مجله یاقوت

آموزش تنظیم مودم یوتل

در این مقاله نحوه نصب و تنظیم مودم یوتل را به صورت تصویری، جامع و کامل آموزش می‌دهیم، این آموزش برای تمامی مودم های یوتل مدل A304U و A154 و V301 سازگار است.

معرفی مودم یوتل مدل U.TEL A154

مودم روتر A154 یک دستگاه دسترسی به اینترنت است که کاملا ساخت ایران می‌باشد؛ U.TEL A154 دارای چهار درگاه شبکه اترنت 10/100 است، این مودم امکان دانلود تا سرعت 24 مگابیت بر ثانیه و آپلود تا 2 مگابیت بر ثانیه مطابق با استاندارد ADSL2+ و انتقال اطلاعات از طریق وای-فای با سرعت 150 مگابیت در ثانیه را دارد، این مودم دارای یک عدد آنتن خارجی با قدرت 5 دسی بل و فرکانس 2.4 گیگاهرتز با استاندارد بیسیم  802.11b/g/n است همچنین دارای ویژگی‌های نرم افزاری  QoS، DHCP، DDNS، Virtual Server،Port Forwarding، است؛ این مودم یوتل قادر به دریافت گواهی تایید نمونه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران شده است.

UTEL-A154
UTEL-MODEM

ملزومات نصب

برای نصب و راه اندازی مودم به موارد زیر نیاز دارید

  • مرورگر اینترنت کروم یا موزیلا فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر
  • سیستم عامل: Windows 98 به بالا , Linux , Mac OS X
  • کارت شبکه با درگاه LAN بر روی کامپیوتر یا لپ تاپ

وضعیت چراغ‌های نمایشی مودم یوتل

جدول زیر مفهوم وضعیتهای مختلف چراغ‌های روی مودم را نشان می‌دهد

چراغ مودم یوتل
چراغ مودم یوتل

جدول زیر عملکرد دکمه‌ها و درگاه‌های مودم را توضیح می‌دهد.

پورت مودم یوتل
پورت مودم یوتل
جدول مودم یوتل

نصب مودم یوتل و اتصالات

  1.  خط تلفن خود را به درگاه Line اسپلیتر متصل نمایید، سپس دو کابل تلفن موجود در جعبه را به دو خروجی اسپلیتر متصل کرده و خروجی Modem را به درگاه DSL دستگاه مودم و خروجی Phone را به دستگاه تلفن خود وصل کنید.
  2.  کابل شبکه موجود در جعبه را به درگاه LAN مودم متصل کرده و یکسر دیگر آن را به رایانه خود متصل کنید.
  3. آداپتور را به پریز متصل کرده و سپس به درگاه Power دستگاه متصل کنید.

اتصال به اینترنت

ورود به مدیریت و بخش تنظیم مودم یوتل

مرورگر اینترنتی را باز کرده و آدرس 192.168.1.1 را در نوار آدرس وارد کنید حالا پنجره Log In باز می‌شود، نام کاربری و گذرواژه را admin وارد کرده و وارد قسمت تنظیمات شوید.

تذکر: آدرس 192.168.1.1 را داخل نوار آدرس مرورگر وارد کنید و نباید داخل سرچ گوگل وارد کنید زیرا در اینصورت وارد صفحه ورود به تنظیمات مودم نمی‌شوید.

نکته: اگر با این آدرس وارد تنظیمات مودم نشدید باید از روی کارتن، دفترچه راهنما یا بدنه خود مودم این آدرس را پیدا کنید چون ممکن است که آدرس ورود به تنظیمات بعضی از مودم‌ها فرق داشته باشد.

تنظیم سریع

صفحه تنظیمات سریع به شما کمک می‌کند که تنظیمات ADSL را سریع و آسان انجام دهید و به ارائه دهنده سرویس اینترنت ISP خود وصل شوید بخش‌های پیش رو پارامترهای مختلف تنظیمات را شرح میدهند. در صورتی که نیاز به تغییر هر بخش باشد آن را تغییر دهید و یا با فشردن گزینه Next و انتخاب پارامتر پیش فرض به مرحله بعد بروید.

در زمان دریافت ارتباط اینترنتی باند پهن می‌بایست از روش اتصال خود به شبکه اطلاع پیدا کنید، این روش می‌تواند PPP ، ADSL یا هر دوی آن‌ها باشد، سرویس دهنده‌ی شما می‌بایست اطلاعاتی از قبیل نوع دسترسی به اینترنت، ثابت یا متغیر بودن IP و پروتکل‌های مورد استفاده را در اختیار شما قرار دهد.

   بر روی گزینه Wizard کلیک کنید، پنجره‌ زیر باز می‌شود.

تنظیمات مودم روتر 154
تنظیمات مودم روتر 154

مقادیر VPI و VCI که توسط شرکت ارائه دهنده اینترنت به شما داده شده است را وارد و روی Next کلیک کنید، همانطور که در تصویر بعدی پیداست، شما قادر به تنظیم 5 نوع مختلف Connection هستید، نوع ارتباطی که توسط شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت (اینترنت مخابرات، اینترنت یاقوت یا غیره) به شما اعلام شده است را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.

در جدول زیر مقادیر VPI و VCI شرکت های ارائه دهنده اینترنت را آورده‌ایم.

نام شرکت ارائه دهنده اینترنتمقدار VPIمقدار VCI
یاقوت033
مخابرات035
آسیاتک035
پارس آنلاین035
شاتل035
صبانت035
های وب035
پارس آنلاین035
مخابرات آذربایجان شرقی033
همارا سیستم033
عصر تلکام835
پیشگامان881
نخل نت کرمان033
مخابرات ایلام035 یا 100
لایزر035
ماکس نت035
فن آوا838
شهراد033
سپنتا035
داتک035
تنظیمات مودم روتر 154
تنظیمات مودم روتر 154

به طور مثال در شکل بالا نوع ارتباط PPPoE و نوع کپسوله سازی LLC/SNAP انتخاب شده‌اند، در مرحله بعد شکل زیر تنظیمات WAN IP را مطابق با تنظیمات اعلام شده توسط شرکت ارائه دهنده اینترنت خودتان تنظیم کرده و بر روی Next کلیک کنید.

wan-ip-settings-utel

در این صفحه شما می‌توانید نام کاربری و گذر واژه مربوط به اشتراک ADSL را وارد کنید.

username password utel

در قسمت پایین صفحه بالا حالت‌های برقراری ارتباط را مشاهده می‌کنید

  • Continuous در این حالت مودم پس از برقراری Connection ارتباط خود را تا زمان بروز قطعی حفظ می کند
  • Connect On Demand مودم در زمانی که درخواست دسترسی به شبکه دریافت نماید ارتباط برقرار خواهد کرد و در صورت عدم استفاده در طول زمان Idle Time ، ارتباط به صورت اتوماتیک قطع خواهد شد.
  • Manual در این حالت مودم به صورت دستی و پس از روشن شدن امکان برقراری ارتباط را دارد.

در ادامه همانطور که در تصویر بالا پیداست، مرحله تنظیمات شبکه داخلی است، IP آدرس پیشنهادی و مرسوم 192.168.1.1 و سایر دستگاه های متصل به آن در محدوده 192.168.1.2 الی 192.168.1.254 خواهند بود، با فعال بودن تیک گزینه Enable DHCP Server مودم به صورت اتوماتیک و تصادفی IP هایی در محدوده 192.168.1.2 الی 192.168.1.254 به سایر دستگاه‌ها (موبایل، تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر و غیره) اختصاص می‌دهد؛ با تغییر Start IP و End IP می توانید محدوده مورد نظر خود را اعمال نمایید؛ پس از تکمیل موارد بالا روی گزینه Next کلیک کنید.

در این قسمت می‌توانید برای شبکه بیسیم خود نام و گذرواژه انتخاب کنید برای این کار لازم است ابتدا وضعیت WLAN را همانند تصویر Enable انتخاب کنید. وضعیت Band را به صورت 2.4 GHz مطابق تصویر ذخیره کنید و در قسمت SSID نام شبکه خود را وارد و سپس روش کدگذاری را انتخاب نموده و گذرواژه خود را تعیین نمایید در نهایت دکمه Next راکلیک کنید.

کانفیگ مودم یوتل
کانفیگ مودم یوتل

در مرحله بعدی خلاصه‌ای از تنظیمات انجام شده روی مودم یوتل نشان داده می‌شود.

خلاصه تنظیمات مودم یوتل
خلاصه تنظیمات مودم یوتل

با کلیک کردن بر روی Apply Changes تنظیمات روی مودم ذخیره و ارتباط با اینترنت برقرار خواهد شد.

برای بازگشت به قبل و تغییر در تنظیمات روی دکمه Prev کلیک کنید.
برای خروج و ذخیره نشدن تنظیمات روی گزینه Cancel کلیک کنید.

بازگشت به تنظیمات کارخانه

در صورت لزوم، جهت بازگردانی مودم به تنظیمات کارخانه، از زبانه Maintenance و قسمت Reboot ، روی Restore to Default Setting کلیک کنید.

reboot-modem-utel

تنظیمات امنیتی مودم یوتل

تغییر رمز وایرلس

ابتدا وارد پنل مدیریتی مودم شوید (بالاتر نحوه ورود به پنل مدیریت مودم یوتل را توضیح دادیم) سپس روی دکمه Setup از بالای صفحه کلیک کنید و سپس از نوار سمت چپ روی گزینه WLAN و زیرگزینه Security کلیک کنید حالا می‌توانید در اینجا تنظیمات امنیتی وایرلس مودم یوتل را انجام دهید.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید در قسمت Encryption باید نوع رمزنگاری را تعیین کنید و در قسمت Pre-Shared key باید رمز وای فای را تعیین کنید و در نهایت دکمه Apply changes را کلیک کنید تا تنظیمات اعمال شود.

سوالات متداول:

اگر به مودم وصل نبودم چکار کنم؟

⭐ برای انجام تنظیمات باید به مودم وصل باشید و اگر رمز وای فای را بلد نبودید و وصل نبودید از دو طریق می‌توانید به آن وصل شوید:
✔️ اتصال با کامپیوتر از طریق کابل شبکه
✔️ فشردن دکمه WPS و اتصال به مودم بدون اینکه رمز وای فای را داشته باشید

اگر رمز ورود به پنل مدیریت را فراموش کردم چکار کنم؟

در اینصورت باید با استفاده از دکمه بازگشت به کارخانه مودم را کلا ریست کنید.
3.2/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا