اینترنت وایرلس

آیا مودم بر سرعت اینترنت تأثیر می گذارد

آیا مودم بر سرعت اینترنت تأثیر می گذارد؟ در کوتاه ترین پاسخ باید گفت بله؛ نقش مودم همانند یک رابط سخت افزاری است که اینترنت سرویس دهنده یا ISP را به دستگاه شما ارائه می کند. در صورتی که سرویس اینترنت وایرلس شما پرسرعت بوده اما سرعت پایینی را دریافت کنید، به مشخصات مودم خود رجوع کرده و از سازگار بودن آن با پلنی که تهیه کرده اید اطمینان حاصل نمایید. در ادامه با معرفی مودم ها و عوامل تاثیر گذار بر سرعت اینترنت، به این پرسش که آیا مودم بر سرعت اینترنت تأثیر می گذارد؟ پاسخ می دهیم.

مودم چیست؟

آیا مودم بر سرعت اینترنت تأثیر می گذارد؟ برای پاسخ به این پرسش اجازه بدهید ابتدا با این دستگاه ها بیشتر آشنا شویم. از جمله ابزارهای الکترونیکی که می توان از آن برای اتصال رایانه ها به یکدیگر استفاده کرد، می بایست به مودم ها اشاره نمود. این دستگاه ها امروزه به عنوان وسیله ای برای استفاده از اینترنت و دریافت خدمات از شرکت های ارائه دهنده سرویس های اینترنتی نیز شناخته می شوند که قادر خواهند بود سیگنال های آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کرده و اینترنت را در دسترس کاربران قرار دهند.

مودم ها را می توان براساس ساختاری که دارند به 2 مدل مودم های داخلی و خارجی تقسیم کرد. با این حال امروزه مودم خارجی به خصوص برای کاربران ثابت خانگی، کسب و کارها و شرکت ها بسیار مهم خواهد بود. از جمله انواع مودم های خارجی می توان گفت:

  • مودم ADSL.
  • مودم VDSL.
  • مودم WiMAX.
  • مودم LTE مدل های 3G/4G.
  • مودم TD-LTE.
  • مودم Unlock.

هرکدام از این دستگاه ها در مشخصات، سرعت اینترنت و نیز کاربری آنها برای اتصال به اینترنت خانگی یا سیم کارت متفاوت هستند.

عوامل تاثیر گذار در سرعت اینترنت

  • پهنای باند اینترنت: پهنای باند به معنی حجم داده هایی است که از سرویس اینترنتی به دستگاه شما وارد یا منتقل می شود. پهنای باند بالاتر منجر به سرعت اینترنت بیشتر خواهد شد.
  • کیفیت خط اینترنت: یکی دیگر از عواملی که می تواند در سرعت اینترنت موثر باشد، کیفیت خط اینترنت است. این پارامتر ممکن است با ایجاد نویز یا تداخل همراه بوده و بدین ترتیب سرعت اینترنت را کاهش دهد.
  • سرور وب: یکی دیگر از پارامترهای موثر بر سرعت اینترنت، سرور وبی است که اینترنت شما به آن متصل می باشد. در نتیجه سرور وبی که پهنای باند کمی را به کاربران خود ارائه کند، با کاهش سرعت اینترنت همراه خواهد بود.
  • انواع اتصالات: اتصال اینترنت شما می‌تواند از طریق کابل، Wi-Fi یا موبایل باشد. هر یک از این اتصالات می توانند تاثیرات متفاوتی بر سرعت اینترنت برجای بگذارند.
  • فعالیت های دیگر کاربران: در صورتی که شبکه شما با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته شده باشد، فعالیت و میزان استفاده آنان نیز می‌تواند بر سرعت اینترنت شما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر یکی از کاربران به بازی آنلاین و یا دانلود بپردازد، سرعت اینترنت شما کاهش خواهد یافت.
  • تجهیزات شبکه: همچنین استفاده از تجهیزات شبکه ای که نتوانند به طور کامل پتانسیل اینترنت شما را ساپورت کنند، به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در سرعت اینترنت هستند.

آیا مودم بر سرعت اینترنت تأثیر می گذارد؟

در پاسخ به این پرسش می توان به 2 پاسخ زیر اشاره کرد که عبارت است از:

  • خیر؛ با توجه به اینکه امروزه اینترنت در کشور ما با سرعت بسیار پایینی ارائه می شود، تقریبا تمام مودم های بازار می توانند از حداکثر سرعت آن پشتیبانی کنند. بنابراین تاثیر کیفیت مودم بر سرعت اینترنت  در دوره کنونی پارامتر مهمی نیست و می بایست پایین بودن سرعت اینترنت را وابسته به فاکتورهای دیگری دانست.
  • بله؛ با این حال مشخصات مودم بر سرعت اینترنت تاثیر می گذارد؛ چراکه اگر این دستگاه از سرعت ارائه شده توسط ISP شما پشتیبانی نکند، می تواند سرعت اینترنت شما را کاهش دهد. به عنوان مثال، اگر حداکثر سرعت پلن اینترنتی شما در شرکت سرویس دهنده اینترنت، 100 مگابیت در ثانیه است اما مودم شما فقط از 25 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند، حداکثر سرعت شما به اندازه حداکثر سرعت مودم یعنی 25 مگابیت در ثانیه است. در نتیجه این فاکتور تاثیرگذار در سرعت اینترنت یعنی تجهیزات شبکه اصلی ترین دلیل پایین بودن سرعت اینترنت خواهد بود.

حال با پاسخ به این پرسش که آیا مودم بر سرعت اینترنت تأثیر می گذارد؟، بهتر است مدل دستگاه مودم خود را در اینترنت سرچ کنید. در بخش مشخصات این دستگاه، به دنبال پارامتری به نام data transfer rate و یا wireless speed باشید که سرعت مودم را بیان می کند.

مودم چگونه می تواند به کاهش یا افزایش سرعت اینترنت منجر شود؟

همانطور که در قسمت قبل بیان کردیم، مودم می تواند به خاطر سرعتی که پشتیبانی می کند و پهنای باندی که قادر است به از اینترنت شما به دستگاه هایتان انتقال دهد، بر کاهش یا افزایش سرعت اینترنت موثر باشد.

نکات مهم در استفاده از مودم برای اینترنت چیست؟

به طور کلی شما باید در هنگام خرید به سرعت پشتیبانی شده توسط مودم توجه کنید. از سوی دیگر، به سراغ مودم هایی که مورد تایید سرویس دهنده شما هستند بروید. همچنین توجه کنید که تنظیمات مودم یا روتر را به درستی و با همکاری پشتیبانی ISP انجام دهید. شما می توانید با به کارگیری کابل های با کیفیت مسی، استفاده از سرویس های اینترنت پرسرعت تر و ترمیم کابل های شبکه در جایی که زندگی می کنید، سرعت اینترنت خود را به حداکثر سرعت پلنی که تهیه کرده اید برسانید. همه این راهکارها از کند شدن سرعت مودم نیز جلوگیری می کنند.

بیشتر بخوانید: آیا مودم بر سرعت اینترنت تأثیر می گذارد

چرا اینترنت سازمانی برای شرکت‌های بزرگ ضروری است؟

از کجا بفهمم چه مودم اینترنتی بخرم؟

4/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا