دسته‌بندی نشده

فیبر نوری یا اینترنت کابلی؟ کدام‌یک برای شبکه شما بهتر است؟

 سبک زندگی و کار در دنیای امروزی به‌شدت به اینترنت وابسته شده است. تا جایی‌که سرعت پایین اینترنت ممکن است شما را از بازارهای تجاری و رقابتی دنیا و دستیابی‌ به اطلاعات در زمان مناسب، عقب نگه دارد. با توجه ‌به اهمیت این موضوع یکی از مهم‌ترین مسائلی که افراد و مجموعه‌های مختلف را درگیر خود کرده است، انتخاب بین اینترنت فیبر نوری یا اینترنت کابلی است. شما می‌توانید به‌راحتی بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. فقط کافی است با ویژگی‌ها، امکانات و مزایای هرکدام از آن‌ها آشنا شوید و با مقایسه آن‌ها، از داشتن اینترنت پرسرعت لذت ببرید.یاقوت معتبرترین شرکت ارائه دهنده اینترنت سازمانی در این مقاله به بررسی این مطلب می‌پردازد.

انتخاب بین اینترنت کابلی یا فیبرنوری

بلاخره اینترنت کابلی بگیریم یا فیبر نوری؟

اینترنت فیبر نوری یا اینترنت کابلی؛ کدام بهتر است؟ این سوال یکی از بحث‌برانگیزترین سوالات در زمینه انتخاب اینترنت فیبر و کابلی است. برای این منظور توصیه می‌شود با تمام زوایای مربوط‌ به این دو مدل از اینترنت آشنا شوید تا آگاهانه‌ترین تصمیم را برای داشتن اینترنتی پرسرعت و کم دردسر بگیرید. اما به‌طورکلی می‌توان دلایل اینکه چرا اینترنت فیبر برای مشاغل، بهتر از اینترنت کابلی است را به‌سادگی توضیح داد. درحالی‌که اکثر افراد فعال در مجموعه‌های تجاری از مزایای سرعت فیبر در مقابل کابل آگاه هستند، اما برخی از مزایای کمتر شناخته‌شده آن را نمی‌دانند. ازجمله مهم‌ترین دلایل این برتری عبارت است از:

  • پهنای باند در اینترنت فیبر نوری می‌تواند پتانسیل پهنای باند شما را به‌میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. این درحالی است که زیرساخت اینترنت کابل، ماهیت محدودی دارد. همچنین برای سازمان، شرکت و مجموعه کاری و تجاری شما، افزایش پهنای باند از طریق فیبر می‌تواند یک دارایی ضروری باشد.
  • آیا سرعت بالای آپلود و دانلود با اینترنت فیبر نوری نسبت‌به کابل محسوس است؟ بسیاری ‌از افرادی که از فیبر نوری برای اتصال ‌به شبکه اینترنت استفاده می‌کنند، می‌توانند داده‌ها را با سرعت 1 گیگابایت در ثانیه انتقال دهند.
  • در عصر افزایش توجه‌به امنیت سایبری، فیبر نوری به‌عنوان روشی مطمئن برای افزایش امنیت درنظر گرفته می‌شود. با افزایش حملات سایبری، داشتن امنیت بیشتر برای شبکه شما مهم‌تر از همیشه است. همچنین شناسایی سریع کابل‌های آسیب‌دیده، که به‌طور قابل‌توجهی از انتقال نور جلوگیری می‌کنند، آسان است.
  • هنگامی‌که یک سازمان به اینترنت کابل متکی است، عوامل زیادی را برای قطعی اینترنت خواهند داشت. نوسانات دما، شرایط آب‌وهوایی شدید و رطوبت و تداخل سیگنال‌های الکترونیکی یا رادیویی همگی می‌توانند باعث ازبین‌رفتن اتصال شوند.
  • در نهایت، هزینه کل اینترنت فیبر نوری در طول عمر فیبر کمتر است. همچنین این نوع اینترنت بادوام‌تر و نگهداری آن ارزان‌تر است و به سخت‌افزار کمتری نیاز دارد.
مزایای اینترنت کابلی

اینترنت کابلی چیست؟

در تعریف اینترنت کابلی می‌توان گفت که مانند تلویزیون کابلی، اینترنت کابلی از یک کابل کواکسیال برای اتصال‌به ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) ازطریق شبکه‌های کابلی زیرزمینی، استفاده می‌کند. سپس این شبکه‌های کابلی مستقیماً به مودم یا روتر (روتر و مودم ترکیبی) متصل می‌شوند و به شما امکان می‌دهند شبکه  WiFi  خود را ایجاد کنید یا مستقیماً از طریق کابل اترنت به دستگاه خود متصل شوید.

مزایای اینترنت کابلی

برای انتخاب فیبر نوری یا اینترنت کابلی بهتر است با مهم‌ترین مزایای هرکدام از آن‌ها و خدماتی که به شما ارائه می‌دهند آشنا شوید تا به این شکل راحت‌تر تصمیم بگیرید. برخی از مهم‌ترین مزایای اینترنت کابلی شامل موارد زیر است:

  • قابلیت اعتماد
  • راه‌اندازی نسبتا ساده
  • نزدیکی‌ به ISP
  • بر اتصال تأثیر نمی‌گذارد.
  • به‌طور گسترده دردسترس است.

در حالی‌که اینترنت کابلی قابلیت اطمینان و سرعت بالایی را ارائه می‌دهد، برخی‌ مشکلات جزئی وجود دارد که برای انتخاب این نوع اتصال ‌به اینترنت باید از آن‌ها آگاه بود. به‌عنوان مثال باید توجه داشته باشید که سرعت این نوع اینترنت در ساعات اوج مصرف کمی کاهش می‌یابد، زیرا پهنای باند ازنظر فنی توسط مشترکین اطراف به اشتراک گذاشته می‌شود.

مزایای فیبرنوری

مزایای فیبر نوری برای انتخاب میان فیبر نوری یا اینترنت کابلی

علاوه‌بر مزایای اینترنت کابلی بهتر است با مزایای فیبر نوری نیز آشنا شوید تا به این شکل دریابید که فیبر نوری یا اینترنت کابلی، کدامیک برای شرایط کاری و نوع استفاده شما بهتر و مناسب‌تر است. برخی از مهم‌ترین مزایای فیبر نوری عبارت است از:

فیبر نوری از سطوح پهنای باند بسیار بالا پشتیبانی می‌کند

وقتی صحبت از پهنای باند به‌میان می‌آید، درحال‌حاضر هیچ فناوری موجودی بهتر از فیبر نوری (به‌خصوص فیبر تک حالته) نیست. کابل‌های فیبر نوری پهنای باند بیشتری را برای انتقال داده‌های بیشتر نسبت‌ به کابل‌های مسی با همان قطر فراهم می‌کنند. مهم‌ترین مزیت فیبر شامل این واقعیت است که عملکرد آن توسط خود کابل محدود نمی‌شود، در عوض، توسط قطعات الکترونیکی که سیستم را تشکیل می‌دهند، محدود می‌شود. برای این منظور حتما قطعات را برای استفاده بی‌دردسر از اینترنت، ارتقا دهید. به این شکل تأخیر با فیبر نوری نیز کاهش می‌یابد و افزایش سرعت دانلود و آپلود و همچنین دسترسی سریع‌تر به منابع را ممکن می‌سازد. به دلیل این تلفات کم، فیبر همچنین می‌تواند داده‌ها را در فواصل طولانی‌تر بدون تاخیر یا وقفه حمل کند.

فیبر نوری ذاتا امن است

برای بررسی برتری فیبر نوری یا اینترنت کابلی باید گفت که کابل‌های فیبر نوری، سیگنال ساطع نمی‌کنند. اتصالات به کابل فیبر برای رهگیری و پیگیری انتقال داده فوق‌‍العاده امن است. از آنجایی‌که سیگنالی که ازطریق کابل فیبر عبور می‌کند در داخل رشته فیبر جداگانه قرار دارد، باید از انتهای کابل و با برش، به آن دسترسی پیدا کرد. در بیشتر موارد، این کار شبکه را از کار می‌اندازد و همه به‌سرعت از این موضوع آگاه می‌شوند.

کار با فیبر نوری ایمن است

یکی دیگر از مزایای مهم فیبر نوری این است که الکتریسیته در انتقال داده دخالتی ندارد، زیرا داده‌ها از طریق نور منتقل می‌شوند. به‌همین‌دلیل کار با فیبر نوری ذاتا ایمن و بدون خطر است.

فیبر نوری در برابر نوسانات آب و دما مقاومت می‌کند

 کابل فیبر نوری تحت‌تأثیر تغییرات دما، آب‌وهوای بد یا رطوبت قرار نمی‌گیرد. به‌عنوان مثال، اگر کابل آن درمعرض بارش باران قرار گیرد، ارتباط اینترنتی طبق معمول ادامه دارد. اگر رعدو‌برق به کابل فیبری برخورد کند، موج الکتریسیته منتشر نخواهد شد زیرا کابل فیبر حاوی هیچ اجزای فلزی نیست. این کابل‌ها می‌توانند در محیط‌های خشن بدون هیچ تغییری در عملکرد، مقاوم و پایدار بماند و برای محیط‌های ناهموار مانند فضای باز نیز ایده‌آل است.

 فیبر نوری نسبت به EMI ایمن است

 قراردادن تعداد زیادی کابل الکترونیکی (که جریان الکتریکی را حمل می‌کنند) در یک محیط متراکم می‌تواند باعث ایجاد تداخل بین کابل‌ها شود. همچنین این تداخل نیز باعث ایجاد مشکلات متعدد در عملکرد و وقفه در انتقال داده می‌شود.با این‌حال، کابل‌های فیبر تداخل الکترومغناطیسی (EMI) ایجاد نمی‌کنند. آن‌ها تحت‌تأثیر EMI  نیز نیستند. به‌همین‌خاطر می‌توانید بدون نگرانی آن‌ها را درست در کنار تجهیزات صنعتی مستقر کنید.

سرعت اینترنت کابلی و فیبرنوری

مقایسه سرعت اینترنت کابلی و فیبر نوری

توجه ‌به سرعت اینترنت، یکی از روش‌هایی است که به شما در تشخیص این موضوع که فیبر نوری یا اینترنت کابلی برای شما مناسب‌تراست، کمک می‌کند. سرعت دانلود شبکه کابلی بین 10 تا 500 مگابایت بر ثانیه (Mbps)  و محدوده سرعت آپلود آن 5 تا 50 مگابایت بر ثانیه است. این سرعت پهنای باند برای اکثر مشاغل و منازل در مقیاس کوچک کافی است. سرعت شبکه کابلی می‌تواند بارگیری سنگین، پخش ویدیو و بازی را نیز پشتیانی کند. با این‌حال، از آنجایی که یک شبکه اشتراکی است، هر زمان که ترافیک زیاد باشد، سرعت شبکه کندتر می‌شود. به این شکل می‌توانید انتظار کاهش 25 درصدی سرعت را در دوره‌های اوج مصرف داشته باشید. خدمات اینترنت فیبر نوری در مقایسه ‌با شبکه کابلی با سرعت کمتر از 250 تا 1000 مگابایت در ثانیه در هر دو جهت سریع‌تر است. بسیاری‌از افراد می‌توانند به‌طور همزمان به شبکه فیبر نوری دسترسی داشته باشند بدون اینکه بر عملکرد کلی آن تأثیر بگذارند.

تأثیر اینترنت پرسرعت اختصاصی در صادرات

چرا بانک‌ها باید از اینترنت اختصاصی استفاده کنند؟

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا