دسته‌بندی نشده

9 مورد از رایج‌ترین مشکلات شبکه و راه‌حل آن

امروزه دنیای شبکه‌های اینترنتی و به‌خصوص شبکه‌های تجاری از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است و ممکن است مسائل مختلف اشتباه پیش بروند که عملکرد شبکه را مختل کنند. این مشکلات شبکه باعث می‌شوند تا کاربران نهایی اغلب از آنچه که به نظر می‌رسد عملکرد ضعیف شبکه است شکایت داشته باشند. این در حالی است که ممکن است دلایل مختلفی برای این موضوع وجود داشته باشد. یاقوت معتبرترین شرکت ارائه دهنده اینترنت سازمانی در این مقاله به بررسی 9 مورد از رایج ترین مشکلات شبکه به همراه راهکار آنها پرداخته؛ با ما همراه باشید.

مشکلات شبکه
شبکه ضعیف و حل آن

ضعیف بودن شبکه

گاهی اوقات کاربران شکایت می‌کنند که شبکه بسیار کند است. دلایل زیادی می‌تواند وجود داشته باشد که باعث کندشدن شبکه‌های شما شود. به‌عنوان‌مثال ممکن است یک اپلیکیشن جدید به شبکه اضافه شده باشد که حجم بالایی از سرعت شبکه را مصرف کند. خرابی پورت یا لینک‌های سوئیچ نیز می‌تواند باعث افزایش ترافیک شود. در موارد دیگر شبکه می‌تواند بخش از یک سازمان بزرگ‌تر باشد. در نتیجه تغییر در شبکه بزرگ‌تر منجر به ترافیک بیشتر در شبکه شما خواهد شد. اگر کاربران شما اقدام به دانلود ویدئوهای با کیفیت بالا کنند نیز ممکن است به مشکلات شبکه شما اضافه شود. این عامل می‌تواند پایداری شبکه‌های شما را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از بهترین راهکارهایی که می‌توانید در چنین شرایطی به دنبال آن باشید این است که از یک ابزار نظارت بر شبکه استفاده کنید.

سیگنال وای‌فای ضعیف

قدرت سیگنال وای‌فای ممکن است تقریبا در همه‌جا کافی باشد؛ اما ممکن است در برخی از مناطق دیگر ضعیف باشد یا این‌که اصلا وجود نداشته باشد. تنظیم مجدد وای‌فای در یک منطقه می‌تواند به ضعیف بودن اتصال شبکه شما منجر شود. از طرف دیگر وجود اجسام مختلف در مسیر مانند یک کابینت مخصوص نگهداری از فایل‌ها نیز می‌تواند از عبور سیگنال وای‌فای جلوگیری کند.

دستگاه‌هایی مانند مایکروویو، تلفن‌های بی‌سیم و بلوتوث نیز می‌توانند روی ضعیف بودن سیگنال‌ها تاثیرگذار باشند. ابزار تست شبکه می‌تواند به شناسایی منبع این مورد از مشکلات شبکه کمک کرده و مشکل شما را نیز حل کند.

مشکلات اتصال فیزیکی در شبکه

یک اتصال شبکه می‌تواند به طور ناگهانی به دلیل مشکلات اتصال فیزیکی قطع شود. این یکی از رایج‌ترین مشکلات شبکه است که معمولا دلیل آن آسیب‌دیدن یا شل شدن کابل شبکه است. ممکن است کابل‌ها از یک سوئیچ اضافه یا حذف شده باشند. از طرف دیگر ممکن است یکی از کابل‌های شما به‌صورت تصادفی قطع شده باشد. از طرف دیگر آسیب‌های ناشی از حرارت قرارگرفتن روی لوله‌های گرمایشی ساختمان نیز از دیگر دلایل بروز چنین مشکلی است. در این شرایط باید به‌صورت بخش به بخش از طریق شبکه آسیب‌دیده مشخص شود که کدام کابل آسیب‌دیده است. دقت داشته باشید که در این شرایط پیداکردن مشکل در امتداد کابل‌هایی که در سراسر سقف کشیده شده‌اند ممکن است کمی سخت و زمان‌بر باشد.

استفاده بیش از حد از CPU

ابزار Task Manager اولین ابزاری است که برای پیداکردن این‌که کدام برنامه و اپلیکیشن از درصد بالایی از منابع سیستم مانند CPU، مموری یا دیسک حافظه شما استفاده می‌کند کاربرد دارد. این مرحله عیب‌یابی ممکن است برخی از مشکلات شبکه را برای شما نمایش ندهد. دلیل این موضوع نیز این است که برخی از برنامه‌ها ممکن است محاسبات پیچیده، دریافت ویدئوهای پرسرعت یا همگام‌سازی با پایگاه‌داده‌های بزرگ را انجام دهند.

یک ویروس نیز ممکن است منابع شما مانند CPU را مصرف کند. به همین علت نیز باید مطمئن شوید که یک آنتی‌ویروس آپدیت شده دارید. درصورتی‌که برنامه‌ای برای طولانی‌مدت در حال اجرا باشد ممکن است به‌آرامی منابع شما را بیشتر مصرف کند. سریع‌ترین راه برای بهبود عملکرد شبکه در این شرایط متوقف کردن و راه‌اندازی مجدد این برنامه‌ها است. اگرچه گاهی اوقات نیز ممکن است شما مجبور شوید که کل سیستم و شبکه را متوقف و راه‌اندازی مجدد کنید.

به‌روزرسانی درایورهای دستگاه شما نیز ممکن است عملکرد شبکه را در یان شرایط بهبود دهد.

حل مشکلات شبکه

جستجوی آهسته DNS از مشکلات رایج شبکه

DNS نام رایجی است که برای تطبیق سرورها با آدرس اینترنتی که درخواست شبکه را هدایت می‌کند استفاده می‌شود. برای نام‌های رایجی که در این زمینه وجود دارند احتمالا تطبیق در حافظه پنهان DNS صورت‌گرفته و جستجو سریع‌تر انجام می‌شود. برای نام‌هایی که کمتر استفاده می‌شوند نیز این جستجو با سرعت پایین‌تری اتفاق می‌افتد. درصورتی‌که روند جستجو کند است ممکن است یک لینک کند در مسیر جستجو وجود داشته باشد.

برای رفع این مشکل سرپرست شبکه محلی شما می‌تواند روترهای محلی را مجددا پیکربندی کند.

آدرس‌های IP تکراری و ثابت

در یک شبکه اینترنتی هیچ دو سیستمی نمی‌توانند آدرس اینترنتی یکسانی را به اشتراک بگذارند. یکی از مشکلات شبکه وجود آدرس‌های اینترنتی تکراری است. در چنین شرایطی هیچ‌یک از سیستم‌ها نمی‌توانند به‌صورت قابل اعتمادی به شبکه دسترسی پیدا کنند. راهکار ارائه شده برای حل این مشکل این است که به ایستگاه‌های کاری آدرس‌های دائمی اختصاص داده نمی‌شود. آنها یک آدرس محدود دریافت کرده و در صورت نیاز دوباره همان آدرس را دریافت می‌کنند.

رایج ترین مشکلات شبکه

آدرس‌های IP تمام شده

به‌طورکلی آدرس‌های اینترنتی محدود هستند. آنها به هر ارائه‌دهنده سرویس بر اساس تعداد مورد انتظار یک منبع را اختصاص می‌دهند. به همین علت نیز به‌طورکلی به هر سیستم یک آدرس اختصاص می‌دهند. حال زمانی که تعداد تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند. این مسئله به یکی از مهم‌ترین مشکلات شبکه تبدیل می‌شود. از جمله رایج‌ترین روش‌هایی که برای حل این مشکل وجود دارند ترجمه آدرس شبکه یا NAT است.

از طرف دیگر شما می‌توانید با استفاده از اینترنت‌های اختصاصی نیز این مشکلات را تا حد زیادی برطرف کنید.

نمی‌توان به چاپگر متصل شد

زمانی که کاربران نمی‌توانند به چاپگر متصل شوند اولین گام این است که موارد ساده مانند وصل بودن، روشن بودن و وجود کاغذ در چاپگر را برسی کنید. از طرف دیگر باید صف چاپگر را نیز بررسی کنید تا مشکلی وجود نداشته باشد.

مشکلات VLAN و VPN

مشکلات VLAN معمولا مربوط به پیکربندی‌های اشتباه VLAN است و در گام اول نیز حتما باید این پیکربندی‌ها را بررسی کنید. از طرف دیگر باید نسبت به سازگاری آنها با پیکربندی سوئیچ نیز مطمئن شوید. رایج‌ترین مشکل مربوط به VPN نیز عدم اتصال است. برای حل این مشکل ابتدا بررسی کنید که آیا با موفقیت وارد سرویس شده‌اید یا خیر؟ در گام بعدی نیز بررسی کنید که آیا حساب شما به‌روز است و اطلاعات موردنیاز را به‌صورت صحیح وارد کرده‌اید.

در گام آخر نیز باید تنظیمات فایروال و پورت‌های دستگاه خود را بررسی کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید یکی دیگر از مشکلات شبکه را نیز حل کنید.

نتیجه‌گیری

امروزه حل مشکلات شبکه به شکل صحیح از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از مشکلاتی که برای شبکه شما به وجود می‌آیند به علت عدم استفاده از شبکه اینترنتی اختصاصی هستند و شما با استفاده از این اینترنت‌ها می‌توانید اقدام به حل مشکلات شبکه خود کنید. برای خرید اینترنت اختصاصی می‌توانید همین حالا از خدمات سایت ما در این زمینه بهره‌مند شوید.

4.3/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا