دسته‌بندی نشده

آیا می‌توان بدون خط تلفن اینترنت بی‌سیم دریافت کرد؟

دریافت اینترنت بی‌سیم یکی از معضلاتی است که این روزها خانه‌ها و اداره‌هایی که دارای خط تلفن ثابت نیستند، با آن درگیر می‌باشند. همین موضوع باعث شده است که بخواهیم در مورد امکان داشتن اینترنت وایرلس اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم و پاسخ ابهامات و سوالاتی که در ذهن شما در این زمینه وجود دارد را بدهیم.

اینترنت بی‌سیم چیست؟

قبل از آن که بخواهیم روش‌های داشتن اینترنت بدون خط تلفن را بررسی کنیم، بهتر است عملکرد این نوع از اینترنت را بهتر و بیشتر بشناسیم. اینترنت بی‌سیم که با نام وایرلس نیز شناخته می‌شود، برای آن که عملکرد داشته باشد، از فرستنده به سمت گیرنده با استفاده از امواج رادیویی و یا همان بستر امواج مایکروویو انتقال پیدا می‌کند. در این میان لازم است که یک فرستنده و یک گیرنده وجود داشته باشد که امواج از طریق فرستنده به گیرنده ارسال شوند.

روش‌های داشتن اینترنت بی‌سیم بدون خط تلفن

همان‌طور که متوجه شدید در اینترنت بی‌سیم لازم است که یک فرستنده، یک گیرنده و همچنین بستر مناسب برای انتقال سیگنال‌های اینترنتی وجود داشته باشد. به طور کلی چند روش برای این کار وجود دارد که در ادامه در خصوص آن ها صحبت خواهیم کرد.

  • استفاده از دانگل USB

اولین مورد در خصوص استفاده کردن از دانگل‌های USB است؛ دانگل‌ها به گجت‌هایی گفته می‌شود که ظاهر فلش مانندی دارند و می توانند کارایی‌های زیادی را در حوزه‌های نصب نرم افزار، ارتقا امنیت سیستم، عملکرد سیستم بلوتوث و… داشته باشند. یکی از کارایی‌های این گجت‌های کوچک مربوط به دریافت سیگنال‌های اینترنتی است.

نحوه عملکرد نیز به این صورت است که دانگل مورد نظر را به سیستم وصل کرده و از این طریق می‌توانید امواج اینترنتی که در فضا وجود دارند را دریافت کنید. البته باید گفت نحوه کار دانگل‌های USB به این صورت است که در درون خود دارای یک سیم‌کارت هستند و همین سیم‌کارت است که می‌تواند امواج را دریافت کرده و به لپ‌تاپ شما منتقل کند.

  • استفاده از مودم جیبی

قطعا نام مودم جیبی به گوش شما خورده است، زیرا این نوع از مودم‌ها چندین سال پیش روانه بازار شده‌اند و در همان زمان نیز تبلیغات گسترده‌ای در مورد آن‌ها صورت گرفت. این مودم‌های جیبی که به آن‌ها مودم‌های 4G نیز گفته می‌شود، می‌تواند در مواردی که سیگنال‌های اینترنت خط تلفن ثابت بسیار ضعیف هستند و یا در فضایی قرار دارید که امکان دسترسی به اینترنت ثابت را ندارید، مورد استفاده قرار گیرند. مودم‌های جیبی نیز همچون دانگل های USB با استفاده از سیم‌کارت می‌توانند سیگنال‌ها را دریافت کنند و شما را به فضای اینترنت وصل نمایند.

روش‌های داشتن اینترنت بی‌سیم بدون خط تلفن

نکته مهمی که در خصوص انواع مودم جیبی وجود دارد آن است که این مودم‌ها می‌توانند با توجه به ظرفیتی که دارند، حداکثر تا 10 دستگاه را به صورت همزمان ساپورت کرده و به اینترنت متصل کنند. مسئله مهم بعدی نیز آن است که علاوه بر لپ تاپ و گوشی‌های تلفن همراه، می‌توان گفت که دوربین‌های مدار بسته بیسیم، دوربین‌های خودرو و یا دوربین‌های شبکه‌ای نیز می‌توانند از این نوع مودم‌ها استفاده کنند.

  • استفاده از مودم TD-LTE

روش بعدی که بسیار مورد استفاده مردم می‌باشد، مربوط به استفاده کردن از مودم‌های TD-LTE است. این نوع از مودم‌ها دارای بخش‌هایی به نام BTS هستند و می‌توانند سیگنال‌های اینترنتی را از طریق همین بخش‌ها دریافت و ارسال کنند. در این نوع از مودم‌ها نه نیازی به خط تلفن ثابت وجود دارد و نه نیازی به داشتن دید مستقیم و ارتباط رادیویی است.

تنها مواردی که در مودم‌های TD-LTE می‌تواند مورد نیاز باشد، مربوط به آن است که باید دستگاه این مودم، قابلیت اتصال به برق و همچنین سیم کارت را داشته باشد. یکی از معایب مودم های TD-LTE نسبت به مودم‌های جیبی آن است که این نوع از مودم‌ها نیاز به اتصال به برق را دارند و با قطع شدن برق شهری نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

  • استفاده از سیستم رادیویی PTP

این سیستم برای ساختمان‌هایی می‌تواند بسیار موثر باشد که دارای گیرنده مخصوص آن در قسمت پشت بام باشند. در حقیقت بیشتر ساختمان‌های اداری و تجاری، مراکز درمانی، آزمایشگاه‌ها و… می‌توانند از این مدل سیستم‌های اینترنت بی سیم بدون آن که نیاز به خط تلفن ثابت داشته باشند، استفاده کنند.

برای استفاده از سیستم رادیویی PTP باید فرستنده و گیرنده در مسیر دید مستقیم باشند و از این طریق امواج رادیویی را به یکدیگر ارسال کنند. معمولا نوع فرستنده و همچنین نوع گیرنده با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود که می توانیم از جمله آن‌ها مسافت، مدل رادیو، تجهیزات و… را برشماریم.

  • استفاده از تلفن همراه

این راه را مسلما تمامی شما می‌دانید؛ استفاده از گزینه ای به نام HOT SPOT در گوشی های تلفن همراه می‌تواند سبب شود که اگر به هیچکدام از این راه‌ها دسترسی نداشتید، بتوانید باز هم ارتباط خود با فضای اینترنت را در رایانه خود داشته باشید. در مورد استفاده از هات اسپات باید به چند نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. این نکات به شما توضیح می دهند که چه محدودیت‌هایی در این زمینه دارید. اولین مورد آن است که هات اسپات گوشی تلفن همراه شما نمی‌تواند چندین وسیله را همچون مودم‌های جیبی به خوبی ساپورت کند. شاید بتوانید چندین گوشی را به صورت همزمان به آن متصل کنید اما مسلما شاهد افت کیفیت شدیدی خواهید بود. مورد بعدی آن است که در استفاده از هات اسپات باید حتما آنتن موبایل شما در کیفیت خوبی قرار داشته باشد که هم گوشی همراه و هم وسیله متصل شده به اینترنت شما بتواند از سیگنال‌ها استفاده کند.

جمع بندی

همان طور که متوجه شدید، روش‌های مختلفی برای داشتن اینترنت بی سیم بدون خط تلفن ثابت وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها با توجه به محیطی که در آن قرار است از اینترنت استفاده کنید، هزینه‌های که قرار است پرداخت کنید و همچنین کارایی و حجم اینترنتی که مورد نیاز شما است، می‌تواند برای یک فرد و یا گروه خاصی از افراد مناسب باشد. به همین دلیل نیز بهتر است پیش از انتخاب کردن روش مربوط به دریافت اینترنت بی سیم، حتما در مورد تمامی راهکارها و روش های موجود در این زمینه، اطلاعات لازم را کسب کنید.شرکت اینترنت یاقوت ارائه دهنده انواع اینترنت سازمانی، نقطه به نقطه، tdlte و….

3.7/5 - (9 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا