دسته‌بندی نشده

هرآنچه باید در مورد میکروتیک بدانید

میکروتیک

شرکت میکروتیک در سال 1996 میلادی در کشور لتونی با هدف تاسیس تولید تجهیزات شبکه از جمله روتر، سوئیچ و تجهیزات وایرلس یا بی‌سیم تاسیس گردید.

شاید برای شما که تازه فارغ التحصیل یکی از زیر شاخه‌های علوم کامپیوتر شده‌اید میکروتیک کلمه جدیدی باشه و در بازار کار که دنبال کار هستید به هر جا که مراجعه می‌کنید از شما می‌پرسند که میکروتیک بلدید؟ ما تو این مقاله قصد داریم در مورد میکروتیک توضیح بدیم و اینکه چرا تو چند سال اخیر بیشتر در مورد اون تو بازار کامپیوتر و شبکه صحبت میشه.

میکروتیک چیست؟

میکروتیک یک شرکت در کشور لتونی می باشد که هدف از تاسیس آن تولید تجهیزات شبکه از جمله روتر و سوئیچ می باشد.از جمله محصولات پرکاربرد میکروتیک تجهیزات وایرلس یا بی سیم می باشد.مهمترین محصول این شرکت سیستم عامل میکروتیک است که هسته اصلی آن لینوکس است.میکروتیک این سیستم عامل را طوری طراحی کرده که می توان آن را در کامپیوتر های خانگی نصب کرد ، همچنین آن را بصورت بسته های نرم افزاری و سخت افزاری روانه بازار کرده است.

شرکت میکروتیک در سال 2015 با درآمدی بالغ بر 202 میلیون یورو توانست بیستمین شرکت بزرگ در لتونی شود.همچنین این شرکت دارای بیش از 140 کارمند می باشد.

جالب است بدانید شرکت میکروتیک با ارائه محصولات با کیفیت و ارزان خود رقیبی جدی برای شرکت سیسکو به حساب می آید.

محصولات میکروتیک

تجهیرات شبکه

روتر برد – Routerboard

یک سخت افزار است که سیستم عامل میکروتیک را اجرا می کند.که این سخت افزار برای اینکه نقش روتر ، سوئیچ ، تجهیزات وایرلس و فایروال را ایفا کند مشخصات متفاوتی دارد.اکثر این برد ها با Poe کار می کنند یا به بیان دیگر منبع تغذیه ای ندارند و باید با یک منبع تغذیه خارجی روشن شوند.روی برخی از این بردها که برای امور وایرلس طراحی شده اند یک شکاف miniPCI یا miniPCI/e قرار داده شده تا بتوان آن را توسعه داد و قابلیت های بیشتری به آن افزود.

همچنین روی تمامی این بردها یک پورت سریال (RS232) قرار گرفته که می توان در مواقع ضرور از آن استفاده کرد.

روتر اُو اِس – RouterOS

یک سیستم عامل است که هسته آن لینوکس می باشد و روی روتر برد نصب می شود و طوری طراحی شده که می توان آن را روی رایانه های شخصی نیز نصب کرد.با نصب این سیستم عامل روی روتر برد می توان از آن به عنوان یک روتر ، فایروال ، سرور VPN یا یک نقطه دسترسی (Access Point) استفاده کرد.البته بردی که خریداری می کنید باید دارای حداقل قابلیت ها باشد مثلا بردی که میخواهید از آن بعنوان نقطه دسترسی استفاده کنید باید چیپ وایرلس را روی خود داشته باشد در غیر اینصورت چنین کاربردی امکان پذیر نیست.

برای اینکه بتوان با سیستم عامل میکروتیک ارتباط برقرار کرد راه کارهای زیر توصیه شده است :

  • استفاده از خط فرمان که میتوان از طریق SSH یا Telnet ارتباط برقرار کرد.
  • استفاده از مرورگر وب که میکروتیک نام آن را Webfig گذاشته است.
  • استفاده از برنامه تحت ویندوز Winbox.
  • استفاده از رابط API که می توان با برنامه نویسی از جمله PHP و پایتون برنامه های تخصصی برای مدیریت و نظارت بر تجهیزات میکروتیک نوشت.

ارائه نرم افزار winbox که کاملا گرافیکی و کاربر پسند می باشد باعث شد کابران شبکه علاقه بیشتری به استفاده از میروتیک نشان دهند و این باعث بوجود آمدن رقابتی جدی با شرکت سیسکو شد.البته نا گفته نماند قابلیت خط فرمان از امنیت بیشتری برخوردار است و کاربران حرفه ای شبکه از این قابلیت بیشتر استفاده می کنند. نکته : سیستم عامل میکروتیک بصورت رایگان توزیع می شود که برای استفاده از قابلیت های پیشرفته آن باید لایسنس تهیه کنید.لازم بذکر است قیمت لایسنس ها متفاوت است.

  • لایسنس Level3
  • لایسنس Level4
  • لایسنس Level5
  • لایسنس Level6

میکروتیک چرا محبوب شد؟

چرا میکروتیک معروف شد؟

اولین دلیل : اگر بخواهیم قابلیت های پیشرفته و حرفه ای میکروتیک را نادیده بگیریم ، دلیل اصلی محبوب شدن محصولات میکروتیک در بازار ایران تورم است چرا که قدرت خرید کاهش پیدا کرده و قیمت مناسب محصولات این شرکت باعث شده کاربران از محصولات میکروتیک استفاده کنند.

دومین دلیل : این شرکت با تولید محصولات متنوع از جمله روترهای بسیار پیشرفته CCR با قیمت بسیار کم و همچنین تجهیزات پیشرفته وایرلس یا بیسیم توانست کاربران زیادی را به سمت خود بکشاند.

در نهایت می توان گفت حرفه ای ترین پروژه های شبکه و زیرساختی را می توان با استفاده از محصولات میکروتیک و با قیمت بسیار کم انجام داد و تا چندین سال از این تجهیزات استفاده کرد.

پشتیبانی میکروتیک

شرکت میکروتیک دارای شعبه های زیادی در کشور های مختلف می باشد همچنین مدرسان آموزش دیده ای دارد که گواهینامه های مختلف بین المللی را برای متخصصان شبکه صادر می کنند.نه صرفا برای آموزش و کسب درآمد بلکه بدلیل استفاده کامل و درست از RouterOS اقدام به برگزاری دوره کرده است.

دوره های تخصصی میکروتیک

دوره مقدماتی و پیش نیاز دوره های بعدی :

MTCNA – MikroTik Certified Network Associate

دوره های حرفه ای :

MTCRE – MikroTik Certified Routing Engineer

MTCWE – MikroTik Certified Wireless Engineer

MTCTCE – MikroTik Certified Traffic Control Engineer

MTCUME – MikroTik Certified User Management Engineer

پیش نیاز دوره زیر دوره MTCRE می باشد :MTCINE – MikroTik Certified Inter Network Engineer

شما می‌توانید برای شرکت در دوره‌های آموزشی میکروتیک به آموزشگاه یاقوت مراجعه کنید.

5/5 - (22 امتیاز)
منبع
mikrotik.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا