مجله یاقوت

از کجا بفهمم مودم خرابه؟

قطعا شما هم تا به حال با مشکلات مختلفی در زمینه استفاده از اینترنت روبرو شده‌اید که رایج‌ترین آن‌ها کاهش سرعت و یا قطع اینترنت به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت است و همه این موارد می‌توانند در شرایط خاص دسترسی شما را برای انجام امور کارهای اینترنتی محدود کرده و مشکلاتی را ایجاد کنند که روند انجام فعالیت شما در زمینه‌‌های اینترنتی به تعویق بیفتد.

می‌دانید که امروزه اصلی‌ترین و محبوب‌ترین پل ارتباطی کاربران خانگی در زمینه دسترسی به اینترنت، مودم‌ها هستند این سیستم‌های کاربردی و مفید انواع بسیار مختلفی داشته که هر یک شرایط نصب، سیستم عامل، پهنای باند، نوع اینترنت، سرعت، مزایا، قابلیت و کاربردهای خاص خود را دارند اما به طور معمول می‌توان گفت که مودم‌ها طول عمری بین ۴ تا ۷ سال دارند و پس از آن به دلایل مختلفی ممکن است کیفیت و کارایی اولیه خود را از دست بدهند.

شما از طریق روش‌های مختلفی می‌توانید سرعت و عملکرد مودم خود را تست کنید و پس از مشاهده مستندات خود از نتیجه تست، از مشکلات اینترنت رسانی مودم خود مطلع شوید و بفهمید که آیا مشکل از خرابی مودم است یا دلایل دیگری سبب قطع شدن و یا ضعیف بودن سرعت اینترنت شما شده است؛ اگر نتیجه تست مودم قابل حل، تعمیر و یا تعویض برخی قطعات بود که می‌توانید مشکل جزیی را بر طرف کنید اما اگر شامل موارد مهمتری است شما قطعاً به تعویض کامل مودم احتیاج پیدا خواهید کرد.با یاقوت( معتبرترین شرکت ارائه دهنده اینترنت سازمانی )در این مقاله همراه باشید.

روش‌های تست خرابی مودم

روش‌های تست خرابی مودم

اگر از سلامت و عملکرد مناسب مودم خود اطمینان دارید بهتر است ابتدا با پشتیبان اینترنت خود تماس گرفته و مطلع شوید که آیا قطعی اینترنت برای شما است یا همه کاربران متصل به ISP دچار قطعی اینترنت شده‌اند. علاوه بر این لازم است مهلت اتمام، تمدید، بدهی و حجم اینترنت خود را نیز چک کنید.

در صورت عدم وجود مشکلات فوق ابتدا لازم است که کابل مودم خود را از لحاظ سلامت و عدم فرسودگی و خرابی چک کنید؛ اگر از سالم بودن کابل اطمینان حاصل کردید سپس اولین مرحله تست خرابی را اجرا کنید یعنی: ریبوت کردن مودم، به این صورت که جهت ریکاوری عملکرد مودم و بازگشت اینترنت به حالت قبلی آن لازم است سیم برق مودم را از منبع جدا کنید و پس از ده ثانیه مجددا آن را به برق وصل کرده و روشن کنید، تعبیه باتری زاپاس نیز امتحان شود.

اگر با ریبوت کردن، وضعیت اینترنت شما بهتر نشد لازم است که مودم را ریستارت کنید این کار از طریق دکمه قرمز پشت مودم و فشار دادن آن به مدت ۱۰ الی ۱۵ ثانیه انجام می‌شود. سپس باید مودم خود را مجدداً  به گونه‌‌‌ای تنظیم کنید که گویا برای اولین بار قرار است آن را راه اندازی کنید. ریستارت کردن می‌تواند انواع مشکلات مختلف از قبیل خطای داده، سرعت پایین، عدم اتصال به اینترنت، اختلال بازی، اتصال پورت، شبکه بیسیم و… را رفع کند.

گاها ممکن است عدم اتصال یا اتصال ضعیف و مقطعی اینترنت شما به دلیل خرابی مودم نباشد و منشا این مشکل سیگنال‌های ضعیف wifi و یا روتر باشد؛ همچنین لازم است که اتصال‌های ناشناس به مودم را بررسی کرده و به روزترین نسخه سیستم عامل مودم خود را از طریق سایت مرتبط نصب کنید.

تست خرابی مودم

تست آنلاین خرابی مودم

اگر سیستم شما دائما خطا می‌دهد، اینترنت به طور مقطعی و مکرر قطع و وصل می‌شود، چراغ های مودم کاملا روشن نیستند و چشمک می‌زنند و یا سرعت نت پایینی دارید ممکن است هر یک از این موارد به دلیل خرابی جزئی، کلی و یا نیم سوز شدن مودم باشد که می‌‌توانید روش‌های زیر را برای تست خرابی به صورت آنلاین امتحان کنید.

  • ابزارها: puma6 و speedtest دو روش مفید تست خرابی مودم هستند که puma6 می‌تواند به طور دقیق مشکلات بخش سخت افزار مودم را تشخیص دهد؛ البته مناسب برای مودم‌هایی با تراشه مخصوص با این ابزار است و  در صورت نتیجه سلامت علائم سبز نمایش داده می‌شوند.

Speedtest نیز یک روش تست رایگان است که به درستی نزدیک‌ترین سرور را می‌یابد و تست سرعت اینترنت را انجام می‌دهد.

  • سایت‌ها: شما می‌توانید به کمک برخی از سایت‌ها نیز روتر را تست کنید؛ لذا به کمک Jitter، pingtes، freeola و testmy  عیب‌یابی مشکل مودم خود را انجام دهید.

البته فراموش نکنید این ابزارها حل کننده دقیق مشکل نیستند؛ بلکه راهکارهایی برای تشخیص عیوب و رفع برخی از نواقص می‌باشند.

تست خرابی مودم
تست خرابی مودم

اطمینان از خرابی قطعی مودم

قطعا مودم هم یک قطعه الکترونیکی است که طول عمر مفید خاصی داشته و ممکن است به دلیل خراب شدن قسمت‌های مختلفی از بخش‌های سخت افزاری یا نرم افزاری کارایی و عملکرد مناسب اولیه خود را از دست بدهد‌. پس از تست کردن مراحل فوق لازم است که جهت اطمینان خاطر از خرابی قطعی مودم یک دستگاه دیگر را در ISP ثبت کرده و اگر دستگاه جدید به اینترنت وصل شد و سرعت مناسب را پوشش داد پس نشان دهنده خرابی مودم شما می‌باشد.

  • عدم مشکل کابل
  • تعویض لوازم جانبی کهنه
  • تشخیص مشکل از دستگاه یا مودم
  • خطا از ارائه دهنده اینترنت

اگر تشخیص و رفع هیچ یک از موارد فوق کمکی به بهبود اینترنت شما نکند قطعا خرابی مودم جدی بوده و در صورت پی بردن به مشکلات زیر شما نیازمند به تعویض مودم خود می شوید.

  1. خرابی قطعی مودم و پایان مدت زمان گارانتی
  2. تغییر اینترنت از جانب شرکت مرتبط ارائه خدمات که دیگر با سیستم عامل مودم شما مطابقت ندارد
  3. عدم قابلیت پشتیبانی مودم از سرعت های به روز اینترنت
  4. مودم شما از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری سرویس های جانبی و جدید را پشتیبانی نمی کند.

اینها برخی از مواردی هستند که شما می توانید تست‌های لازم برای اطلاع از سلامت و یا نقص‌های موجود در مودم خود را با آنها انجام داده و از مشکلات جزئی، خرابی کامل و یا نیم سوز شدن مودم خود مطلع شوید. در صورت رفع نشدن مشکلات مودم از طریق: ریبوت، ریستارت کردن تنظیمات نرم افزاری، آپدیت سیستم عامل و تعویض لوازم جانبی کهنه و قدیمی، دیگر نیاز است که به طور کل مودم خود را با نمونه جدیدتری عوض کنید.

برای کسب مشاوره از خرید اینترنت وایرلس و مودم با شماره 0864840 تماس حاصل فرمائید.

4.7/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا