مجله یاقوت

بهترین رمزگذاری وای فای برای افزایش سرعت اینترنت

با استفاده از تکنولوژی وایرلس می‌توانیم اطلاعات را به صورت بیسیم از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل کنیم، برای امنیت اطلاعاتی که به صورت بیسیم منتقل می‌شوند چند مدل الگوریتم رمزگذاری وجود دارد که در این مقاله درباره این موضوع صحبت می‌کنیم که بهترین رمزگذاری وای فای برای سرعت کدام است و کدامیک از آن‌ الگوریتم‌های رمزگذاری وایرلس باعث افزایش یا کاهش در سرعت انتقال اطلاعات می‌شود و  از کدام یک از آن‌ها استفاده کنیم؟

انواع استانداردهای رمزگذاری برای وایرلس:

  • WEP
  • WPA
  • WPA2
  • WPA3

افزایش سرعت وایرلس با رمزگذاری آیا امکان پذیر است و بهترین رمزگذاری وای فای برای سرعت کدام است؟

WEP

WEP مخفف عبارت “Wireless Equivalent Privacy” به معنی “حریم خصوصی معادل” است، یک الگوریتم امنیتی برای شبکه‌های بی سیم است. این به عنوان بخشی از استاندارد اصلی 802.11 معرفی شد که در سال 1997 تصویب شد. به عنوان یک راه حل اولیه، هدف آن جلوگیری از حملات Man-in-the-Middle(حملاتی مبنی بر سرقت اطلاعات شخصی مانند رمز عبور به سیستم، جزئیات حساب و شماره کارت اعتباری) بود که برای مدتی انجام داد و امروزه منسوخ شده است، این استاندارد کندترین نوع رمزگذاری می‌باشد که به طور رسمی در سال 2004 میلادی کنار گذاشته شد.

WPA

WPA  مخفف “WiFi Protected Access” است که بعد از WEP معرفی شد و با این حال که امنیت بهتری از نوع قبلی دارد ولی امروزه به راحتی قابل نفوذ هست.

WPA2

WPA2 الگوریتم جدیدی است که هم اکنون نیز در حال استفاده می‌باشد، مهمترین تفاوت WPA2 با WPA این است که این پروتکل از استاندارد رمزگذاری پیشرفته AES استفاده می‌کند؛ AES توسط دولت آمریکا تایید شده است .

WPA 3 در راه است

WPA3 جدیدترین الگوریتم رمزگذاری وایرلس است که در سال 2018 معرفی شد و علاوه بر امنیت و سرعت بیشتری که دارد دارای امکانات کاربردی دیگه‌ای است که عبارتند از:

  • امنیت در شبکه‌های وای‌فای عمومی
  • محافظت در برابر حملات بروت فورس
  • روند اتصال ساده‌تر برای دستگاه‌های فاقد نمایشگر
  • امنیت بالاتر برای کاربردهای صنعتی، دفاعی و دولتی

در مرداد 1399 تمامی دستگاه‌ها مجبور به استفاده از الگوریتم رمزگذاری WPA 3 شدند.

سریع‌ترین الگوریتم رمزگذاری وای فای

بدون شک در حال حاضر الگوریتم رمزگذاری WPA2+AES سریعترین الگوریتم رمزگذاری موجود هستش که باید از آن برای امنیت اطلاعات استفاده کرد البته در صورت در دسترس بودن WPA3 باید از آن استفاده کنید.

سیگنال و پهنای باند وای فای تاثیر زیادی در سرعت دارند

ممکن است که تصور کنید که وای فای بدون رمز سرعت بالاتری داشته باشد ولی اینطور نیست و فرق زیادی ندارد، شما برای داشتن سرعت خوب باید سیگنال و پهنای باند وای فای را بهینه کنید، پس بهتر است که بجای اینکه درگیر این باشید که رمز گذاشتن روی وای فای سرعت آن را کم کرده است موارد زیر را بررسی و بهبود ببخشید:

  • آیا قدرت سیگنال‌تان کافی است؟
  • آیا از سریع‌ترین پهنای باند استفاده می‌کنید؟
  • آیا شبکه‌های وای فای دیگری وجود دارد که باعث ایجاد تداخل در شبکه وای فای Wi-Fi شما شود؟

بیشتر بخوانید: 9 روش تقویت سیگنال وای فای و بهبود سرعت اینترنت

ممکن است سرعت اینترنت شما با سرعت وای فای مودمتان اختلاف داشته باشد زیرا ممکن است که مودم یا دستگاه شما بهینه نباشد و یا عوامل دیگری وجود داشته باشد که باعث می‌شود تا سرعت وای فای کاهش یابد ولی در حالیکه سرعت اینترنتی که شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت به شما می‌دهد زیاد باشد پس به همین دلیل باید از اینترنتتان تست سرعت بگیرید تا مطمئن شوید که مشکل سرعت از اینترنت نیست بلکه از سمت مودم شماست.

بیشتر بخوانید: آموزش تست سرعت اینترنت با گوگل و چند سایت دیگر

سرعت واقعی را با کابل تجربه کنید

اگر حتی تفاوت کمی نیز در سرعت خیلی برایتان مهم است باید از اتصالات کابلی استفاده کنید، اتصال کابلی نهایت سرعت و امنیت را دارد و همانند اتصالات وایرلس دچار نویز و تداخل نمی‌شوند البته با فرض اینکه کارت شبکه و کابل‌هایتان از نوع با کیفیت باشند.

4.9/5 - (42 امتیاز)
منبع
سایت section.io

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. بازتاب: ملکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا