اینترنت وایرلس

از کجا بفهمم چه مودم اینترنتی بخرم؟

برای اتصال به اینترنت وایرلس نیاز به واسطه‌ای دارید که بتواند اطلاعات را از شرکت ارائه‌دهنده خدمات دریافت کرده و با تبدیل آن به سیگنال دیجیتال، شما را به اینترنت متصل کند. این دستگاه همان مودم اینترنتی است که این وظیفه را بر عهده دارد. چنانچه نتوانید مودم مناسبی انتخاب کنید در نتیجه مدام دچار قطعی اینترنت می‌شوید یا سرعتی که تجربه می‌کنید بسیار آزاردهنده خواهد بود.

هنگام خرید مودم، نه‌تنها باید به سرعت مودم و قیمت آن توجه کنید، بلکه باید مطمئن شوید که مودم شما نیز با شرکتی ارائه‌دهنده خدماتتان کاملاً سازگار است. در این صورت می‌توانید اتصالی امن و مناسب را تجربه کنید. اگر به دنبال خرید یک اینترنت مطلوب هستید حتماً باید با متخصصان شرکت یاقوت مشورت کنید و بهترین گزینه را برای اتصالی امن برگزینید.

فاکتورهاتوضیحات
نوع ارتباطمودم اینترنتی می‌تواند با اتصال به شبکه از طریق ADSL، کابل مودم، فیبر نوری و یا 4G/LTE ارتباط برقرار کند. باید ابتدا نوع ارتباط موجود در منطقه یا شبکه خود را مشخص کرد.
سرعت اینترنتباید با توجه به سرعت اینترنت خود مودم را انتخاب کنید. برای سرعت‌های پایین‌تر ADSL و یا VDSL و برای سرعت‌های بالاتر 4G/LTE و یا فیبر نوری بهترین گزینه هستند.
تعداد پورت‌هااگر به اینترنت از طریق کابل بیش از یک دستگاه متصل می‌شوید، باید مودم با تعداد پورت‌های کافی انتخاب کنید.
قیمتقیمت مودم‌های اینترنتی ممکن است متفاوت باشد. برای انتخاب بهترین گزینه، باید براساس نیاز خود و بودجه خود قیمت مودم را انتخاب کنید.
برندبرندهای مختلفی مودم اینترنتی تولید می‌کنند. برندهای معروف‌تر ممکن است قابل اعتمادتر باشند و دارای پشتیبانی بیشتری باشند.
ویژگی‌های امنیتیامنیت شبکه بسیار مهم است. برخی از مودم‌های اینترنتی دارای ویژگی‌های امنیتی مانند شبکه مهمان، فایروال و یا رمزگذاری وای‌فای هستند. باید برای انتخاب بهترین گزینه، این ویژگی‌های امنیتی را مورد بررسی قرار داد.
نکات خرید مودم

انواع مودم‌های اینترنتی کدام هستند؟

اولین گام در انتخاب یک مودم اینترنتی درست آن است که گزینه مناسب را انتخاب کنید. مودم‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام بسته به شرایطی که دارید می‌توانند بهترین یا بدترین اتصال را برای شما به همراه داشته باشند. به‌صورت کلی مودم‌ها یا کابلی هستند یا برای شما اینترنت DSL  را فراهم می‌کنند. البته نمونه‌های دیگری مانند ماهواره‌ای یا فیبر نوری هم وجود دارد، بااین‌حال کابلی و دی اس ال رایج‌ترین نوع اتصالات محسوب می‌شوند.

تفاوت بین این دو نمونه در نحوه اتصال آن‌ها به اینترنت مشخص می‌شود. مودم‌های DSL به خط تلفن متصل می‌شوند. خطوط تلفن منحصربه‌فرد، اینترنت انحصاری را نیز برای شما به ارمغان می‌آورد. سرعت شما نیز به‌صورت کاملاً فردی است؛ یعنی اگر تعداد دستگاه‌ها بیشتر شود، در سرعت شما تأثیری ندارد؛ اما مودم کابلی اتصالی مشترک در یک محله یا حتی یک ساختمان با تعداد واحدهای زیاد است؛ بنابراین اگر تعداد دستگاه‌ها بیشتر شود، سرعت شما به‌شدت کاهش خواهد یافت.

سرعت اینترنت را در نظر بگیرید

هنگام خرید یک مودم اینترنتی آنچه باید بدانید این است که هر کدام از مودم‌ها از سرعت محدودی پشتیبانی می‌کنند؛ درنتیجه اگر شما مودمی با سرعتی کمتر از خدمات اینترنتی خود خریداری کنید، در واقع هزینه اضافی پرداخت کرده‌اید که هیچ مزیتی برای شما نداشته است. بیایید برای فهم بیشتر این مطلب، انواع مودم را از لحاظ میزان سرعت بررسی کنیم:

  • اینترنت DSL: این اینترنت نسبت به سایر گزینه‌ها کندتر است و بیشتر برای مواردی مورداستفاده قرار می‌گیرد که تصمیم دارید تنها در وب به گشت‌وگذار بپردازید. البته مزیت این بوده که مقرون‌به‌صرفه است و تنظیم آن نیز برای دسترسی اعضای یک خانواده که فعالیت خاصی در نت ندارند بسیار مناسب خواهد بود.
  • اینترنت کابلی: در این شیوه شما اینترنت بسیار پرسرعت‌تری دارید که برای دانلود تا 500 مگابیت بر ثانیه گزینه مناسبی است. اگر قرار است فیلم ببینید و البته اتصال دائم و ثابت برایتان مهم‌تر از قیمت آن بوده، این گزینه بسیار مناسب است.

اینترنت با فیبر نوری: این روش جدیدترین نوع اینترنت بوده و پهنای باند بسیار مناسبی دارد. گران‌تر است؛ اما در مقابل بالاترین سرعت را به خود اختصاص داده است. برای دیدن فیلم با بالاترین کیفیت، گیمینگ یا استفاده از آن برای چندین دستگاه به طور هم‌زمان بسیار مناسب است.

مودم شما با ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی یا ISP سازگاری دارد؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام خرید مودم اینترنتی باید در نظر داشته باشید این است که آیا مودم شما می‌تواند از خدمات ISP که اینترنت خود را از آن تهیه می‌کنید سازگار باشد یا خیر. ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، بسته به زیرساختی که دارند امکانات متفاوتی در اختیارتان قرار می‌دهند. بااین‌حال برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید، بهتر است حتماً به سایت ISP خود سری بزنید و بررسی کنید کدام مودم مناسب‌ترین گزینه از نظر متخصصان آن‌ها است.

دستگاه مودم شما چه قابلیت‌هایی دارد؟

فراموش نکنید خود دستگاه مودمی که تهیه می‌کنید نیز باید قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند خدمات موردنظر شما را تأمین کرده و در اختیارتان قرار دهد. ما در ادامه چندین نمونه از این مشخصات را برای شما ذکر کرده‌ایم که می‌توانید بسته به نیازی که دارید بهترین گزینه را انتخاب کنید:

  • تعداد کانال‌ها: زمانی که صحبت از تعداد کانال می‌شود، باید بدانید منظور این است که چه تعداد کانال برای دانلود و چه تعداد برای آپلود در اختیار شما قرار دارد. این مطلب بیشتر به سرعت اینترنت اشاره دارد. تعداد بیشتر کانال به سرعت بالاتر بستگی دارد.
  • قابلیت وای‌فای: هنگام خرید باید به این توجه کنید که وای‌فای شما تا چند دستگاه را به طور هم‌زمان می‌تواند تحت پوشش قرار دهد؟
  • کیفیت خدمات یا QoS: زمانی از این اصطلاح در مورد مودم‌ها استفاده می‌شود که بتوان خدماتی رایج را با بیشترین ترافیک دریافت کرد. به‌عنوان‌مثال آیا می‌توانید بازی آنلاین، پخش رسانه‌ای، ویدئوکنفرانس یا هر نمونه دیگر از این خدمات را با بالاترین کیفیت به دست آورید؟

شهرت برند و پشتیبانی مشتری: دقت کنید از برندی مودم خود را تهیه کنید که مطمئن باشید می‌تواند هنگام مواجهه با مشکل، بیشترین خدمات پس از فروش را در اختیارتان قرار دهد و تیم پشتیبانی آن بتوانند در کمترین زمان نیاز شما را برطرف کنند.

توجه به قابلیت های مودم هنگام خرید

چرا ترافیک بالا  بر عملکرد مودم شما تأثیر می‌گذارد؟

دقت کنید که مودم‌ها تنها از ترافیک خاصی می‌توانند پشتیبانی کنند. زمانی که این بسته‌های داده‌ای بیش از حد تعریف شده برای مودم به وجود آید، سرعت کند می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ارتباطات بسیار زیادی به‌صورت هم‌زمان از پهنای باند استفاده کنند و شبکه قدرت کافی برای حمل آن نداشته باشد. برای حل این مشکل می‌توانید از راه‌های زیر اقدام کنید:

  • سعی کنید مودم یا روتر خود را به آخرین نسخه موجود آپدیت کنید.
  • در صورت امکان محل مودم خود را تغییر دهید.
  • استفاده از شتاب‌دهنده‌های باند نیز می‌تواند باعث افزایش سیگنال شود.
  • مودمی خریداری کنید که پهنای باند اضافی داشته باشد.

اضافه‌بار و تداخل سیگنال

اگر مودم شما دچار اضافه‌بار شود یا در سیگنال‌های ارسالی یا دریافتی تداخلی با دستگاه‌های دیگر پیدا کند، اتصال شما به نت با اختلال روبرو شده و از سرعت شما کاسته می‌شود. درست است که سرعت پایین می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که به آن‌ها اشاره کردیم؛ اما اضافه‌بار بیشترین دلیل این اختلال است. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید این راه‌ها را امتحان کنید:

  • از اتصالات کابلی استفاده کنید.
  • تعداد دستگاه‌های متصل را بررسی کرده و در صورت امکان از این تعداد بکاهید.

با ارائه‌دهنده خدمات تماس بگیرید.

قیمت را نیز در نظر بگیرید

برای خرید یک مودم اینترنتی موارد و فاکتورهای مختلفی را باید در نظر بگیرید؛ اما یکی از تأثیرگذارترین عوامل، قیمت آن است. قیمت مودم‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. سرعت، تعداد کانال‌ها، برد وای‌فای، اینکه از کدام شرکت آن را تهیه می‌کنید و مواردی ازاین‌دست می‌تواند از جمله عواملی باشد که بر قیمت نهایی تأثیر می‌گذارد.

البته بهترین کار این است که از شرکتی مودم خود را تهیه کنید که تصمیم دارید خدمات اینترنت را از آن‌ها دریافت کنید. بااین‌حال در حال حاضر محدوده قیمت از حدود یک میلیون تومان تا نزدیک به 6 میلیون تومان گسترده شده است. اینکه شما به چه امکاناتی نیاز دارید می‌تواند بر قیمت نهایی مودم شما تأثیر مستقیم بگذارد.

هماهنگی مودم و ISP

نتیجه گیری

اتصال به اینترنت نیازمند آن است که تجهیزات مناسبی را برای آن انتخاب کنید. سرعت این دستگاه‌ها، ویژگی‌های سخت‌افزاری مانند تعداد کانال و پورت، نحوه اتصال مانند کابلی یا دی اس ال بودن و تناسب آن با خدماتی که ISP شما ارائه می‌کند از مهم‌ترین عواملی به شمار می‌روند که باید به آن‌ها توجه کنید.

برای خرید مودم اینترنتی بهترین کار این است که ابتدا به سایت ISP موردنظر خود بروید و گزینه‌های مختلف پیشنهادی را بررسی کنید. می‌توانید از خود سایت خرید خود را انجام دهید تا هرگز دچار مشکل نشوید. متخصصان شرکت یاقوت در کنار شما هستند تا بهترین راهکار را به شما ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمم چه مودم اینترنتی بخرم؟
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا