مجله یاقوت

شبکه‌های کامپیوتری

اتصال دو یا چند سیستم به یکدیگر برای تبادل اطلاعات را شبکه‌های کامپیوتری می‌گویند.در واقع هنگامی که دو لپ تاپ، رایانه شخصی و تلفن همراه را به یکدیگر وصل می‌کنید و فایل جابجا می‌کنید یک شبکه کامپیوتری بوجود آورده‌اید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی انسان‌ها دیگر وقتی را صرف ایستادن در صف بانک، تماشای برنامه‌های تلویزیون در یک زمان مشخص، مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها و … نمی‌کنند.در واقع می‌توان با نصب یک اپلیکیشن در تلفن همراه تمام موارد عنوان شده را با چند کلیک انجام داد. اگرچه این پیشرفت به زندگی سرعت بخشید اما فعالیت فیزیکی انسان‌ها روز به روز کمتر شد و پیامدهای منفی آن به مرور خود را نشان می‌دهد.

شبکه‌های کامپیوتری چگونه بوجود آمد

حتما نام آرپانت به گوشتان خورده است.در واقع آرپانت زمانی تاسیس شد که اتحادیه جماهیر شوروی اولین ماهواره را به فضا پرتاب کرد.این رقابت بین ایالات متحده و جماهیر شوروی سابق باعث شد تا آمریکا شرکت آرپانت را تاسیس کند که اگر جنگ جهانی بوجود آمد بتواند پایگاه‌های نظامی خود را به یکدیگر متصل کند.در پی تحقیقات اولیه آرپانت اتصال چهار کامپیوتر از راه دور به یکدیگر فراهم شد.بهمین دلیل نام این شبکه را آرپانت گذاشتند. در این سال ها آرپانت بشدت در حال پیشرفت بود و مراکز نظامی و دانشگاه‌های زیادی را به هم متصل کرده بود.در این بین شرکت زیراکس که بیشتر در زمینه کامپیوتر پیشرفت چشمگیری داشت به تحقیق در زمینه شبکه‌های کامپیوتری جهت پیدا کرد.در همین راستا این شرکت توانست شبکه‌های کامپیوتری را در معرض عموم قرار دهد و در سال 1927 میلادی یا 1306 شمسی اولین نامه الکترونیکی از طریق شبکه ارسال شد.

هدف شبکه‌های کامپیوتری

اشتراک سخت افزار : امروزه با قرار گرفتن درگاه شبکه در پرینترها می‌توان آن‌ها را به شبکه متصل نمود.بعنوان مثال برای یک شرکت با 20 کامپیوتر نیازی به خرید 20 پرینتر نیست، می‌توان یک پرینتر خریداری کرد و بین تمام کامپیوترها به اشتراک گذاشت.در این تعریف متوجه شدید که با ایجاد شبکه هزینه نیز بسیار کاهش میابد.

اشتراک نرم افزار : تصور کنید در یک شرکت با 1000 کارمند کار می‌کنید و قرار است همگی با یک نرم افزار کار کنند با ایجاد شبکه می‌توان نرم افزار را در شبکه به اشتراک گذاشت تا مجبور نباشیم آن را روی تمامی سیستم‌ها نصب کنیم.

اشتراک داده‌ها : شاید اگر بخواهید فایلی را به کامپیوتر دیگر انتقال دهید راهی جز جابجایی با فلش به ذهنتان نرسد.با شبکه می‌توان با سرعت بالا و به راحتی هرچه تمام‌تر فایل‌ها را بصورت متمرکز مدیریت کرد و جابجا کرد.

آسان شدن ارتباطات : امروزه کمتر کسی در باجه روزنامه فروشی وقت خود را صرف خواندن روزنامه می‌کند یا اینکه برای دیدن دوست خود مدام به شهر دیگری سفر می‌کند.شبکه باعث شد تا نرم افزارهای خبری و پیام رسان جای روش‌های سنتی را بگیرند و جان تازه‌ای به تکنولوژی ببخشند.

دسته بندی شبکه‌های کامپیوتری

شبکه‌های کامپیوتری

پراکندگی جغرافیایی :

شبکه‌های کامپیوتری از لحاظ پراکندگی چند دسته تقسیم می‌شوند:

PAN (Personal Area Network): شبکه‌های شخصی شاید محدود به منزلتان.بعنوان مثال ارتباط هات اسپات دو گوشی با یکدیگر یا ارتباط هدفون شما با تلویزیون.

LAN (Local Area Network): شبکه‌های محلی شبکه‌هایی هستند که معمولا محدود به یک شبکه کوچک می‌شوند.بعنوان مثال یک اداره با تعداد محدود کامپیوتر.

CAN (Campus Area Network) :شبکه‌های Can شبکه‌هایی هستند که در آن چندین ساختمان وجود دارد.بعنوان مثال یک پردیس دانشگاهی که در آن سه ساختمان فنی، انسانی و کشاورزی قرار دارد شبکه‌ای که تشکیل می‌دهند شبکه Can است.

MAN (Metropolitan Area Network) : شبکه شهری شبکه‌ای است در سطح یک شهر بعنوان مثال یک سازمان را در نظر بگیرید که در چندین جای شهر شعبه دارد و شعبه‌ها با هم در ارتباط هستند.

WAN (Wide Area Network): شبکه وسیع شبکه ای است که می‌توان به ارتباط چند استان یا چند کشور و یا حتی چند قاره اشاره کرد.شبکه اینترنت( Internet )را می‌توان شبکه Wan نامید.

نوع اتصال (رسانه انتقال) :

ارتباط با سیم (Wired): در این ارتباط تمام اجزا شبکه با کابل به هم متصل هستند منظور از کابل می‌تواند شامل کابل مسی (زوج سیم به هم تابیده یا کواکسیال) و کابل فیبر نوری باشد.امروزه بدلیل حجم بالای اطلاعات و نیاز به سرعت بالا در انتقال اطلاعات کابل‌های مسی جای خود را به کابل‌های فیبر نوری داده اند.

ارتباط بی سیم (ٌWireless) : در این ارتباط اجزا شبکه با استفاده از امواج به هم متصل می‌شوند.در گذشته امواج مادون قرمز برای ارتباط وایرلس استفاده می‌شد اما امروزه امواج رادیویی جایگزین آن شده است.که می‌تواند تا کیلومترها دو ایستگاه را به هم متصل کند.

سخت افزارهای شبکه

سخت افزارها هسته اصلی شبکه هستند.هسته‌ای که پردازش تمام اطلاعات و انتخاب مسیر آن‌ها در آن انجام می‌شود.سخت افزارهایی مانند هاب( Hub )، بریج( Bridge )،ریپیتر( Repeater )، سوئیچ( Switch ) و روتر( Router )

بیشتر بخوانید:

آشنایی با تجهیزات شبکه

4.7/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا