دسته‌بندی نشده

مشاهده میزان مصرف اینترنت وای فای

بدون اغراق دسترسی بشر به شبکه اینترنت بزرگ‌ترین دستاورد بشری بوده است. امروزه همه افراد دست‌کم به یک دستگاه متصل به اینترنت دسترسی دارند و همه می‌خواهند بدانند مشاهده میزان مصرف اینترنت وای فای در دستگاهشان چگونه است. با دانستن میزان مصرف اینترنت می‌توان در مصرف آن صرفه‌جویی کرده و بر نحوه مصرف نظارت بهتری داشت. اما اینترنت تا چه حد برای ما مهم است؟ بله قطعاً نیاز بسیاری از ما به شبکه اینترنت بسیار حیاتی است.

دسترسی به اینترنت انقلابی عظیم در سیستم‌های سنتی دسترسی به اطلاعات داشته است. در حال حاضر دسترسی به اینترنت در سرتاسر دنیا به حدی مهم و حیاتی است که اگر تنها چند ثانیه اینترنت در یک منطقه قطع شود می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به بار آورد.

با بالاتر رفتن هزینه‌های اینترنت کم‌کم افراد به فکر صرفه‌جویی هرچه بیشتر از این شبکه مهم افتادند. یکی از راه‌های نظارت بر مصرف خود، آگاهی از نحوه مشاهده میزان مصرف اینترنت وای فای در دستگاهتان است. ما با بیش از 20 سال سابقه در زمینه ارائه اینترنت وایرلس، اینترنت سازمانی و… اینجاییم تا این مهم را به شما آموزش دهیم. پس همراه ما باشید.

 مصرف اینترنت وای فای

میزان مصرف وای‌فای در گوشی سامسونگ

نحوه مشاهده میزان مصرف اینترنت وای فای درگوشی‌های گلکسی سامسونگ با اکثر دستگاه‌هایی که تحت سیستم‌عامل اندروید هستند کمی متفاوت است و علتش هم این است که گلکسی سامسونگ از پوسته‌ای کاملاً متفاوت تحت عنوان (One UI) استفاده می‌کند. اما رویه در اغلب گوشی‌ها و تبلت‌های برند سامسونگ به شرح زیر است.

  1. صفحه را به بالا بکشید و پس از باز شدن صفحه برنامه‌هایتان تنظیمات را باز کنید.
  2. بر روی گزینه Connection یا اتصالات ضربه بزنید.
  3. گزینه استفاده از داده را انتخاب کنید.
  4. در قسمت مصرف داده‌ها wifi را انتخاب کنید.
  5. در این قسمت میزان مصرف اینترنت وای‌فای شما در طی یک دوره از پیش تعیین شده و مشخص معمولاً یک‌ماهه نمایش داده می‌شود. اگر بخواهید این دوره را سفارشی‌سازی کنید می‌توانید با کلیک بر روی فلشی که روبه پایین و در کنار تاریخ‌ها نمایش‌داده‌شده است این تاریخ را آپدیت کنید.

اگر قصد مشاهد میزان مصرف اینترنت وای فای برنامه‌ها در گوشی سامسونگ خود را دارید و می‌خواهید بدانید که کدام برنامه بیشترین اینترنت را مصرف می‌کند می‌توانید طبق مراحل زیر عمل کنید. با بررسی میزان مصرف برنامه‌ها می‌توانید بهتر بر زمان استفاده از آن­ها نظارت کنید و برنامه‌های بدون کاربرد و پرمصرف را از گوشی موبایلتان حذف کنید.

  1. با بالاکشیدن صفحه وارد بخش برنامه‌های گوشی سامسونگ خود شوید.
  2. برنامه کاربردی تنظیمات را باز کنید.
  3. بر روی اتصالات ضربه بزنید.
  4. در بخش مصرف داده‌ها wifi را انتخاب کنید.

در این قسمت شما مصرف کل داده‌ها در دوره انتخابی را مشاهده می‌کنید. اما اگر قصد دارید تک‌به‌تک برنامه‌ها را بررسی کنید کمی پایین‌تر در همین صفحه بروید و در این قسمت تک‌به‌تک برنامه‌ها را خواهید دید که میزان مصرف آن­ها در دوره انتخابی مشخص شده است.

مصرف وای‌فای در گوشی سامسونگ

میزان مصرف وای‌فای در گوشی هوآوی

مشاهده میزان مصرف اینترنت وای فای درگوشی‌های برند هوآوی نیز مانند اکثر دستگاه‌هایی است که تحت سیستم‌عامل اندروید کار می‌کنند. در ادامه به شما نحوه این کار را آموزش می‌دهیم:

  1. در برنامه‌های اصلی گوشی خود به دنبال تنظیمات گشته و این برنامه را باز کنید.
  2. بر روی گزینه اتصالات ضربه بزنید.
  3. استفاده از داده‌ها را انتخاب کنید.
  4. در قسمت مصرف داده دو گزینه وجود دارد گزینه داده‌های تلفن همراه و wifi شما گزینه وای‌فای را انتخاب کرده و بر روی آن ضربه بزنید.
  5. در این قسمت میزان مصرف اینترنت وای‌فای شما بر اساس یک دوره زمانی مشخص که از پیش تعیین شده است نمایش داده خواهد شد. همچنین درگوشی‌های هوآوی می‌توانید این دوره زمانی را طبق خواسته خود تغییر دهید.

همان‌طور که مشاهده کردید نحوه مشاهده مصرف اینترنت در گوشی هوآوی و سامسونگ مانند یکدیگر است؛ بنابراین نحوه مشاهده اینترنت برنامه‌ها به‌صورت جداگانه نیز به همان شکل است. برای جلوگیری از تکرار این قسمت آن را حذف می‌کنیم و بخش جدید را به شما آموزش می‌دهیم؛ یعنی محدودکردن برنامه‌های پس‌زمینه. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به بخش تنظیمات گوشی هوآوی خود بروید.
  2. بخش اتصالات را باز کنید.
  3. بر روی گزینه استفاده از داده‌ها ضربه بزنید.
  4. در قسمت مصرف داده‌ها بر روی wifi ضربه بزنید.

برنامه‌ای که قصد دارید محدود کنید را انتخاب و بر روی آن ضربه بزنید و تیک Allow use of background data را بردارید.

مصرف وای‌فای در گوشی هوآوی

میزان مصرف وای‌فای خانگی

مشاهده میزان مصرف اینترنت وای فای خانگی به‌سادگی گوشی‌های اندرویدی نیست. این امکان وجود دارد که تعداد زیادی دستگاه به شبکه اینترنت متصل باشد. برای بررسی میزان باقی‌مانده اینترنت خود، میزان مصرف دستگاه‌ها و تنظیمات مختلف اینترنت به یک‌روتر حرفه‌ای نیاز دارید. با این سیستم می‌توانید طبق مراحل زیر میزان مصرف وای‌فای شبکه خانگی خود را مشاهده کنید.

  1. چون امکان دارد که روتر شما از قبل به رایانه یا تلفن همراهتان وصل باشد ابتدا روی آن کلیک کنید تا یک صفحه وب جدید باز شود.
  2. آدرس ورود و رمز عبور خود را وارد کنید.
  3. در تب  Advanced Administration می‌توانید تمام گزارش‌های مرتبط با مصرف وای‌فای را مشاهده کنید.
  4. اگر می‌خواهید گزارش را مجدداً بخوانید می‌توانید صفحه را رفرش کنید.
مصرف وای‌فای خانگی

ریز مصرف و باقی‌مانده روز و حجم

مشاهده ریز مصرف و اینکه کدام دستگاه چه میزان اینترنت استفاده کرده، چند روز و چقدر از حجم شما باقی‌مانده است کار نسبتاً سختی است. برای این کار همان‌طور که گفتیم به روتر نیاز دارید. روتر با دادن یک آدرس IP به تمام دستگاه‌ها بر آن‌ها نظارت می‌کند. با پیکربندی‌های روتر می‌توانید بدانید که کدام دستگاه‌ها اینترنت را با استفاده از آدرس‌های IP  و  MAC خود مصرف کرده‌اند. نظارت بر اینترنت وای‌فای تنها به مشاهده میزان مصرف اینترنت وای فای و IPها محدود نمی‌شود. شما همچنین می‌توانید مشاهده کنید که با وای‌فای شما چه صفحاتی مشاهد شده است؛ بنابراین با این نظارت بر اینترنت خود می‌توانید علاوه بر اینکه در مصرف اینترنت خود صرفه‌جویی کرده بلکه حتی بر فعالیت کودکان خود و استفاده آن‌ها از اینترنت نظارت داشته باشید. می‌توانید دسترسی افرادی را که به شکلی غیرمجاز از اینترنت شما استفاده می‌کنند ببندید و یا بعضی از IPها را محدود کنید.

نرم‌افزار کنترل مصرف اینترنت وای‌فای

نرم‌افزارهای زیادی وجود دارند که با داشتن آن‌ها می‌توانید به‌خوبی بر میزان مصرف اینترنت خود نظارت کنید. حتی بسیاری از این نرم‌افزارها امکانات جانبی دیگری را علاوه بر مشاهده میزان حجم و مصرف در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. در این قسمت به تعدادی از این نرم‌افزارهای کاربردی اشاره می‌کنیم.

مانیتور عملکرد شبکه ( Solar winds)

این نرم‌افزار جامع و کاربردی ویژگی‌های نظارتی بسیار قوی و پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد که در ابتدا دارای نسخه آزمایشی رایگان 30 روزه است. این نرم‌افزار بر: aps، مشتریان، روترها، کنترل‌های بی‌سیم نظارت دارد. همچنین شامل اطلاعاتی درباره دستگاه‌های متصل به شبکه است. این نرم‌افزار قابلیت عیب‌یابی از شبکه را هم دارد.

نرم‌افزار کنترل مصرف اینترنت وای‌فای

مانیتور شبکه (Paessler)

یکی دیگر از بهترین نرم‌افزارها برای مشاهده میزان مصرف اینترنت وای فای است. می‌توانید بر تمامی سیستم‌ها، دستگاه‌ها، برنامه‌ها، میزان ترافیک و … نظارت کنید. این نرم‌افزار در واقع بسیار همه‌کاره و قدرتمند است و می‌توانید بر مواردی چون حجم باقی‌مانده، سرعت، دستگاه‌های متصل، دستگاه‌هایی که بدون اجازه متصل شده‌اند، میزان مصرف داده هر دستگاه و مواردی ازاین‌دست به‌خوبی نظارت کنید.

این نرم‌افزار نیز نسخه آزمایشی 30 روزه رایگان را برای مشتریان فراهم کرده است. مشتریان می‌توانند با 30 روز استفاده متوجه شوند که این نرم‌افزار برای کسب‌وکارشان مناسب است یا خیر. درصورتی‌که رضایت داشتند می‌توانند اشتراک آن را خریداری کنند.

Whats Up Gold

یکی دیگر از بهترین ابزارها برای نظارت و کنترل شبکه شما به‌ویژه شبکه اینترنت بی‌سیم است. این نرم‌افزار به شما امکان این را می‌دهد که دستگاه‌های بی‌سیم خود مانند تلفن همراه و تبلتتان را از لحاظ دسترسی و اتصال به اینترنت به‌خوبی بررسی کنید. این نرم‌افزار مجهز به یک سیستم هشدار برای آستانه‌های تعیین شده از جانب شماست.

معنای جمله بالا چنین است که اگر از میزان تعیین شده بیشتر مصرف کنید یک هشدار از طریق اعلان دریافت خواهید کرد. بدین ترتیب به‌خوبی متوجه مصرف بیش از حد خود شده و آن را محدود خواهید کرد. این نرم‌افزار نیز برای یک دوره نامشخص نسخه آزمایشی رایگان را در اختیار مشتریان خود قرار داده است.

مانیتور شبکه

جمع‌بندی

بسته به نوع دستگاه و سیستمی که به شبکه اینترنت وای‌فای متصل است نحوه مشاهده میزان مصرف اینترنت آن متفاوت خواهد بود. اگرچه در دستگاه‌های اندرویدی مانند گوشی‌های سامسونگ، هوآوی و … مشاهده میزان مصرف تا حدود بسیار زیادی به هم شباهت دارد اما این مورد درمورد شبکه اینترنت خانگی بسیار متفاوت و تا حدی دشوار است.

برای مشاهد میزان مصرف، حجم باقی‌مانده، سرعت، دستگاه‌های متصل به شبکه اینترنت شما و مواردی ازاین‌دست نیاز است از نرم‌افزارهای سفارشی‌سازی و روتر استفاده کنید. این نرم‌افزارها می‌توانند برای مشاهده میزان مصرف اینترنت وای فای سفارشی‌سازی شوند و علاوه بر اینکه حجم شما را نشان می‌دهند سرعت و آستانه مصرف را نیز برای شما تعیین کنند.

بستر ارتباطی اینترنت چه تأثیری بر سرعت من می‌گذارد؟

علت کاهش سرعت اینترنت در سازمان‌ها

بهترین اینترنت اختصاصی برای گیم

3.7/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا