مجله یاقوت

تفاوت‌ بین مودم و روتر

به بیان ساده تفاوت اصلی بین مودم و روتر در این است که مودم مستقیم به اینترنت متصل می‌شود اما روتر اینگونه نیست.ما سعی داریم تا سردرگمی‌های شما را در مورد این دو دستگاه رفع کنیم و به شما کمک کنیم تا نسبت به کارتان دستگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

نوع بستر اینترنتی که شما از Isp اجاره می‌کنید (منظور از Isp در این بحث شرکت‌هایی مانند شاتل،پارس آنلاین و مخابرات می‌باشند که به کاربران سرویس اینترنت ارائه می دهند) به شما این امکان را می‌دهد که انتخاب کنید چه دستگاهی را باید خریداری کنید تا بتوانید از اینترنت استفاده کنید.هدف اصلی این مقاله دانستن این است که چه دستگاهی برای شبکه شما مناسب می‌باشد و به شما کمک می‌کند تا در انتخاب و خرید دستگاه انتخاب بهتری داشته باشید.ما به شما کمک می‌کنیم تا هزینه‌های شما کمتر شود و اگر هر ماه اجاره‌ای به شرکت‌های اینترنتی بابت دستگاه‌های اجاره‌ای پرداخت می‌کنید حذف شود.

تفاوت مودم و روتر

کار مودم چیست

یک مودم شما را به سرویس دهنده اینترنت متصل می‌کند که در کشور ما، بستری که شما را به مخابرات متصل می‌کند تقریبا 80 درصد کابل مسی یا فیبر نوری است.البته در مواردی هم شما می‌توانید بصورت وایرلس به ISP متصل شوید که در ادامه مقاله به این نوع اتصال خواهیم پرداخت.

مودم

خوشبختانه از چند سال پیش در تمامی استان‌ها و شهرهای ایران تعویض کابل‌های مسی در دستور کار مخابرات ایران است و آن را با کابل‌های فیبرنوری جایگزین کرده است. انجام این امر باعث شده تا مشترکینی که در نقاط خیلی دورتر از مرکز مخابراتی قرار دارند بتوانند اینترنت پرسرعت را تجربه کنند. مودم‌ها دارای یک پورت RJ11 هستند یا به عبارتی ساده‌تر دارای یک پورت Phone می‌باشند که می‌‌توان آن را به بستر مخابرات متصل کرد.از آنجایی که سیگنال‌های ارسالی از مخابرات به منزل مشترک بصورت آنالوگ است کار مودم این است که این سیگنال‌های آنالوگ را تبدیل به دیجیتال کند.جالب است بدانید نام مودم از عملکرد آن انتخاب شده است Modulator-Demodulator یعنی تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال و برعکس، که حروف Mo از کلمه Modulator و حروف dem از کلمه Demodulator گرفته شده است و در نهایت ترکیب این دو کلمه Modem یا مودم را تشکیل داده است.

نکته : اکثر مودم‌های امروزی مودم-روتر هستند یعنی هم کار مودم و هم کار روتر را انجام می‌دهند.البته کارهای بسیار ساده روتینگ را انجام می‌دهند و نمی‌توان از آن بعنوان یک روتر متمرکز استفاده کرد.

کار روتر چیست؟

روتر
روتر

بر خلاف مودم، روترها دارای پورت RJ11 نمی باشند و نمی‌توان آنرا به خطوط مخابرات متصل کرد.کار روتر این است که اتصال دستگاه‌های موجود در شبکه اعم از کامپیوترها، سرورها و … را از طریق یک دستگاه واسط برقرار کند.برای اینکه یک روتر به اینترنت متصل شود باید یک مودم بین روتر و خطوط مخابرات قرار بگیرد.شاید در مواقعی مشاهده کرده اید که نیازی به مودم نبوده و مدیریت شبکه شما با روتر است.این در صورتی است که شما بصورت وایرلس به یک ISP متصل باشید.که در ادامه مطلب به این موضوع اشاره می‌کنیم.

ارتباط وایرلس و بدون واسطه به ISP

ارتباط وایرلس
ارتباط وایرلس

در سال‌های اخیر در اکثر شهرها مخابرات شروع به تعویض کابل‌های مسی نمود و به جای آن از فیبر نوری استفاده کرد.اگر دقت کرده باشید در برخی خیابان‌های شهرتان پست‌های مخابراتی قرار دارد که به آن‌ها کافو می‌گویند، اینکه مورد استفاده این کافوها چیست در این مقاله نمیگنجد.

کافو
cafo

اما فیبرهای مخابراتی تا این ایستگاه‌های کاری کشیده شده و مخابرات با قراردادن دستگاه‌هایی در آنها بوق و داده را تا منزل مشترک روی سیم مسی انتقال می‌دهد.از آنجایی که برخی Ispها نمی‌توانند در این ایستگاه‌های کاری دستگاه‌های خود را قرار دهند یا از آن استفاده کنند، به این نوع مشترکینی که خطشان از فیبر استفاده می‌کند نمی توانند سرویس ارائه کنند.پس از این رو ISPها به ناچار مجبورند برای ارائه سرویس از ارتباط وایرلس استفاده کنند.این نوع ارتباط که مستقیم مشترک را به ISP متصل می‌کنند قابلیت این را دارد که پهنای باند مشترک را هم افزایش داد و می‌توان سرویس‌های دیگری را هم ارائه داد.در این ارتباط دیگر مودم کاربردی ندارد و میتوان از یک روتر یا اکسس پوینت برای مدیریت اینترنت استفاده کرد.

شما می‌توانید در فروشگاه اینترنتی یاقوت از انواع روتر و اکسس پوینت دیدن کنید و برای مدیریت شبکه خود از آن‌ها استفاده کنید.همچنین اگر در استان‌های تهران، مرکزی، قم، البرز و قزوین سکونت دارید، شرایط خرید اینترنت روی خط تلفن را ندارید و نیاز به ارتباط وایرلس دارید، شرکت اینترنت یاقوت می‌تواند با بهترین کیفیت و کمترین زمان سرویس اینترنت شما را بصورت وایرلس فراهم کند.

بیشتربخوانید:

9 روش تقویت سیگنال وای فای مودم

بهترین رمزگذاری وای فای برای سرعت

چه سوالاتی باید از کارشناس نصب مودم بپرسیم؟

4.8/5 - (18 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا