اینکه چرا چراغ Adsl ما خاموش است.

رفع مشکل مودم کار بسیار پیچیده ای نیست چرا که LEDهای تعبیه شده روی مودم خبر از حال درونی آن می‌دهد که می‌توان به ضرب المثل رنگ رخسار خبر می‌دهد ار سر درون نیز اشاره کرد.

در تمامی مودم‌ها دو چراغی اصلی وجود دارد که یکی از آن‌ها چراغ ADSL و دیگری چراغ اینترنت است. اگر بخواهم عملکرد این دو چراغ را توضیح دهم باید بگویم که چراغ Adsl زمانی روشن و ثابت است (دقت کنید “ثابت” نه چشمک زن و نه خاموش) که ارتباط فیزیکی شما با مخابرات محل زندگی‌تان برقرار باشد. یک سر کابل تلفن شما در مخابرات است و کابل آن از کانال‌های زیرزمینی تا منزل شما کشیده است، که تا داخل منزل و در نهایت به سیم‌کشی داخلی شما متصل شده است و دیگری چراغ اینترنت است که این چراغ در صورتی روشن و ثابت است که شرط اولیه آن یعنی روشن بودن چراغ Adsl باید برقرار باشد. شرط دیگر روشن بودن چراغ اینترنت انجام تنظیمات صحیح در مودم می‌باشد.اکنون به تشریح موضوع اصلی رسیده‌ایم و آن هم این است که چرا چراغ adsl من خاموش است و ما خودمان بتوانیم مشکل را حل کنیم.

برای بررسی این موضوع در ابتدا تست کنید که خط تلفن شما بوق دارد یا ندارد. برخی از مشترکین در منزل خود دو یا چند خط دارند و یکی از خط‌ها را برای Adsl و دیگری را برای تلفن در نظر گرفته‌اند که عدم اتصال تلفن به خط Adsl باعث می‌شود از بوق خط بی خبر باشیم. پس اگر دیدید چراغ Adsl خاموش است بوق خط را بررسی کنید و اگر از اتصالات صحیح سیم‌های تلفن در داخل منزل اطمینان دارید می‌توانید با شماره 20117 تماس بگیرید و آنها هم به منزل شما مراجعه می‌کنند و بوق را تا سر خط یعنی ورودی منزل بررسی می‌کنند که اگر سالم باشد باید سیم‌کشی داخل منزل را بررسی کنید.

از سالم بودن مودم مطمئن شوید، برخی مودم‌ها نیم سوز می‌شوند مثلا تجربه‌ای که ما داشتیم این است که مودم را بدون اتصال هیچ کابلی (تلفن و شبکه) روشن می‌کنیم اما چراغ Adsl و اینترنت روشن است و این یعنی اینکه مودم نیم‌سوز شده، عملکرد صحیحی ندارد و استفاده از بی‌فایده است. برای حل این مشکل باید مودم را به تعمیر‌کار بسپارید که در اکثر موارد مودم تعمیر نشده است و در نتیجه راهی ندارید جز تهیه مودم جدید.

همیشه از نویز گیر استفاده کنید. استفاده از نویز‌گیر باعث می‌شود که نویز خط شما بهتر شود و در زمان استفاده از تلفن برای مکالمه چراغ Adsl شما همچنان روشن می‌ماند. ناگفته نماند که احتمال از کار افتادن نویزگیر نیز وجود دارد، این امر زمانی برای شما قابل لمس است که هنگام مکالمه صدای نویز در پس زمینه کاملا مشخص است و در این زمان شما باید نویز‌گیر جدید تهیه کنید. و در آخر باید بگویم که اگر تمام موارد بالا را چک کردید و از سالم بودن آن مطمئن شدید باید با ISP (جایی که به شما اینترنت می‌دهد) خود تماس بگیرید و موارد را با کارشناسان آنجا در میان بگذارید.

برای آگاهی بیشتر از ایرادهای مودم و رفع آن، با کارشناسان ما در یاقوت تماس حاصل فرمائید.

بیشتر بخوانید:

تفاوت‌ بین مودم و روتر

چه سوالاتی باید از کارشناس نصب مودم بپرسیم؟

اینترنت ADSL

4.6/5 - (9 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا