دسته‌بندی نشده

سازمان شما به چه مقدار پهنای باند نیاز دارد؟

می‌خواهید بدانید پهنای باند چیست؟ باتوجه‌به اینکه روزبه‌روز نیاز بشر به اینترنت و حضور در فضای مجازی بیشتر می‌شود، وابستگی کسب‌وکارها و سازمان‌های مختلف به اینترنت سازمانی افزایش پیدا می‌کند. اکثر برنامه‌های کاربردی که در سال‌های گذشته به‌صورت آفلاین استفاده می‌شدند، امروزه در فضای ابری قرار دارند. به‌بیان‌دیگر تنها به کمک اینترنت امکان بهره‌مندی از آن‌ها وجود دارد. داشتن یک اتصال سریع و قابل‌اعتماد، همیشه مهم‌ترین اصل بوده است. به کمک چنین اینترنتی نه‌تنها می‌توانید به‌تمامی اهداف مشخص‌شده سازمان خود دست پیدا کنید؛ بلکه قادر خواهید بود تا رضایت حداکثری مشتریان خود را هم جلب کنید. همین امر موجب شده تا میزان پهنای باند اهمیتی غیرقابل‌تصور پیدا کند. در ادامه برای شناخت بیشتر باند، پهنای آن، با ما همراه باشید

پهنای باند
میزان داده عبوری از شبکه اینترنت به کمک پهناهای باند

آشنایی با مفهوم پهنای باند

به زبان ساده منظور از پهنای باند اصطلاحی است که برای توصیف سرعت شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال نمی‌توان عنوان داشت که این مفهوم سرعت انتقال داده‌ها را از طریق شبکه تعیین می‌کند. این ترکیب تنها میزان داده‌ای را که می‌تواند در یک دوره ثابت از شبکه اینترنت عبور کند، اندازه‌گیری می‌کند. ازآنجایی‌که پهنای مختلف باند می‌توانند بر عملکرد شبکه و دستگاه‌های متصل به آن تأثیرگذار باشد، اهمیت آن روزبه‌روز در حال افزایش است.

هر چه دستگاه‌های بیشتری به شبکه متصل باشند و به‌صورت فعال از اینترنت استفاده کنند. به این معنی است که برای دسترسی، به داده‌های بیشتری در هرلحظه نیاز خواهد بود. به‌بیان‌دیگر می‌توان پهنای باند را با حجم آبی که می‌تواند به کمک یک لوله عبور کند، مقایسه کرد. هر چه قطر لوله بیشتر باشد، آب بیشتری در یک‌زمان واحد می‌تواند از آن عبور کند؛ به همین صورت هرچه ظرفیت پیوند ارتباطی نیز افزایش پیدا کند، داده‌های بیشتری می‌تواند در هر ثانیه از آن عبور کند.

اهمیت پهناهای باند در سازمان‌های مختلف

امروزه دیگر نمی‌توان سازمان یا شرکتی را پیدا کرد که از مزایای اینترنت برای موفقیت در مسیر خود استفاده نکند. ازآنجایی‌که پهناهای باند می‌توانند به‌صورت مستقیم بر روی میزان سرعت اینترنت تأثیر بگذارند، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. برای مثال تصور کنید که شما در حال باز کردن یک صفحه وب به کمک اینترنت سازمانی خود هستید. در این صورت اگر سرعت شما کمتر از میزان موردنیاز باشد، صفحه به‌کندی و با گذشت زمان زیاد به شما نشان داده می‌شود. حال تصور کنید که در یک سازمان افراد زیاد در حال استفاده هم‌زمان از اینترنت هستند. درصورتی‌که شما از پهنای باند کافی برخوردار نباشید، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید اهداف موردنظرتان را انجام دهید. داشتن یک اینترنت پرسرعت و مطمئن به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌های خودتان را با کیفیت بالایی انجام دهید، جلسات خودتان را به‌صورت آنلاین برگزار کنید، محصولاتتان را در اختیار مشتریان قرار دهید و … .

سازمان شما به چه میزان پهنای باندی نیاز دارد؟

سازمان‌ها و شرکت‌ها در تلاش برای دستیابی به اهداف تجاری با بیشترین کارایی ممکن هستند. ازاین‌رو دست به استفاده از تمامی منابعی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است می‌زنند. درصورتی‌که شما بدانید به چه مقدار پهنای باند نیاز دارید، می‌توانید مطمئن باشید که می‌توانید اهدافتان را با سرعت و کیفیتی مثال‌زدنی پیش بگیرید. به‌کارگیری پهنای بسیار کم، به‌سادگی می‌تواند بهره‌وری سازمان شما را کاهش دهد. این در حالی است که اگر از پهناهای باند بیش‌ازاندازه موردنیاز استفاده کنید، تنها هزینه‌های عملیاتی خودتان را افزایش داده‌اید. ازاین‌رو محاسبه دقیق میزان پهنای باند موردنیاز کسب‌وکارها، اهمیت چشمگیری پیدا کرده است. ما در ادامه به برخی از مهم‌ترین فاکتورها که می‌تواند بر روی چنین امری تأثیرگذار باشد، اشاره خواهیم کرد.

تاثیر تعداد کارمندان بر میزان پهنای باند
محاسبه تعداد کارمندان تأثیر مستقیمی بر محاسبه پهنای باند دارد

محاسبه تعداد کارمندان درمیزان پهنای باند

سازمان شما چه تعداد کارمند دارد که نیاز به دسترسی اینترنت دارند؟ شما باید به‌صورت دقیق مشخص کنید که این کارمندان چه تعدادی هستند و آیا آن‌ها به‌صورت هم‌زمان از اینترنت استفاده می‌کند؟ برای مثال ممکن است سازمانی از سیستم‌های تلفنی VoIP استفاده کند. ممکن در این سازمان حجم تماس‌های دریافتی و انجام‌شده بسیار زیادی باشد.

در این صورت اگر پهنای باند موردنیاز برآورده نشده باشد، تمامی تماس‌ها به خطر خواهد افتاد. همین امر به‌سادگی می‌تواند بر روی عملکرد فروش سازمان‌ها تأثیر گذاشته یا رضایت مشتریان را به‌شدت کاهش دهد. به یاد داشته باشید که پهنای باند شما باید به‌سادگی قابلیت ارتقا و مقیاس‌پذیری داشته باشد و بتواند نیاز کارمندان شما را برآورده کند. افزون بر این، می‌توانید از اتصال پشتیبان برای اطمینان از تداوم اتصال درصورتی‌که سازمان شما دچار قطعی یا اختلال در شبکه شده است، استفاده کنید.

تعداد دستگاه تاثیر آن بر پهنای باند
تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه را در سازمان اندازه‌گیری کنید

تاثیر تعداد دستگاه‌های مصرف‌کننده در میزان پهنای باند

در کنار تعداد کارکنانی که در سازمان شما مشغول استفاده از اینترنت هستند، شما باید تعداد دقیق دستگاه‌هایی را که از اینترنت استفاده می‌کنند، محاسبه کنید. برای مثال گاهی یک تلفن همراه نیز می‌تواند به‌عنوان یک دستگاه مصرف‌کننده اینترنت محاسبه شود. درصورتی‌که سازمان شما از تلفن‌های اداری متصل به اینترنت استفاده می‌کند، آن‌ها را در لیست شمارش خود قرار دهید. حتی اگر آن‌ها از اینترنت بسیار کمی استفاده می‌کنند، محاسبه آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. تنها به این نکته باید اشاره کرد که در هنگام شمارش دستگاه‌های مصرف‌کننده زیاده‌روی نکنید. تخمین بیش‌ازاندازه خود می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های پیاده‌سازی اینترنت شود.

تاثیر برنامه‌هایی که روی دستگاه‌های شبکه اجرا می‌شوند در میزان پهنای باند

بااینکه هنوز هم بسیاری از سازمان‌ها از زیرساخت‌های سیستمی که در محل کار میزبانی می‌شوند استفاده می‌کنند؛ اما سازمان‌هایی وجود دارند که سیستم‌های خود را به فضای ابری منتقل کرده‌اند. برخی از مهم‌ترین بخش‌های یک سازمان مانند مدیر ارتباط با مشتری (CRM)، مدیر منابع انسانی (HRM) و برنامه‌ریز منابع انسانی (ERP) می‌توانند فعالیت‌های خودشان را به فضای ابری منتقل کرده تا بدین‌صورت بهترین عملکرد را داشته باشند.

به همین دلایل سازمان‌ها به دنبال پهناهای باند بیشتر و مطمئن‌تر هستند تا قابلیت اعتماد و سرعت بیشتری داشته باشند. به یاد داشته باشید که برخی از برنامه‌ها می‌توانند حجم قابل‌توجهی از مقدار پهنای باند سازمان شما را مصرف کنند. برای مثال بخش‌های بازاریابی که از ویدئوهای مختلف و فایل‌های چندرسانه‌ای استفاده می‌کنند به مقدار پهنای بیشتری برای باند نیاز خواهند داشت. ازاین‌رو باید برنامه‌هایی را که بر روی دستگاه‌ها اجرا می‌شوند، مشخص کنید.

میزان استفاده کاربران از پهنای باند
محاسبه نحوه استفاده کارمندان از شبکه یا برنامه‌های مورداستفاده آن‌ها

تاثیر چگونگی استفاده کاربران از شبکه در میزان پهنای باند

ازآنجایی‌که در یک سازمان تک‌تک افراد برای انجام وظایف فردی خود به اینترنت نیاز دارند، باید بدانید که هرکدام از آن‌ها چگونه از اتصال خود استفاده می‌کنند. برای سادگی در کار خود، می‌توانید از سؤالات زیر برای مشخص کردن چگونگی استفاده کاربران از شبکه استفاده کنید:

  • کاربران از چه برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که به اینترنت متکی است؟
  • چند مورد از این برنامه‌ها به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌شوند؟
  • از هرکدام از این برنامه‌ها برای چه مدت‌زمانی استفاده خواهد شد؟
  • چه دستگاه‌هایی متصل به اینترنت دارید؟
  • آیا از صدا و تصویر برای تماس‌های کاری استفاده می‌کنید؟
  • آیا هنگام کار، موسیقی را به‌صورت آنلاین پخش می‌کنید؟

برخی از این فعالیت‌ها مانند ارسال ایمیل یا استفاده از مرورگر، به پهنای باند زیادی نیاز ندارند؛ اما برقراری تماس‌های صوتی از طریق سیستم تلفن IP، برگزاری کنفرانس‌های ویدئویی، اشتراک‌گذاری فایل و این‌چنین خدماتی به پهنای زیادی برای باند نیاز خواهند داشت.

میزان رشد سازمان و محاسبه پهنای باند
توجه به زیرساخت‌های شرکت و محاسبه رشد آن در آینده

محاسبه میزان رشد سازمان در آینده

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها بعدازاینکه تعداد کاربران، تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت و … را مشخص کردند، دست از کار می‌کشند. بااین‌وجود نباید یک نکته بسیار مهم را فراموش کرد. سازمان شما در آینده‌ای نه‌چندان دور نیاز به توسعه و گسترش خواهد داشت.

آیا در آن زمان نیز تعداد کارکنان شما همین تعداد خواهد ماند؟ بعید می‌دانیم! آیا برنامه‌ای برای افزایش پرسنل دارید؟ آیا پروژه‌های آینده شما به پهنای باند بیشتری نیاز دارند؟ این موارد تنها بخشی از سؤالاتی هستند که باید پیش از هرگونه محاسبه مدنظر قرار دهید.

محاسبه پهناهای باند موردنیاز سازمان‌ها

زمانی که تمامی فعالیت‌های رایج اینترنتی (مرور آنلاین، رسانه‌های اجتماعی، تماس‌های VoIP، استفاده از نرم‌افزارهای متکی به اینترنت، ویدئوکنفرانس‌ها، دانلود فایل‌ها و …) را محاسبه کردید، آن را در تعداد کارمندانی که به طور هم‌زمان وظایف خودشان را انجام می‌دهند ضرب کنید. بااین‌وجود، برخی از این فعالیت‌ها ممکن است به پهنای باند بیشتری نیاز داشته باشند. برای مثال دو سازمان یکسان را مدنظر قرار دهید. یکی از آن‌ها بیشتر از ویدئوکنفرانس استفاده کرده و دیگری بیشتر از رسانه‌های اجتماعی.

بدون شک سازمان‌هایی که بیشتر از ویدئوکنفرانس استفاده می‌کنند، به پهناهای باند بیشتری نیاز دارند. اگر شما صاحب یک سازمان کوچک هستید که از اینترنت تنها برای بازاریابی رسانه‌ای و ارسال ایمیل استفاده می‌کنید، ممکن است به ازای هر کارمند فقط به 1 تا 1.5 مگابایت بر ثانیه پهنا برای باند نیاز پیدا کنید. اگر مدیر یک سازمان هستید که به‌شدت به اینترنت متکی است، این عدد به ازای هر کارمند می‌تواند تا 10 یا 15 مگابایت در ثانیه افزایش پیدا کند.

نتیجه‌گیری

بدون شک توجه به پهنای باند موردنیاز می‌تواند به‌صورت مستقیم بر روی بهبود عملکرد سازمان شما تأثیرگذار باشد. درصورتی‌که محاسبه خود را به دقیق‌ترین شکل ممکن انجام دهید، می‌توانید در هزینه‌های عملیاتی خود صرفه‌جویی کنید. شما باید بدانید که چه تعداد کارمند از اینترنت استفاده می‌کنند، تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت را بدانید، انواع برنامه‌هایی را که از اینترنت استفاده می‌کنند، بشناسید و بدین‌صورت شما قادر خواهید بود تا علاوه بر بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت، کیفیت خدمات خودتان را نیز ارتقا دهید.آگاهی از میزان و قیمت پهنای باند اختصاصی با شماره 0864840 تماس حاصل نمائید.

منابع
geolinks.com 1
discover.centurylink.com 2
krgroup.com 3
بیشتر بخوانید: سازمان شما به چه مقدار پهنای باند نیاز دارد؟

بستر ارتباطی اینترنت چه تأثیری بر سرعت من می‌گذارد؟

علت کاهش سرعت اینترنت در سازمان‌ها

5/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا