دسته‌بندی نشده

6 راه ساده برای کاهش مصرف اینترنت

استفاده از اینترنت آنقدر همگانی شده است که برای تمام امروز روزانه مثل آموزش دانش آموزان و کودکان، خرید، مکالمات روزمره هم باید از آن استفاده کنیم. به همین دلیل مصرف اینترنت در هر خانه با توجه به مصرف حجم آن می‌تواند گاهی اوقات بسیار زیاد شود.برای اینکه بتوانیم مصرف اینترنت را کنترل نماییم می‌توانیم از روش‌هایی کمک بگیریم.شرکت اینترنت یاقوت به عنوان معتبرترین شرکت ارائه دهنده اینترنت سازمانی در این مقاله به بررسی مفهوم ترافیک اینترنتی پرداخته؛ با ما همراه باشید:

ترافیک اینترنت چیست؟

ترافیک اینترنت یا همان حجم اینترنت که با واحد مگابایت در نظر گرفته می‌شود عبارتند از:

حجم مورد استفاده در بستر اینترنت است که می‌تواند مجموعه دانلودها و آپلودهای شما باشد. به این مجموعه ترافیک یا حجم اینترنت می‌گویند.

کاهش حجم مصرف اینترنت

چرا مصرف اینترنت من بالا ست؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که حجم اینترنت خریداری شده به سرعت به اتمام می‌رسد در حالی‌که شما حتی نمی‌دانید در چه قسمت‌هایی و به چه دلایلی اینترنت را مصرف کرده‌اید!

از طرفی این نوع تمام شدن حجم اینترنت می‌تواند میزان خرید شما را افزایش داده و هزینه‌های شما را بالا ببرد.

دلایل زود تمام شدن اینترنت

شما ممکن است از حجم دانلود و آپلود اطلاعات خود در اینترنت به خوبی آگاه باشید اما باز هم می‌بینید بیشتر از این‌ها مصرف اینترنت شما بالا رفته است. برای چه؟

گاهی اوقات ممکن است سیستم گوشی و یا کامپیوتر شما به شکل خودکار بروزرسانی شود. یعنی سیستم عامل گوشی هوشمند و یا کامپیوتر به شکل پیش فرض بر روی آپدیت خودکار تنظیم شده است. به همین علت بدون اطلاع قبلی به شما با وصل به اینترنت خودبه خود شروع به آپدیت کردن می‌نماید.

شما برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید به شکل دستی، نوع آپدیت شدن سیستم عامل خود را تنظیم نمایید. به این طریق به شکل خودبه‌خود این بروزرسانی صورت نمی‌گیرد و حجم اینترنت شما به سادگی تمام نمی‌شود.

استفاده از بازی‌های آنلاین می‌تواند حجم زیادی از اینترنت شما را مصرف نماید. این بازی‌ها چون طولانی هستند مصرف اینترنت را بالا می‌برند.برخی از نرم افزارها در کامپیوتر و یا گوشی‌های موبایل هم هستند که مثل سیستم عامل‌ها به محض اتصال به اینترنت خود به خود آپدیت می‌شوند. معمولا به شکل پیش فرض تنظیمات آن‌ها انجام شده است. شما برای جلوگیری از این آپدیت‌های ناگهانی، می‌توانید تنظیمات آنها را به شکل دستی انجام دهید. استفاده از مدیا می‌تواند حجم مصرفی اینترنت شما را افزایش دهد. بازکردن و یا ارسال فیلم و عکس و صدا، حتی اگر شما فقط عضو یک گروه باشید و در عمل کاری انجام ندهید هم می‌تواند ترافیک اینترنت شما را بالا ببرد. به همین دلیل اگر از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنید باید بدانید که بسیاری از این نرم افزارها مانند واتسآپ، اینستاگرام و غیره آپدیت خودکار دارند.  همچنین به دلیل حجم بالای نقل و انتقال صوت و تصویر می‌توانند مصرف اینترنت شما را هم زیاد کنند.

کنترل مصرف اینترنت

بازشدن خودکار بعضی موزیک‌ها و ویدئوها به شکل تبلیغاتی هم می‌تواند مصرف شما را افزایش دهد.

نرم افزارهایی که به تماس تصویری و یا تماس صوتی می‌پردازند هم می‌توانند دلیل دیگری برای افزایش حجم ترافیک مصرفی شما باشد. شما اگر از تماس صوتی و تصویری در این اپ‌ها استفاده می‌کنید بهتر است بدانید که استفاده خود را متعادل‌تر نمایید.

گاهی برخی از وب سایت‌ها به دلیل محتوای خاصی که ارائه می‌دهند می‌توانند میزان حجم اینترنت شما را بالا ببرند. مثلا استفاده از وب سایت‌هایی با عکس‌های هوایی با وضوح بالا، نقشه‌های آنلاین، وب سایت‌هایی با حجم تبلیغات بالا و مواردی از این دست.

وجود ویروس‌ها و بدافزارهاهم می‌توانند کاری کنند که حجم اینترنت مصرفی بالا برود. هم‌چنین سرعت اینترنت را هم کاهش می‌دهند. زیرا این ویروس‌ها به محض اینکه به اینترنت دسترسی پیدا کنند یا به شکل خودکار خود را آپدیت می‌کنند و یا اطلاعات شخصی موجود در دستگاه را کپی و ارسال می‌کنند. سعی کنید امنیت مودم خود را افزایش دهید. گاهی اوقات بعضی افراد می‌توانند به رمز وای فای شما دست پیدا کنند، آن را به اصطلاح هک کنند، و از اینترنت شما استفاده کنند.

استفاده از فیلترشکن و پروکسی هم می‌تواند حجم مصرف اینترنت شما را افزایش دهد.

با تمام این اوصاف اگر باز هم احساس کردید که اینترنت شما به شکل مشکوکی به مصرف رسیده و به پایان می‌رسد بهتر است با پشتیبانی شرکتی که به شما سرویس اینترنت پرسرعت ارائه می‌دهد تماس بگیرید. مشکلاتتان را با آنها درمیان بگذارید.

صرفه جویی در مصرف اینترنت

6 راه صرفه جویی درمصرف اینترنت

با توجه به اینکه با بالا رفتن حجم مصرفی اینترنت باید هزینه‌های بیشتری را متقبل شوید، بهتر است با کمک برخی روش‌ها در مصرف اینترنت صرفه جویی کنید.

استفاده از نرم افزارهای موبایلی نسبت به نسخه های اصلی می‌تواند در مصرف اینترنت کاهش ایجاد کند.

عدم استفاده دائمی از سرویس ایمیل

وب سایت‌هایی را که قبلا سرچ کرده‌اید را نشانه گذاری کنید تا دومرتبه سریع به آنها دسترسی پیدا کنید.

از دانلود کردن هرگونه نرم افزار و یا مدیای بلااستفاده دوری کنید.

بروزرسانی خودکار سیستم عامل و نرم افزارهای خود را به شکل دستی تغییر دهید.

از نرم افزارهای کنترل بر مصرف اینترنت کمک بگیرید تا میزان مصرف خود را بتوانید در هر زمان که تمایل داشتید رصد کنید.

سعی کنید از کمپرس کردن اطلاعات یا همان فشرده‌سازی بهره بیشتری ببرید.

تشخیص اینکه چه برنامه‌هایی حجم مصرفی بالایی دارند.

عدم استفاده از مرورگرهایی که حجم بالایی از اینترنت را مصرف می‌کنند.

استفاده از بازی‌هایی که آفلاین هستند.

اپلیکیشن‌های پر مصرف را کنار بگذارید. از یک سیستم عامل به روز و همچنین یک مرورگر با حجم مصرفی پایین استفاده کنید.

صرفه جویی در مصرف اینترنت

هر چند وقت یک بار رمز عبور مودم وایرلس خود را تغییر دهید تا دچار هک نشود.

بستن فیلتر شکن و پروکسی وقتی به آن احتیاج ندارید.

از یک آنتی ویروس مناسب و به روز شده برای سیستم خود استفاده کنید.

خاموش کردن مودم در صورت عدم استفاده از آن به مدت طولانی ما به شما بیشتر از 6 راه را برای صرفه جویی معرفی کردیم. امید که هر کدام که از نظر شما بهتر و موثرتر هستند را به کارگیرید.

استفاده از اینترنت گوشی بهتر است یا اینترنت ADSL؟

با توجه به حجم بالای استفاده از اینترنت در طی روز، این سوال پیش می‌آید که استفاده از اینترنت همراه بهتر و به صرفه تر است یا اینترنت پرسرعت؟

 ما به مقایسه این دو می‌پردازیم تصمیم گیری نهایی با شما:

اتصال به اینترنت همراه بسیار ساده و راحت است. به نحوی که با چند ضربه ساده بر روی صفحه گوشی موبایل خود می‌توانید به اینترنت دسترسی پیدا کنید. اما در رابطه با استفاده از خط ADSL باید اولا خط تلفن شما دارای شرایط مخصوصی باشد. بعد فرم‌های مخصوص را پر کنید. سپس منتظر کارشناس راه اندازی بمانید تا به منزل یا محل کار شما مراجعه کرده و کارهای فنی را انجام دهد.

برای اینترنت همراه فقط شما یک گوشی تلفن همراه می‌خواهید و یک سیم کارت. اما برای خط ADSL شما علاوه بر داشتن خط تلفن باید مودم وایرلس تهیه کنید. (اگر مودم سیم دار دارید که باید آن را تبدیل به بی‌سیم کنید).

سرعت اینترنت همراه با توجه به تولد نسل جدید اینترنت (3G  و 4G ) بسیار بالاتر از اینترنت خانگی است. اینترنت همراه می‌تواند سرعتی تا 20 مگابیت بر ثانیه را پوشش دهد چیزی که در اینترنت پرسرعت به همین راحتی‌ها امکانپذیر نیست!

به فرض اینکه شما از خدمات اینترنتی که اپراتور شما در تلفن همراه ارائه می‌دهد، ناراضی باشید. به راحتی می‌توانید سیم کارت خود را عوض کنید. سیم کارت بعدی را به سرعت فعال کنید. می‌توانید از بسته‌های اینترنتی متنوع با خصوصیات مختلف استفاده کنید. اما اگر بخواهید ارائه دهنده سرویس ADSL خود را تغییر دهید زمان زیادی را برای جمع کردن سرویس و راه اندازی سرویس جدید نیاز خواهید داشت.

اینترنت همراه همیشه و در همه حال می‌تواند همراه شما باشد. با خرید یک بسته اینترنتی همراه خوب می‌توانید در همه جا به اینترنت دسترسی داشته باشید. چه در مهمانی، چه در سفر، چه در تاکسی و مترو! با دسترس بودن همیشگی اینترنت همراه می‌توانید به بسیاری از کارهای خود به شکل آنلاین هم بپردازید. در وقت و زمان می‌توانید به همین راحتی صرفه جویی کنید.

برای مطالعه بیش‌تر به مقاله اینترنت Adsl یا اینترنت موبایل مراجعه فرمایید.

کلام آخر

استفاده از اینترنت به شکل همگانی و روزمره درآمده است. ما برای انجام بسیاری از کارهای روزمره خود هم احتیاج به اینترنت داریم. بنابراین در دسترس بودن دائمی اینترنت و همچنین متعادل بوده هزینه‌های اشتراک آن برای همه ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای اینکه بتوانیم از پس هزینه‌های ترافیک مصرفی خود برآییم بهتر است در مصرف اینترنت به روش‌هایی که در این مقاله اشاره کردیم، صرفه جویی کنیم.

کنترل کودکان در اینترنت

چطور سرعت ADSL خود را افزایش دهیم

Vdsl چیست و تفاوت آن با Adsl چیست؟

4.7/5 - (30 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا