دسته‌بندی نشده

بستر ارتباطی اینترنت چه تأثیری بر سرعت من می‌گذارد؟

برای کسب و کارها، اینترنت جزئی جدانشدنی است که استفاده از آن روز به روز در حال افزایش است. بحث این نیست که هر کسب و کاری اینترنت داشته باشد، موفق‌تر خواهد بود؛ بحث بر سرعت بالاتر آن است. هر چقدر که سرعت اینترنت بالاتر باشد، کارها بهتر و سریع‌تر انجام خواهند گرفت. اولین قدم و مهم‌ترین قدم برای داشتن اینترنت با سرعت بالا داشتن بستر ارتباطی مناسب برای اینترنت است. این مسئله تا حد زیادی مشخص می‌کند که قرار است چه اینترنتی داشته باشید.شرکت اینترنت یاقوت با بیش از 20 سال تجربه در زمینه ارائه اینترنت سازمانی به بررسی این مطب پرداخته، با ما همراه باشید:

انواع بسترهای ارتباطی اینترنت را بشناسید

بستر ارتباطی اینترنت

بسترهای ارتباطی اینترنت بسیار متنوع‌اند. قبل از اینکه بخواهیم بگوییم که این بسترها چه تأثیری روی سرعت ما خواهند گذاشت، بهتر است آشنایی کوچکی با آن‌ها داشته باشیم. انواع بسترهای اینترنت یا سرویس‌های اینترنت عبارت‌اند از:

  • اینترنت DSL: در این سرویس شما قادر خواهید بود که با خط تلفن خود به اینترنت وصل شوید؛ بدون اینکه تلفن شما اشغال شود. دسترس بودن این سرویس باعث رایج شدن استفاده از آن شده است. در حقیقت، بسیاری از نیازهای کاربران از طریق سرعت اینترنت با استفاده از این بستر ارتباطی برطرف خواهد شد ولی برای کسب و کارها گزینه مناسبی نیست. اینترنت DSL خود به چند دسته‌ی ADSL، VDSL و SDSL تقسیم می‌شود که هر کدام تکنولوژی و ویژگی‌های خاص خود را دارند.
  • اینترنت Wireless: اینترنت وایرلس روشی دیگر برای استفاده از پهنای باند است که به جای خط تلفن و کابل از فرکانس‌های رادیویی برای اتصال به اینترنت استفاده می‌نماید. این سرویس هم انواع مختلفی دارد که WIRELESS اشتراکی و WiMAX و پهنای باند اختصاصی نام دارند.
  • اینترنت TD-LTE: یک اینترنت ثابت بی سیم است که به مودم و سیم کارت‌ نیاز دارد. این سیم کارت، مخصوص است و با استفاده از آن نمی‌توان تماس برقرار کرد یا پیامک ارسال کرد. 
  • اینترنت FTTH: بستر ارتباطی این سرویس فیبر نوری است. این فیبر نوری از سمت مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت به سمت محل کشیده می‌شود.

همه سرویس‌های ذکرشده دارای ویژگی‌هایی منحصر به فرد هستند و سرعت هم یکی از این ویژگی‌ها است. برای کاربرانی که به سرعت اینترنت اهمیت می‌دهند سؤال اینجا است که کدام را انتخاب بکنند تا سرعت بیشتری را تجربه نمایند. در ادامه به این سؤال پاسخ داده‌ایم.

سرعت کدام بستر ارتباطی اینترنت از همه بیشتر است؟

بررسی سرعت اینترنت DSL در دسته سرویس‌های اینترنت DSL می‌توان گفت که بهترین گزینه برای انتخاب از لحاظ سرعت و … VDSL است. البته اگر مودم از مرکز مخابرات بیشتر از 1.3 کیلومتر فاصله نداشته باشد.  حداکثر فاصله مودم برای استفاده از سرویس SDSL، 3.6 کیلومتر است و برای استفاده از ADSL 5.5 کیلومتر است. SDSL اینترنت متقارن است؛ اما به خاطر محدودیت مکانی و هم چنین، سرعت پایین چندان مورد استقبال قرار نگرفت. به خاطر همین است که اکثراً در بین مقایسه‌های سرعتی بسترهای ارتباطی حرفی از این سرویس به میان نمی‌آید و درباره ADSL و VDSL بیشتر صحبت می‌شود.

نوع سرویسحداکثر میزان سرعت دانلودحداکثر میزان سرعت آپلود
ADSL8 مگابایت بر ثانیه1.544 مگابایت بر ثانیه
SDSL1.168مگابایت بر ثانیه1.168مگابایت بر ثانیه
VDSL52 مگابایت بر ثانیه12 مگابایت بر ثانیه

ارتباط اینترنتی VDSL، نسبت به ارتباط اینترنتی از طریق TD-LTE نیز برنده ماجرا است و از سرعت بیشتری برخوردار است. سرعت TD-LTE چیزی حدود 20 مگابایت بر ثانیه است.

مقایسه سرعت اینترنت VDSL و فیبر نوری

حالا که در بین انواع سرویس‌های DSL و TD-LTE، VDSL برنده مسابقه سرعت بود، بهتر است این سرویس را با سرویس FTTH یا همان بستر ارتباطی فیبر نوری مقایسه کنیم و ببینیم که کدام یک برنده ماجرا می‌شوند.

خوب است بدانید که هر دوی این سرویس‌ها سرعت خوبی ارائه می‌کنند و ارتباطی پایدار را عامل خواهند شد ولی همچنان تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند. در VDSL از سیم معمولی برای انتقال پهنای باند استفاده می‌شود ولی در FTTH از کابل‌ فیبر نوری استفاده می‌شود. این کابل از جنس شیشه است و بسیار نازک است. انتقال پرتوهای نوری در این کابل، بسیار سریع‌تر از کابل‌های معمولی است. برآورد می‌شود که سرعت اینترنت فیبر نوری، حداکثر 300 مگابایت بر ثانیه است.

بستر اینترنت بر پایه فیبرنوری

مقایسه فیبر نوری و وایرلس از لحاظ سرعت

همان‌طور که دیدید، فیبر نوری از لحاظ سرعت بهتر از اینترنت VDSL عمل کرده است. اما دست بالای دست بسیار است. در مقایسه ارتباط بی سیم اینترنت با ارتباط از طریق فیبر نوری مشاهده می‌کنیم که این ارتباط بی سیم است که برنده این مسابقه سرعت خواهد بود. در ارتباط بی سیم اینترنت به وسیله امواج رادیویی منتقل میشود و اگر شما پهنای باند اختصاصی داشته باشید می‌توانید سرعت بالایی از ارتباط اینترنتی را تجربه کنید.

کدام بستر ارتباطی اینترنت برای من مناسب‌تر است؟

همان‌طور که دیدید، این که شما چه بستر ارتباطی‌ای برای برقراری اینترنت انتخاب کنید، روی سرعت شما تأثیر خواهد گذاشت. البته اعدادی که برای سرعت آورده شده است، همه حداکثر سرعت هستند و در صورتی می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد که تمامی شرایط برای برقراری ارتباط در حالت ایده‌آل باشد.

این که کدام بستر ارتباطی برای شما بهتر است، بستگی به این دارد که چه فاکتورهایی برای انتخاب مدنظر شما است! اگر تنها فاکتور مدنظر شما سرعت است که بهتر است به سراغ پهنای باند اختصاصی بروید. اگر فاکتورهای دیگری مانند هزینه هم مد نظر شما است، باید آن‌ها را نیز با هم مقایسه کنید.

در سرویس‌های ذکر شده، محدودیت‌هایی وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن‌ها نپرداختیم چرا که از موضوع بحث مقاله خارج بود. به عنوان مثال، فیبر نوری نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که ممکن است در محدوده مکانی زندگی شما وجود نداشته باشد و صرفاً استفاده از آن برای شما غیرممکن یا هزینه بر باشد. در VDSL شما باید در محدوده مکانی‌ای نزدیک به مخابرات باشید و اگر اینطور نباشد گزینه مفیدی برای شما به حساب نمی‌آید.

در کل در ایران، دو گزینه ADSL و پهنای باند اختصاصی وایرلس از همه بهتر است. اگر کاربر خانگی هستید و نیازی به استفاده حرفه‌ای از اینترنت ندارید، سرعت adsl می‌تواند شما را راضی کند. اگر کسب و کار بزرگی دارید و دنبال سرعت در اینترنت خود هستید، بهتر است با انتخاب پهنای باند اختصاصی کار را برای خود راحت کنید.

بیشتر بخوانید: بستر ارتباطی اینترنت چه تأثیری بر سرعت من می‌گذارد؟

علت کاهش سرعت اینترنت در سازمان‌ها

بهترین اینترنت اختصاصی برای گیم

4.4/5 - (10 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا