مجله یاقوت
موضوعات داغ

اینترنت

این واژه جهان گستر که با معادل انگلیسی خود (Internet) نیز در تمام کشورها شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد توانسته است به عنوان یک سامانه جهانی از شبکه‌های به هم پیوسته بخش اعظم زندگی روزمره، تجارت، صنعت، فناوری و اطلاعات انسان را به خود وابسته کند.هیچ چیزی مانند اینترنت دنیای کامپیوتر و ارتباطات را متحول نکرد، اختراع تلگراف، تلفن، رادیو و کامپیوتر راه را برای این ترکیب بی‌سابقه هموار کرد. اینترنت که قادر به انتشار در ابعاد جهانی نیز هست، مکانیزمی برای انتشار اطلاعات و رسانه‌ها، برای همکاری بین مردم و رایانه‌ها، بدون توجه به موقعیت جغرافیایی آنها است. اینترنت یکی از موفق‌ترین نمونه‌های سرمایه گذاری پایدار و تعهد به تحقیق و توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی است.چه کسی می توانست تصور کند اینترنت چگونه جهان را به طور کامل تغییر می دهد؟ حتی امروزه نیز با ورود تکنولوژی و نیازهای جدید، پیوسته در حال تغییر و توسعه است. همه‌گیری جهانی کرونا فقط یک بار دیگر نشان داده است که اینترنت برای وجود ما ضروری است. شاید برای خیلی از افراد این سوال پیش آمده که اینترنت چگونه بوجود آمده؟ مخترع آن چه کسی بوده؟شرکت یاقوت (معتبرترین شرکت ارائه دهنده اینترنت سازمانی) در این مقاله به توضیح کامل این مطلب پرداخته؛با ما همراه باشید.

اینترنت ابزار ارتباط

شبکه‌های رایانه‌ای به کمک مجموعه‌ای از پروتکل‌های اینترنتی یا همان IP و TPSها جهت ایجاد ارتباط مجازی بین رسانه‌ها و دستگاه‌ها بهره گرفته و به سبب عوامل فناوری شبکه در انواع: نوری، الکترونیکی و وایرلس ارتباط بین شبکه‌های مختلف و گسترده خود در سطح محلی یا جهانی را ایجاد می‌کنند و شبکه عظیم اینترنت دارای شبکه‌های کوچک‌تر در دسته‌های زیر است.

  • خصوصی
  • عمومی
  • آموزشی
  • دولتی
  • دانشگاهی
  • تجاری

تاریخچه مختصر اینترنت چیست؟

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر اینترنت را بیان کنیم باید گفت: این فناوری یک فضای وسیع متشکل از سامانه‌هایی است که به طور خود گردان فعال بوده و به واسطه روترها به همدیگر متصل هستند. به عبارتی: این تکنولوژی مجازی عظیم ترین سامانه‌ای است که تا به حال و در حال حاضر توسط بشر طراحی، اجرا و مدیریت می‌شود.

اگر بخواهیم تعریفی آشناتر از اینترنت را بیان کنیم باید بدانید که این فضای بی‌انتها مدلی فناوری شده از شبکه‌های کوچک و بزرگ است که مانند: منظومه شمسی هر شبکه جزئی از شبکه بزرگ‌تر محسوب شده و توسط پروتکل شبکه‌ها در ارتباط با هم یک فضای جهان شمول به نام اینترنت را پدیدار آورده اند و می‌توان گفت تمام صنعت، محیط زیست، زندگی بشر و… را در شبکه بندی‌های پیچیده و جامع خود جای داده است.

اینترنت ارتباط جهانی

چه کسی اولین بار اینترنت را اختراع کرد؟

شاید شما هم تا به حال بارها به زمان، نحوه پیدایش و مخترع اینترنت فکر کرده باشید؛ جالب است بدانید اینترنت مانند دیگر تکنولوژی‌ها مثل تلفن، برق و… مخترع یگانه‌ای ندارد و در طول زمان کامل شده است.اینترنت در دهه 60 میلادی در وزارت دفاع آمریکا بر اساس طرح وینتون سرف در بستر جنگ سرد شکل گرفت. کارشناسان نظامی نگران این موضوع بودند که شوروی کل شبکه خطوط و سیم‌هایی را که با آن ارتباط کارآمد راه دور را ممکن ساخته بودند، نابود کنند.وی جهت رهایی از ارتباط کاری محدود خود با دیگر رایانه‌ها و کشورها در پی ایجاد یک راه ارتباطی گسترده و نا محدود بود.

یک شبکه بی‌نهایت بزرگ از کامپیوترها که اگر شوری سیستم تلفنی را نابود می‌کرد. رهبران حکومت این امکان را دارند تا با بهره بردن از شبکه بی‌نهایت بزرگ از کامپیوترها با هم صحبت کنند. به این صورت که چند کامپیوتر نظامی با استانداردهای آن زمان بهم وصل شوند تا در صورتی که جنگ اتمی بین آمریکا و شوروی سابق شکل گرفت این سیستم‌ها بتوانند اطلاعات نظامی را به یکدیگر ارسال کنند.و به دنبال آن ابتدایی‌ترین حالت اینترنت شکل گرفت، رفته رفته این پروژه ساده به یک ابر قدرت جهان گستر تبدیل شد و به کمک آژانس تحقیقاتی دارپا اینترنت گسترده تری شکل گرفت و بعدها شخص نه! بلکه یک تیم در پیدایش وب‌های اینترنت نقش داشتند و این شبکه جهانی زمانی استارت خورد که یک تیم به نام (برنز لی) که متشکل از محققان و دانشمندان در نقاط مختلف جهان من جمله: شبکه رایانه‌ای فرانسه یا آزمایشگاه فیزیک انگلستان نقش داشتند به تحقیق، طراحی، مهندسی،‌ مدیریت و تحقق شبکه های اینترنتی اقدام کردند. مرکز اصلی طراحی و تحقق اینترنت ایستگاه تحقیقاتی با نام آرپا (Apra) بود و دانشمندان این آژانس با هدفی نظامی به احداث یک آژانس کامپیوتری برای ایجاد اینترنت پرداختند و آرپانت را برای اتصال مشترک بین کامپیوترهای موجود در دانشگاه‌ها و مراکز دولتی تشکیل داند و این ارتباط اینترنتی طی کم‌تر از یک دهه رشد چشمگیر خود در ارتباط رایانه‌ای را به شصت کامپیوتر رسانید.

اینترنت ابزار ارتباطی گسترده

تاثیر اینترنت

جالب است بدانید که استفاده و اختراع اینترنت در ابتدا اقدامی بی‌شرمانه و حتی غیر انسانی تلقی می شد و به مرور و با شناخت هرچه بیشتر و بهتر تاثیرات سازنده‌ای که اینترنت بر زندگی بشریت و پیشرفت تکنولوژی داشت این سرویس رایانه‌ای و شبکه گسترده جایگاه خود را در تمام نقاط جهان و در هر زمینه‌ای به اثبات رسانید.

زمینه‌های کاربرد و مزایای اینترنت طیف گسترده و جامعی از هر آنچه جهت کسب اطلاعات، آموزش، انتقال داده‌ها، ارتباط نامحدود و… لازم است را در اختیار عموم قرار داده و امروزه در تمامی مراکز آموزشی، علمی، پژوهشی، صنعت، سیاست، نظامی، دولتی، روزمره و… از اینترنت و فضای گسترده‌ای که به طور مجازی و ایمن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد استفاده می‌شود که برخی از تاثیرات این فناوری رایانه‌ای در ابعاد زیر خود را نشان می‌دهد.

  1. تاثیرات ذهنی اینترنت: در این خصوص دو نظریه کاملا متفاوت وجود دارد که در مورد اول: نظریه نیکلاس کار است؛ وی معتقد به زیان اینترنت بر عملکرد مغز بوده و می‌گوید: اینترنت زمینه ساز دسترسی راحت به اطلاعات است و تفکر عمیق و ذهن خلاق را تنبل و راحت طلب می‌کند و قدرت تحلیل مغز را کاهش می‌دهد؛ همچنین ادعا دارد که اینترنت با ارائه اطلاعات گستره و متنوع قدرت حافظه و یادآوری را کاهش داده و باعث کند شدن پردازش مغز در ریکاوری اطلاعات در میان انبوه افکار می‌شود.

نظریه بعدی که توسط استیون پینکر ارائه شده است موارد ذکر شده توسط نیکلاس را رد کرده و مدعی است که کسب تجارب و اطلاعات متفاوت نه تنها بر ظرفیت و سرعت پردازش داده‌های مغز تاثیر منفی ندارد؛ بلکه معتقد است انسان بر ظرف ذهن و اطلاعات خود اشراف داشته و اینترنت سبب افزایش هوش و ذکاوت می‌شود.

  • تاثیر اینترنت بر آموزش: می‌توان یکی از بزرگ‌ترین آثار سازنده اینترنت را به فراگیری آموزش در عرصه‌های مختلف نسبت داد و همانطور که می‌دانید امروزه به مدد این فضای گسترده دسترسی به هر اطلاعاتی در هر زمینه ای بسیار آسان شده و با جستجوی موضوع مد نظر از حیطه‌های: علمی، آموزشی، فنی، هنری، ورزشی، پزشکی و… به اطلاعات جامع از منابع معتبر و مختلف دست می‌یابید. این تاثیر مفید سبب ارتقا سطح دانش عمومی، رفع نیازهای متعدد، کسب درآمد و اشتراک گذاری دانش و مهارت های مختلف به صورت متن، فایل صوتی، تصویر و ویدئو شده است.
  • تاثیر اینترنت بر روابط: خوشبختانه امروزه دیگر از هیجانات و استفاده ناسالم اولیه از فضای اینترنتی و شبکه‌های ارتباطی نشانه کمی مانده و افکار عمومی به سمت بهره‌وری سالم و سازنده از اینترنت و فضای مجازی متمایل شده‌اند و با فرهنگ سازی و کسب مهارت، اینترنت به بستری سالم و مفید جهت رشد علمی، فرهنگی و اقتصادی اقشار مختلف جوامع تبدیل شده است و عموم کاربران سعی دارند که اطلاعات و دانش خود را به اشتراک بگذارند یا از اطلاعات موجود و آموزش‌های سایر کاربران اینترنتی بهره‌مند شوند.

اینترنت در برابر وب

استفاده از لفظ وب و اینترنت در جایگاه‌های اشتباه بدون اطلاع از تمایز فاحش این دو بستر، اشتباه رایجی است که روزانه و توسط بسیاری از کاربران انجام می‌شود و گاها برخی از مخاطبان تفاوتی بین این دو قائل نمی‌شوند.

به طور کلی می‌توان گفت که اینترنت سامانه‌ای جهانی است که بستری نا محدود برای انتقال داده‌های مختلف را به صورت شبکه های بزرگ و کوچک فراهم کرده و به نوعی یک زیر ساخت برای تمامی ابعاد سخت افزار و نرم افزار رایانه‌ها در سراسر جهان می‌باشد که به مدد: کابل، مودم، روتر، سوییچ، خطوط تلفنی و کابلی، و رایانه‌ها فعال می‌گردد.

در حالی که وب یک زیر مجموعه برای اینترنت محسوب می‌شود و شبکه‌ای از شبکه‌های مختلف اینترنت است که توسط تیم برنز لی اختراع شد و به عبارتی همان اندازه که اینترنت علت دنیای وب است؛ وب نیز معلولی بر گستردگی نا محدود اینترنت می ‌باشد و این دو لازم و ملزوم یکدیگر محسوب می‌شوند.

تصور کنید اینترنت یک شهر است و وب سینمای این شهر که به کمک آدرس یا همان لینک ها (URL) و فضای ابری پیوند به هم اتصال دارند.

اینترنت و شبکه جهانی وب چه تفاوت های با هم دارند؟

همانطور که اشاره شد وب تنها بخشی از دنیای بزرگ اینترنت محسوب می‌شود اما این دو مکمل یکدیگر بوده و هر یک جهت ایفای نقش دیگری الزامی هستند اما به طور کلی تفاوت عمده این دو بستر به شرح زیر است.

  1. اینترنت خود بستر ایجاد و انتقال داده‌ها و مسائل مرتبط با سخت افزار و نرم افزار رایانه‌ها است که ارتباط رایانه‌ها در سراسر جهان را برقرار می‌کند اما وب بخش کوچک و وابسته به وجود اینترنت است.
  2. اینترنت شبکه‌ای جهان گستر از پروتکل FTP، رایانامه، بخش خبری، بازی ها، اپلیکیشن‌ها و… است؛ اما وب نوعی سرویس خدماتی متشکل از شبکه‌های متنی به هم پیوسته است که به کمک اینترنت فعال می‌باشد.
  3. سایر بخش‌های اینترنت مانند: ایمیل، چت، بازی، اسناد و… در نبود وب مختل نمی‌شوند و در وب کاربران با کمک لینک‌های مختلف به سایت‌های مرتبط متصل می‌شوند و تحت بهره گیری از اینترنت به پردازش اطلاعات می‌پردازند.
  4. به طور کلی وب یکی از اجزای وابسته و زیر مجموعه اینترنت است که با لینک‌های مختلف می‌توانیم در درگاه‌های اینترنتی به وب سایت مد نظر مراجعه کنیم.
5/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا