مجله یاقوت

آیا آب و هوا بر اینترنت بی‌‎سیم تأثیر می‌‎گذارد؟

در سال‌های اخیر همه ما شاهد افزایش میزان استفاده از اینترنت‌ وایرلس یا بی‌سیم بوده‌ایم. یکی از مهم‌ترین سؤالات در این زمینه بحث تأثیر آب و هوا بر اینترنت بی سیم است. به طور مختصر می‌توان گفت که آب و هوا می‌تواند بر اینترنت بی‌سیم تأثیر بگذارد؛ اما به‌راستی میزان این تأثیر چقدر است؟ برای مثال آیا طوفان و یا حتی گردوغبار می‌تواند کاری کند که اینترنت بی‌سیم یا همان اینترنت وایرلس به طور کامل قطع شود؟ تغییرات آب و هوایی علاوه بر اینترنت، بر موارد مختلف دیگری که با انتقال اینترنت ارتباط دارند نیز اثر می‌گذارد. برای مثال تغییرات آب و هوایی می‌تواند موجب ورود آب‌های جاری به درون مناطقی شوند که کابل‌های مختص اینترنت در درون آن‌ها قرار داده شده است. به طبع، این امر موجب اختلال در عملکرد کلی کابل‌ها و در نتیجه قطع اینترنت می‌شود. با مطالعه این متن درک بهتری از میزان تأثیر آب و هوا بر اینترنت‌های وایرلس به دست می‌آورید. با ما همراه باشید.

آب و هوا بر سرعت اینترنت تاثیر دارد
آب و هوا می‌تواند بر سرعت انتقال اطلاعات نیز تأثیر بگذارد

نحوه تأثیرگذاشتن آب و هوا بر کیفیت اینترنت چگونه است؟

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در زمینه تأثیر آب و هوا بر اینترنت بی سیم باید با آن آشنا شوید، نحوه عبور سیگنال‌های ماهواره‌ای یا satellite signals است. در واقع همین سیگنال‌های ماهواره‌ای وظیفه انتقال اطلاعات اینترنتی بی‌سیم در سراسر جهان را بر عهده دارند. به‌طورکلی می‌توان گفت که کلیه سیگنال‌های ماهواره‌ای توسط موج‌های رادیویی انتقال پیدا می‌کنند.

امواج رادیویی نیز همانند سایر امواج فیزیکی در صورت برخورد به اشیا مختلف دچار اختلال می‌شوند. این اختلال بسته به نوع جسم متفاوت است. برای مثال میزان اختلال ایجاد­شده در زمان برخورد امواج رادیویی به دیوارهای ساختمان با میزان اختلال ایجاد­شده به‌خاطر برخورد با قطرات باران تفاوت دارد. بهترین حالت برای انتقال امواج رادیویی به شکل صحیح، وجود هوای آزاد است. هوای آزاد هوایی محسوب می‌شود که در آن هیچ مانعی جهت انتقال امواج رادیویی وجود نداشته باشد. به طبع، وقوع شرایط آب و هوایی نامناسب مانند باد، باران، بارش برف، گردوغبار، طوفان، کولاک و … می‌توانند در انتقال اطلاعات به‌وسیله امواج رادیویی اختلال‌های مختلفی ایجاد کنند.

نصب‌کردن وسایل مختص انتقال اینترنت در فضای باز

همان‌طور که گفته شد، تأثیر آب و هوا بر اینترنت بی سیم از فاکتورهای مختلفی نشأت می‌گیرد. یکی دیگر از عواملی که ممکن است موجب ایجاد اختلال در روند انتقال داده‌های اینترنتی به شکل وایرلس شود، نصب‌کردن وسایل مخصوص اینترنت در فضاهایی است که آب و هوا به‌صورت مستقیم می‌تواند بر آن‌ها تأثیر بگذارد.

برای مثال فرض کنید یک شرکت ارائه‌دهنده اینترنت، تجهیزات خود را در محیطی قرار دهد که بلافاصله پس از بارش شدید باران با آب‌گرفتگی روبه‌رو می‌شود. در چنین شرایطی هرچه‌ قدر هم که تجهیزات از مقاومت بالایی برخوردار باشند، بالاخره ممکن است مقداری آب وارد تجهیزات شده و در نتیجه کاربر با قطعی اینترنت یا اختلال در آن روبه‌رو شود. به‌طورکلی این وظیفه شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت است که دو فاکتور خاص را همواره رعایت کنند. نخست آنکه از تجهیزات مقاوم در برابر تأثیرات آب و هوایی بهره‌ ببرند. دوم اینکه همواره باید تلاش آنها بر آن باشد که تجهیزات به هر نحوی از عواملی همچون باران، برف، ریزگردها و … دور نگه داشته شوند.

ارائه اینترنت در شرایط آب و هوایی دشوار
ارائه اینترنت در شرایط آب و هوایی دشوار، فرایندی پیچیده است.

آیا امواج حرارتی و یا گرما موجب اختلال در اینترنت می‌شود؟

هوای نامناسب (به‌شدت گرم و یا به‌شدت سرد) نیز می‌تواند مانند تأثیر آب و هوا بر اینترنت بی سیم، یک عامل برای اختلال در اینترنت باشد. نکته جالب این است که گرمای شدید عامل رایج‌تری در زمینه اختلال اینترنت به شمار می‌آید. هنگامی که گرما به‌طور فزاینده‌ای افرایش یابد، همه کاربران با اختلال یا کاهش سرعت اینترنت روبه‌رو می‌شوند. در واقع تجربه نشان داده است که هنگام افزایش ناگهانی دما حتی ممکن است کابل‌های انتقال داده‌های اینترنتی به‌صورت کامل تخریب شوند.

آیا باد هم یک عامل برای اختلال در اینترنت است؟

به طور مختصر می‌توان گفت که باد نقش چندانی بر سرعت انتقال سیگنال‌های رادیویی ایفا نمی‌کند؛ اما می‌تواند موجب اختلال در حرکت دیش‌هایی شود که وظیفه دریافت اطلاعات و داده‌های اینترنتی را برعهده دارند. برای مثال باد می‌تواند با چرخش ناگهانی دیش، موجب اختلال در زنجیره انتقال اطلاعات شود، البته باید به این نکته اشاره کنیم که چنین مواردی تنها در زمان وقوع گردبادهای عظیم و یا کولاک‌های سهمگین رخ می‌دهند.

تاثیر تجهیزات برای مقابله با تاثیر آب وهوا بر اینترنت بی‌سیم
باید با وسایل مختلف به مقابله با این اثرات محیطی پرداخت

تأثیر آب و هوا بر اینترنت بی‌سیم و رابطه آن با افزایش میزان ترافیک

یکی دیگر از عواملی که بر سرعت  اینترنت بی سیم اثر می‌گذارد، افزایش ترافیک مصرفی کاربران است. از­آنجا­که در شرایط آب و هوایی نا­مناسب اکثر افراد ترجیح می‌دهند در خانه خود بمانند؛ لذا این مورد هم از عوامل تأثیر آب و هوا بر اینترنت محسوب می­شود. این سکونت در منزل موجب می‌شود تا به طور ناگهانی میزان ترافیک مصرفی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. اگر شرکت ارائه‌دهنده اینترنت توانایی کنترل چنین ترافیکی را نداشته باشد، قاعدتاً همه کاربران با مواردی همچون قطعی اینترنت مواجه خواهند شد. بهترین راهکار در این زمینه، برنامه‌ریزی‌های قبلی جهت تأمین میزان مصرفی ترافیک کاربران در چنین شرایطی است؛ بنابراین می‌توان گفت که اگرچه تأثیر آب و هوا بر اینترنت بی سیم یک امر مسلم است؛ اما شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت باید خود را برای چنین شرایطی آماده کنند، البته به طبع کاربران نیز باید آگاه باشند که در شرایط آب و هوایی نامناسب، ارائه خدمات به شکل قبلی میسر نیست.

 تأثیر باران و سیل بر پوشش اینترنت وایرلس
باران و سیل تأثیر مهمی بر پوشش اینترنت وایرلس دارند

سخن پایانی

آب و هوا از جمله معدود مواردی محسوب می‌شود که کنترل آن در دست انسان نیست و به همین دلیل به‌جای پیشگیری از وقوع آب ‌و هوای نامناسب، باید به مقابله با آن پرداخت. این مقابله باید به نحوی باشد که حتی در زمان وقوع بدترین شرایط آب و هوایی مشکلی برای اینترنت بی‌سیم به وجود نیاید؛ زیرا امروزه زندگی تقریباً تمام افراد یک جامعه به اینترنت وابسته است. شرکت اینترنتی یاقوت با بهره‌گیری از جدیدترین تجهیزات و برترین پرسنل، همواره سعی در کاهش تأثیر آب و هوا بر اینترنت بی سیم داشته است. هدف ما در این شرکت، ارائه بهترین خدمات در زمینه اینترنت سازمانی، برج‌ها و مجتمع‌ها به شمار می‌آيد.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا