دسته‌بندی نشده

آیا پهنای باند بیش‌تر همه چیز را حل می‌کند؟

پهنای باند از اصطلاحات مربوط به شبکه‌های وب است. این اصطلاح در اینترنت مصرفی شما تاثیر بسزایی دارد. البته در شبکه‌های اینترنتی علاوه بر Bandwidth مواردی مانند سرعت و ترافیک اینترنت نیز مطرح است. اما در این مقاله ما به طور کلی با مفهوم این اصطلاح و تاثیر آن بر اینترنت مصرفی،اینترنت سازمانی و اشتراکی آشنا می‌شویم. در آخر نیز به این سوال پاسخ خواهیم داد.

پهنای باند چیست؟

پهنای باند، میزان ظرفیت پیوندهای ارتباطی برای انتقال داده‌های مورد نظر، از طریق اتصال شبکه در یک مدت زمان خاص است. این انتقال می‌تواند سیمی یا بی سیم باشد. در حقیقت Bandwidth تعداد مشخصی از بایت‌ها، کیلوبایت‌ها، مگابایت‌ها یا در ابعاد بزرگ‌تر گیگا بایت‌ها هستند که در طول مدت 1 ثانیه از طریق اتصال شبکه منتقل می‌شوند. سرعت انتقال داده‌های داخلی شبکه به پهنای شبکه بستگی دارد. البته این تصور اشتباه است که این اصطلاح هم معنی با سرعت اینترنت می‌باشد. سرعت شبکه اینترنت اصطلاحی مجزا از Bandwidth است و باید در جای مناسب خود استفاده شود.

تعریف پهنای باند

Bandwidth مشترک:

پهنای باند مشترک را شرکت‌هایی که در زمینه سرویس‌های اینترنتی فعالیت دارند، عرضه می‌کنند. در این نوع شبکه داده‌های مختلف از طریق کانال‌های خاص ارتباطی منتقل می‌شوند. اندازه شبکه به شرکتی که آن را ارائه می‌کند، بستگی دارد. اما در حالت کلی اندازه آن ممکن است بین 10 تا 300 مگابایت بر ثانیه باشد. مزیت شبکه مشترک مقرون به صرفه بودن آن است. در صورتی که معایب آن امنیت کم و آسیب‌پذیری بالای شبکه مشترک می‌باشد. البته برخی از افراد با وجود این معایب شبکه مشترک را انتخاب می‌نمایند. پیشنهاد می‌شود در صورتی که اگر امنیت انتقال داده‌ها برای شما اهمیت چندانی ندارد از این نوع Bandwidth استفاده نمایید.

Bandwidth اختصاصی:

عرضه پهنای باند اختصاصی نیاز به فناوری‌های پیشرفته‌تری دارد. به طور کلی این نوع شبکه اختصاصی را شرکت‌های حرفه‌ای‌تر ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها امور حرفه‌ای را در زمینه اینترنت و دیگر موارد مربوط به آن انجام می‌دهند. در مقایسه با شبکه‌های مشترک امنیت این نوع شبکه بسیار بالاتر است. بدیهی است با وجود امنیت بالایی که برای انتقال داده‌های کاربران خود ایجاد می‌کند، قیمت بالایی نیز داشته باشد. این نوع Bandwidth طرفداران خاص خود را دارد و بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. نحوه استفاده از آن به صورت دراز مدت بوده و معمولا برای مدت زمان یک ساله تمدید می‌شود. البته مدت زمان آن کاملا به خود شما بستگی دارد و ممکن است یک ماه یا چند ساله باشد.

مقایسه پهنای باند و سرعت:

معمولا پهنای باند و سرعت به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. هر کدام از این اصطلاحات تعریف خاص خود را دارند و باید دقیقا در جای مناسب خود استفاده شوند. برای آشنایی با این دو اصطلاح باید تعریف درست آن‌ها و تفاوت‌هایشان را بهتر درک کنیم.

پهنای شبکه اطلاعات دریافتی شما در هر ثانیه است. در صورتی که سرعت در حقیقت سرعت دانلود آن اطلاعات می‌باشد. برای درک بهتر مثالی برای شما می‌آوریم: تصور کنید که قصد دارید لیوان آبی را پر کنید. بدون شک پر کردن لیوان از طریق شیر آب با لوله باریک نیاز به زمان بیش‌تری نسبت به پر کردن آن با لوله بزرگ‌تر دارد. اگر آب همان داده‌های دریافتی باشد در صورتی که لوله بزرگ‌تر باشد زودتر منتقل می‌شود. در این مثال لوله بزرگ‌تر در واقع همان Bandwidth است و سرعت انتقال همان سرعت      می‌باشد. برای بیان بهتر باید گفت که سرعت انتقال داده‌ها سرعت نامیده می‌شود و میزان ظرفیتی که شبکه ما می‌تواند داده را انتقال دهد پهنای آن باند است. در مثال بالا میزان سرعتی که آب در لوله حرکت می‌کند، سرعت اینترنت است. هم‌چنین مقدار آبی که از نقطه A به نقطه B در لوله در یک زمان مشخص جابه‌جا می‌شود، پهنای شبکه گفته می‌شود.

پهنای باند هاست و شبکه

پهنای باند هاست:

پهنای باند هاست به صورت ترافیک ماهیانه ارائه می‌شود. در حقیقت اطلاعاتی است که هاست شما در زمان یک ماه منتقل می‌کند. میزان این نوع شبکه هاست شامل دانلودی‌ها و آپلودی‌ها است. مقدار آن نیز محدودیت خاصی دارد که مربوط به میزانی است که آن را در ابتدای ماه خریداری کرده‌اید.

پهنای باند سایت:

میزان ترافیکی که شرکت‌های ارائه‌دهنده ترافیک عرضه می‌کنند، پهنای باند سایت است. این نوع شبکه در واقع به میزان اطلاعاتی است که در طول زمان خاصی روی هاست شما منتقل می‌شود.

مقایسه Bandwidth و ترافیک:

پهنای باند با ترافیک اینترنت متفاوت است. ترافیک حجم اینترنتی است که شما آن را برای زمان مشخصی خریداری کرده‌اید. مقدار دیتایی که در طول زمان مشخص مثلا یک سال در کارت شبکه شما جابه‌جا می‌شود را ترافیک می‌نامند. در فضاهای اینترنت اشتراکی مثلا سایت‌ها میزان دنلودی‌ها را ترافیک سایت می‌گویند. ممکن است در یک سایت این میزان به 100 گیگابایت نیز برشد. در مقابل حجم یا ترافیک Bandwidth به معنی مقدار داده‌ای است که در زمان خاص از شبکه شما انتقال می‌یابد. با توجه به این تعاریف تفاوت عمده این دو اصطلاح را متوجه شدیم. بهتر است این دو اصطلاح را در جای مناسب و درست خود به کار ببریم.

نحوه اندازه‌گیری:

پهنای باند را با نسبت بایت در ثانیه اندازه‌گیری می‌کنند. البته برخی از شرکت‌های پیشرفته که ظرفیت زیادی نیز دارند آن را به صورت مگابایت یا گیگابایت نیز اندازه‌گیری می‌کنند. اتصالات در آن می‌تواند متقارن یا نامتقارن باشد. در اتصالات متقارن مقدار دانلود و آپلود یکسان است. در صورتی که در اتصالات نامتقارن مقدار آن‌ها با یکدیگر یکسان نیست. انتخاب نوع اتصالات کاملا به کاربری شما بستگی دارد. برای هر نوع کاربری نیاز به اتصالات خاصی داریم. اما بهتر است برای افزایش کاربرد اینترنت از اتصالات نامتقارن استفاده نمایید.

شبکه اینترنتی

سخن آخر: در آخر باید به سوالی که در ابتدای مقاله مطرح کردیم، پاسخ دهیم. بله درست که که پهنای باند بیش‌تر اکثر مشکلات مربوط به انتقال داده‌ها را حل می‌کند. اما باید موارد دیگر مانند سرعت و ترافیک نیز گسترش یابد. تنها در این صورت است که شما اینترنت دلخواه خود را خواهید داشت. بنابراین تنها با افزایش پهنای شبکه نمی‌توانید انتظار داشته باشید که تمام مشکلات مربوط به اینترنت خود را حل کنید. افزایش پهنای شبکه می‌تواند تا حد زیادی از به وجود آمدن مشکلات احتمالی در هنگام انتقال داده‌ها جلوگیری کند. اما برای داشتن اینترنت بهتر باید تمام موارد مربوط به آن را گسترش دهید. در صورت هرگونه سوال یا ابهام هنگام خرید سرویس اینترنتی خود با ما تماس بگیرید.

5/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا