اینترنت وایرلسمجله یاقوت

لپ تاپ بدون مودم یعنی چه؟

امروزه امکان استفاده از اینترنت به روش‌های مختلفی برای کاربران فراهم شده است. یکی از روش‌های محبوب در این زمینه، استفاده از اینترنت بی‌سیم است. لپ تاپ بدون مودم لپ‌تاپی به شمار می‌آید که توانایی استفاده از اینترنت بی‌سیم را ندارد. از اینترنت بی‌سیم با نام اینترنت wireless نیز یاد می‌کنند. در این روش، اینترنت به‌جای استفاده از کابل‌های اینترنتی همچون کابل LAN، به‌وسیله امواج منتقل می‌شود. کلیه دستگاه‌هایی که دارای تکنولوژی دریافت امواج وایرلس هستند، می‌توانند از این نوع اینترنت بهره‌مند شوند.

به‌منظور دریافت این امواج باید قطعه خاصی به نام مودم داخلی یا Internal modem در درون دستگاه مدنظر قرار داده شده باشد. اگر در این زمینه کنجکاو هستید و می‌‌خواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید، توصیه می‌کنیم با یاقوت(معتبرترین شرکت ارائه دهنده اینترنت سازمانی) همراه شوید؛ چراکه قصد داریم به‌صورت جامع در این باره با شما عزیزان صحبت کنیم.

مودم لپ تاپ و اینترنت بی سیم

آشنایی با اینترنت بی‌سیم و ویژگی‌های آن

پیش از بررسی لپ تاپ بدون مودم باید به این موضوع بپردازیم که اینترنت بی‌سیم دقیقاً به چه مفهوم خاصی اشاره می‌کند. احتمالاً از این امر آگاه هستید که در دوران وجود اینترنت موسوم به دیال آپ، کاربران تنها می‌توانستند به‌وسیله کابل‌های خاصی به نام کابل lan اتصال دستگاه مدنظر خود را که عموماً یک سیستم رایانه‌ای بود به اینترنت برقرار کنند.

این نوع برقراری ارتباط دارای محدودیت‌های فراوانی بود. به‌عنوان‌مثال برای استفاده از این نوع ارتباط شما نمی‌توانستید دستگاه مدنظر خود را به‌هیچ‌وجه جابه‌جا کنید؛ زیرا محدودیت خاصی در طول کابل‌های lan وجود داشت؛ به همین دلیل محققان به فکر ساخت تکنولوژی بی‌سیم یا همان وایرلس افتادند. با گذشت زمان و به‌کارگیری تکنولوژی adsl و vdsl، فناوری موسوم به اینترنت وایرلس به وجود آمد. این فناوری به کاربران اجازه می‌دهد که بدون نیاز به استفاده از هیچ‌گونه کابلی به اینترنت بسیار پرسرعت دسترسی داشته باشند. در زمینه بهره‌گیری از اینترنت وایرلس هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد؛ زیرا از کابل‌های lan جهت برقراری ارتباط بین دستگاه مربوطه و اینترنت کمک گرفته نمی‌شود.

آشنایی با مودم و کاربرد اصلی این قطعه بسیار اساسی

گفتیم که لپ تاپ بدون مودم لپ تاپی به شمار می‌آید که امکان استفاده از اینترنت بی‌سیم در آن وجود ندارد. شاید بپرسید که چرا این لپ تاپ‌ها نمی‌توانند از اینترنت بی‌سیم بهره‌مند شوند؟ برای پاسخ به این پرسش باید با کارایی مودم بیشتر آشنا شوید.

مودم همان قطعه‌ای است که امکان اتصال دستگاه مدنظر شما را به اینترنت بی‌سیم فراهم می‌کند. در واقع بدون داشتن مودم به‌هیچ‌وجه امکان استفاده از اینترنت بی‌سیم وجود ندارد. جالب است بدانید که محصولات فاقد این قطعه علاوه بر اینکه نمی‌توانند به اینترنت بی‌سیم متصل شوند،‌ حتی قابلیت استفاده از اینترنت با اتصال کابل lan را نیز ندارند.

دلیل این امر را می‌توان ضرورت بسیار مهم وجود مودم برای دریافت اینترنت به اشکال مختلف دانست. بعضی از افراد می‌پرسند که آیا با داشتن یک لپ تاپ بدون مودم حتی امکان بهره‌گیری از اینترنت به شکل هات اسپات هم وجود ندارد؟ پاسخ به این پرسش کاملاً مثبت است. دستگاه شما بدون داشتن این قطعه به شبکه جهانی اینترنت وصل نمی‌شود.

مودم لپ تاپ و اینترنت بی سیم

انواع مختلف مودم

قاعدتاً لپ تاپ بدون مودم را نمی‌‌توان به اینترنت متصل کرد؛ اما باید به این نکته اشاره کنیم که مودم‌های موجود در درون لپ‌تاپ‌ها در انواع مختلفی به تولید می‌رسند. در واقع نوع مودم موجود در یک لپ تاپ که ساخت شرکت خاصی است با لپ تاپ ساخته شده توسط یک شرکت دیگر قطعاً متفاوت خواهد بود. دلیل این امر نیز به نیازهای مختلف کاربران و همچنین شرکت‌های متنوع تولید مودم ارتباط دارد.

درهرحال به کلیه مودم‌هایی که درون لپ تاپ قرار می‌گیرند، مودم داخلی گفته می‌شود. این مودم‌ها برخلاف محصولاتی مانند روترها، اندازه بسیار کوچکی دارند. تکنولوژی موجود در این محصولات به‌شدت پیشرفته است و به همین دلیل دارای حساسیت ساختاری بالایی نیز هستند.

آیا می توانم از روتر بدون مودم استفاده کنم؟

فرض کنید یک روتر خریده اید اما مودم ندارید. آیا روتر شما کافی است یا برای کار کردن به مودم نیاز دارید؟

پاسخ به این سوال بستگی به نحوه استفاده از روتر شما دارد.

اگر می خواهید به اینترنت دسترسی داشته باشید. متأسفانه دستگاه های شما بدون مودم نمی توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند.برای اینکه دستگاه های شما بتوانند با اینترنت عمومی ارتباط برقرار کنند، به اتصال اینترنت نیاز دارند.مشکل اینجاست که اتصال به اینترنت بدون مودم امکان پذیر نیست.مودم‌ها مسئول برقراری ارتباط با ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما (ISP) هستند. هنگامی که یک اتصال برقرار شد، روتر شما می تواند داده ها را از طریق مودم شما ارسال و دریافت کند.

مودم شما به درخواست های روتر شما اجازه می دهد تا از طریق ارتباط با ISP به اینترنت عمومی برسد. مسیر سنتی درخواست اینترنتی به شرح زیر است:

حالا اگر مودم نداشتید چه شکلی بود؟

بدون مودم در محل، اتصال به ISP شما از بین می رود، و همچنین توانایی شما برای دسترسی به اینترنت قطع می شود.

اگر روتر دارید و مودم ندارید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یکی را بخرید. فقط باید مطمئن شوید که مودم با روتر شما سازگار است. اگر مودم شما با روتر شما سازگار نیست، می تواند سرعت اینترنت شما را کاهش دهد.

هنگامی که یک مودم دارید، می توانید برای یک طرح اینترنتی با یک ISP محلی ثبت نام کنید. وقتی مودم خود را پیکربندی کردید و به ISP خود متصل هستید، دستگاه های شما می توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند.

آیا لپ تاپ بدون مودم تولید می‌شود؟

در گذشته‌های دور که تنها روش استفاده از اینترنت، وصل کردن کابل lan به لپ‌ تاپ بود، معمولاً شرکت‌های سازنده ضرورتی برای به‌کارگیری مودم بی سیم در محصولات خود نمی‌دیدند. در واقع تکنولوژی‌هایی همچون adsl آن‌چنان رواج نیافته بودند و به همین دلیل واقعاً نصب مودم داخلی بی‌سیم در لپ تاپ‌ها چندان صرفه اقتصادی نداشت.

امروزه می‌توان گفت که هیچ شرکتی در جهان لپ تاپ بدون مودم نمی‌سازد. به‌طورکلی باید گفت که تمامی تجهیزات دیجیتال مدرن دارای مودم داخلی از نوع بی‌سیم هستند و شما می‌توانید به‌وسیله آن‌ها بدون نیاز به استفاده از کابل lan به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشید.

لپ تاپ بدون مودم وجود داره

خراب‌شدن مودم

گفتیم که مودم داخلی موجود در محصولاتی همچون لپ‌ تاپ و موبایل دارای ساختاری پیچیده است و به دلایل مختلفی همچون ضربات فیزیکی و یا حتی نوسان الکتریکی امکان خراب‌شدن آن‌ها وجود دارد. لپ تاپی که مودم آن خراب شده است تفاوتی با لپ تاپ بدون مودم نخواهد داشت. درهرصورت شما امکان دریافت سیگنال‌های اینترنت را ندارید و در نتیجه دستگاه مربوطه به اینترنت متصل نخواهد شد. خوشبختانه مودم داخلی لپ‌تاپ‌ها از جمله قطعاتی محسوب می‌شوند که می‌توان به‌راحتی آن‌ها را تعویض کرد. در واقع این مودم‌ها از سیستم سوکت خاصی استفاده می‌کنند. در هنگام تعویض این بخش، باید حتماً به نوع مودم به‌کاررفته بر روی مادر برد لپ تاپ توجه کرد؛ زیرا در صورت استفاده از مودم نامناسب، امکان عدم عملکرد مناسب آن قطعه وجود دارد و در نتیجه کاربر باز هم نمی‌تواند اینترنت وایرلس مدنظر خود را دریافت کند.

سخن پایانی

استفاده از اینترنت بی‌سیم یک راهکار فوق‌العاده به‌منظور بهره‌گیری از اینترنت، بدون نیاز به هیچ‌گونه کابل خاصی است. امروزه تقریباً تمامی دستگاه‌های الکترونیکی همچون لپ تاپ و موبایل قابلیت استفاده از این نوع اینترنت را به طور کامل دارند.

لپ تاپ بدون مودم نمی‌تواند امواج مربوط به این نوع اینترنت را دریافت کند، این بدان معناست که کاربر توانایی استفاده از اینترنت به شکل وایرلس را نخواهد داشت. چنانچه نیازمند دریافت اینترنت وایرلس، اینترنت پرسرعت در مجتمع‌های مسکونی، برج‌ها و … هستید، تنها کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید تا به تمامی پرسش‌های شما عزیزان در این زمینه پاسخ دهند.

بیشتر بخوانید:

آموزش تنظیم مودم یوتل

آیا می‌توان بدون خط تلفن اینترنت بی‌سیم دریافت کرد؟

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا