دسته‌بندی نشده

پهنای باند سازمانی به زبان ساده

وقتی که نام اینترنت به میان می‌آید بلافاصله کلمه اینترنت پرسرعت در ذهن‌مان تداعی می‌شود. خصوصا در مقیاس‌های سازمانی داشتن اینترنت پرسرعت از اهمیت بالایی برخوردار است.

وقتی می‌گوئیم سرعت اینترنت 5 مگابیت بر ثانیه است این عدد ربطی به سرعت اتصال اینترنت شما ندارد. مثل ماشین یا موتور سیکلت نیست که می‌توانید سرعت آن را بر حسب مایل در ساعت بسنجید، 5 مگابیت در ثانیه به این معنی است که شما می‌توانید تا 5 مگابیت بر ثانیه داده دریافت کنید.

برای افزایش سرعت اینترنت خود باید پهنای باند خود را افزایش دهید. پهنای باند مقدار داده‌ای است که برای شما ارسال می‌شود که معمولاً در ثانیه اندازه گیری می‌شود.

پهنای باند چگونه کار می‌کند؟

بهترین راه برای توضیح و درک پهنای باند و سرعت اینترنت شما استفاده از قیاس است.

پهنای باند را به عنوان یک بزرگراه در نظر بگیرید. همه ماشین‌ها (داده‌ها) با سرعت یکسانی حرکت می‌کنند، بنابراین بزرگراه باید عریض‌تر باشد تا اطلاعات بیشتری از اینترنت سریع‌تر به رایانه شما برسد.

به عبارت دیگر، فرض کنید 1 مگابایت بر ثانیه معادل یک بزرگراه 1 خطی است و فرض کنید سعی کرده‌اید یک تصویر 5 مگابایتی را دانلود کنید. بنابراین اگر پهنای باند 1 مگابیت در ثانیه (1 بزرگراه) دارید، دانلود تصویر حدود 5 ثانیه طول می‌کشد. حال فرض کنید یک اتصال 5 مگابیت بر ثانیه (پهنای باند) یا یک گذرگاه 5 خطی دارید. چقدر سریع تصویر خود را دریافت می‌کنید؟ 1 ثانیه

تاثیر پهنای باند سازمانی بر سرعت

نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه کرد و بسیاری از مردم را گمراه می‌کند، این است که سرعت اینترنت شما در 1 مگابیت بر ثانیه و 5 مگابیت در ثانیه یکسان است اما پهنای باند شما  در 5 مگابیت در ثانیه بیش‌تر از 1 مگابیت در ثانیه است  و داده‌های شما فقط سریع‌تر به شما منتقل می‌شوند زیرا می‌توان داده‌های بیشتری را در یک زمان ارسال کرد. این کارآمدتر است و باعث می شود اینترنت شما نه تنها از نظر فنی سریع‌تر، بلکه سریع‌تر درک شود.

پهنای باند سازمانی چیست؟

اگر در واحد فناوری اطلاعات یک اداره یا سازمان فعالیت می‌کنید، باید برای سازمان خود اینترنتی را در نظر بگیرید که سرعت آپلود و دانلود یکسانی داشته باشد. با توجه به اینکه بر روی کابل تلفن، سرعت اینترنت Adsl با سرعت دانلود حداکثر 16 مگابیت و سرعت آپلود حداکثر یک به هشت نسبت به دانلود می‌باشد و این پهنای باند جوابگوی سازمانی با حداقل 100 کارمند نمی‌باشد شما به ناچار باید اینترنتی تهیه کنید که سرعت دانلود و آپلود یکسانی داشته باشد و اینترنتی که تهیه می‌کنید بیش از 30 مگابیت برثانیه باشد.

چرا باید در پهنای باند سازمانی سرعت دانلود و آپلود یکسانی داشته باشیم؟

یکی دیگر از چیزهای گیج کننده در مورد انتخاب سرویس اینترنت این است که سرعت‌های زیر را می بینید:

5/1 مگابیت بر ثانیه

این یعنی چی؟ خب، این بدان معناست که سرعت دانلود سرویس اینترنت 5 مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود 1 مگابیت در ثانیه است.

دلیل تفاوت سرعت آپلود و دانلود شما این است که اکثر اتصالات اینترنتی نامتقارن هستند. این بدین معنی است که پهنای باند در یک جهت(دانلود) در مقایسه با دیگری(آپلود) اندازه متفاوتی دارد. از آنجایی که بیشتر کاربران به جای آپلود محتوا، آن را مصرف می کنند، پهنای باند برای سرعت دانلود بیشتر است (نسبت به آپلود)، اما در سازمان‌ها به دلیل ارسال مقدار زیادی اطلاعات به صورت روزانه و اهمیت بالای آن برای سازمان‌ها، سرعت آپلود با سرعت دانلود برابر است.

بستر ارتباطی اینترنت چه تاثیری بر سرعت اینترنت من می‌گذارد؟

نوع اتصال نقش مهمی در سرعت اتصال اینترنت شما دارد. با استفاده از مقایسه قبلی من، برخی از جاده‌ها (پهنای باند) ثابت یا محدود شده اند – نمی‌توان آنها را تعریض یا افزایش داد. Dialup و تا حدودی DSL نمونه‌های کاملی از این موضوع هستند. بستری که جهت پهنای باند بالا باید فراهم شود، باید بستر وایرلس یا فیبرنوری باشد چرا که سیم تلفن پاسخگوی پهنای باند بالا نمی‌باشد. با توجه به گرانی و سختی فراهم کردن بستر فیبر نوری مجبورید که بستر وایرلس را انتخاب کنید چرا که هزینه آن 20 برابر کمتر از هزینه فیبر نوری می‌باشد و فراهم کردن بستر آن  بسیار آسان می‌باشد.

اگر کارمندان هر سازمان را بیش از 100 نفر در نظر بگیریم و با در نظر گرفتن اینکه هر واحد با اینترنت کار می‌کند و برخی واحدها هستند که نیاز بیشتری به پهنای باند و ترافیک دارند، در این صورت باید ورودی اینترنت آن سازمان با پهنای باند پایدار و بدون افت باشد چرا که کارها به روی هم انباشته می‌شود و بازخورد تمام این ازدحام‌ها در نهایت به واحد فناوری اطلاعات بازمی‌گردد.

با راه اندازی اینترنت سازمانی و قراردادن فایروال در شبکه و مدیریت کاربران می‌توانید اینترنتی پایدار را درسازمان خود توزیع کنید.

شرکت اینترنت یاقوت حدود 20 سال است که در زمینه توزیع اینترنت فعالیت می‌کند و بیش از ده‌ها سازمان از این شرکت اینترنت دریافت می‌کنند، شما نیز می‌توانید اینترنت سازمان خود را از ما دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:

اینترنت اختصاصی را انتخاب کنیم یا اینترنت اشتراکی؟

چرا پهنای باند اختصاصی را انتخاب کنیم؟

راهنمای خرید اینترنت

5/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا