مجله یاقوت

هر آنچه که باید درباره‌ی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بدانید

به نظر شما دلیل نیاز به اینترنت ماهواره‌ای چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا امکان استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران وجود دارد؟ در اینترنت ماهواره2ای از چه فناوری استفاده شده است؟ شرکت اینترنت یاقوت (معتبرترین شرکت ارائه دهنده اینترنت سازمانی) در این مقاله به بررسی اینترنت ماهواره‌ای پرداخته، با ما همراه باشید:

اجتماعی بودن انسان و نیاز به برقراری ارتباط با دیگران باعث شده است همواره به دنبال ابداع روش‌های نوین برای ارتباط سریع‌تر و با کیفیت‌تر باشد. چه کسی فکرش را می‌کرد انسانی که با دود و پرنده نامه‌رسان برای برقراری ارتباط تلاش می‌کرد، امروزه با استفاده از گوشی موبایل و شبکه اینترنت با اکثر نقاط جهان در ارتباط باشد.

    حتی در عصر ارتباطات هم کسانی پیدا می‌شوند که به اینترنت دسترسی نداشته باشند. امروزه حدود 3 میلیارد نفر از مردم جهان به اینترنت دسترسی ندارند و حدود 4.5 میلیارد نـفر فاقد اینترنت پرسرعت، باکیفیت و ارزان هستند. دربرخی مناطق هم شرایط جغرافیایی و آب و هوایی، ارائه اینترنت به آن‌ها را مشکل کرده است. در این زمان است که برخی شرکت‌های پیشرفته دنیا مانند SpaceX به فکر اینترنت ماهواره‌ای افتادند.

اینترنت ماهواره‌ای و مشکلات

    اینترنت ماهواره‌ای با استفاده از ماهواره هایی که در اطراف زمین مستقر می‌شوند به همراه دیش‌هایی که بر روی زمین نصب شده‌اند ارائه می‌شود. تا کنون دو شرکت دیگر به غیر از SpaceX سابقه ارائه دادن اینترنت ماهواره‌ای را درکارنامه خود داشته‌اند اما کاربران این اینترنت همواره از سرعت پایین و تاخیر زیاد آن ناراضی بوده‌اند. SpaceX با شروع پروژه استارلینک انقلابی بزرگ درخصوص اینترنت ماهواره‌ای به راه انداخته است و با بهره‌مندی از دانش و مهندسی نوین توانسته مشکلات عمده این دسته از اینترنت را برطرف کند.

استارلینک
ماهواره استارلینک

استارلینک از کجا آغاز شد؟

       شروع پروژه استارلینک در سال 2018 با فرستادن دو ماهواره تین تین A و تین تین B به مدار زمین برای آزمایش اینترنت ماهواره‌ای آغاز شد. در ادامه و با موفقیت این آزمایش اولین محموله 60 عددی ماهواره‌های استارلینک در سال 2019 به مقصد جو زمین ارسال شدند. با گذشت زمان تعداد ماهواره‌های ارسالی بیشتر و بیشتر شد به‌طوری که درحال حاضر 1789 عدد ماهواره به جو زمین فرستاده شده و طی دو ماه آینده نیز دو محموله 60 عددی دیگر هم ارسال می‌شوند.

طراحی ماهواره‌ها در اینترنت استارلینک

    در طراحی ماهواره‌‌های استارلینک از دانش روز دنیا استفاده شده برای مثال موتور کریپتونی یونی آن جایگزین گاز زنون شده است و همچنین پنل‌های خورشیدی آن، از دیگر ماهواره‌های تولید شده بزرگ‌تر است.  

ماهواره استارلینکچه ویژگی‌هایی دارد؟
ویژگی‌های ماهواره استارلینک

هرکدام از ماهواره‌ها با وزنی حدود 227 کیلوگرم، می‌تواند حداکثر تا 20 گیاگابیت بر ثانیه اینترنت پهن باند ارائه دهد. این ماهواره‌ها به طوری برنامه ریزی شده‌اند که در صورت ایجاد اختلال در مدار حرکتی آن‌ها، بصورت خودکار به حالت اولیه خود بازگردند. هم‌اکنون ماهواره‌های استارلینک با قیمت هرکدام 250 هزار دلار رکورد ارزان‌ترین ماهواره‌های تجاری دنیا را در اختیار دارند.

آنتن‌ها در اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

    آنتن‌های موجود در دیش‌های استارلینک برای دریافت و ارسال اطلاعات از فناوری برهم نهی امواج استفاده می‌کند.

آنتن‌دیش‌های ماهواره استارلینک چگونه است
آنتن‌های دیش‌های ماهواره استارلینک

با استفاده از این فناوری آنتن‌ها می‌توانند سیگنال‌هایی در باند فرکانسی ku و ka را در جهات مختلف بدون تغییر زاویه و تنظیم مجدد ارسال کنند. تنها کافیست هنگام نصب دیش، آنتن آن را به سمتی از آسمان که بیشترین ماهواره یا کمترین مانع فیزیکی را دارد تنظیم کنید. می‌توان برای یافتن بهترین موقعیت نصب دیش‌ها از اپلیکیشن استارلینک بر روی موبایل خود استفاده کرد.

تست سرعت اینترنت ماهواره استارلینک
سرعت بالای ماهواره استارلینک

مزایای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک   

سرعت(Speed) بالا و تاخیر(Latensy) کم

یکی از دلایلی که موجب برتری بیشتر اینترنت استارلینک نسبت به دیگر سرویس های ارائه دهنده اینترنت شده سرعت بالا و تاخیر بسیار کم آن است. این ماهواره ها به دلیل قرارگیری در فاصله 550 کیلومتری از سطح زمین می‌توانند اینترنتی با سرعت دانلود حدودا 350 مگابایت بر ثانیه و سرعت آپلود 38 مگابایت برثانیه و Latensy 20 تا 40 میلی ثانیه ارائه دهند. این ارقام تا پایان فاز اول پروژه استارلینک برقرار است و با شروع فاز دوم، مدارهای قرارگیری ماهواره‌ها به سطح زمین نزدیک‌تر می‌شوند و در فاصله 300 کیلومتری از زمین قرار خواهند گرفت؛ تحت این شرایط سرعت و کیفیت اینترنت از این مقدار هم فراتر رفته و میزان تاخیر آن حتی تا 8 میلی ثانیه هم پایین می‌آید(این مقدار حتی کمتر از تاخیر اینترنت در فیبر نوری است).

مدارهای قرارگیری ماهواره استارلینک در اطراف زمین
مدارهای قرارگیری ماهواره استارلینک

معیایب اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

   در پایان سال 2021 میلادی تعداد ماهواره‌های درحال به کار استارلینک به بیش از هزار عدد می‌رسد و در پایان فاز اول این پروژه، تعداد ماهواره‌ها از چهار هزار عدد هم فراتر خواهد رفت این درحالی است که در پایان پروژه تعداد ماهواره‌ها به بیش از 40 هزار عدد می‌رسد.

    افزایش تعداد ماهواره‌ها در جو زمین نگرانی‌هایی برای دوستداران محیط زیست و ستاره شناسی بوجود آورده؛ به عنوان مثال تعداد بالای ماهواره‌های این پروژه ممکن است در کار رصد خانه‌ها مشکل ایجاد کند و تصویر ناخوش‌آیندی از آسمان برجا بگذارد؛ از طرفی اگر ماهواره‌ای از کار بیفتد می‌تواند به زباله فضایی تبدیل شود.

اینترنت ماهواره‌ای چه معایبی دارد
معایب اینترنت ماهواره‌ای

    اما در پاسخ شرکت اسپیس ایکس بیان داشته که می‌تواند اطلاعات مدار های استارلینک را در اختیار پژوهشگرهای حوضه ستاره شناسی قرار دهد تا با استفاده از آنها بتوانند مطالعات خود را با زمان عبور ماهواره ها هماهنگ کنند. همچنین درباره تبدیل ماهواره‌ها به زباله‌های فضایی می‌گوید: سرعت این دستگاه‌ها درحدود هفت برابر سرعت گلوله است و در صورت خرابی و خروج از مدار، با نزدیک شدن به سطح زمین می‌سوزند و ازبین می‌روند. فیلم های منتشر شده از ماهواره‌های استارلینک بیانگر این موضوع هستند که تنها در 90 دقیقه از روز با چشم غیر مسلح قابل رویت هستند( 45 دقیقه صبح و 45 دقیقه در شب) و چون سرعت گردش آن‌ها به دور زمین برابر با سرعت گردش زمین به دور خود است، جایگاه ماهواره‌ها همواره در نقطه ثابتی از آسمان قرار دارد.

قابل رویت بودن اینترنت ماهواره ای با چشم غیر مسلح
قابل رویت بودن اینترنت ماهواره‌ای

هزینه‌های اشتراک و راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای

    یکی از ایرادهایی که می‌توان به اینترنت استارلینک گرفت هزینه‌های بالای خرید اشتراک و راه‌اندازی آن است. هزینه اشتراک ماهانه اینترنت استارلینک 99 دلار می‌باشد؛ این درحالی است که متوسط قیمت اینترنت در آمریکا از نصف این رقم هم کمتر است. البته هزینه دیش‌های استارلینک به همراه وسایل جانبی(منبع برق، کابل‌ها و سه پایه قابل نصب) نیز مقدار قابل توجه 500 دلار است که باعث شده در مجموع خرید اینترنت استارلینک برای افراد کثیری مقرون به صرفه  نباشد.

    در این صورت سوالی برای ما پیش خواهد آمد که اینترنت استارلینک برای چه کسانی مناسب می‌باشد؟ برای پاسخ به چنین سوالی باید به ابتدای مقاله بازگردیم. گفته بودیم نیمی از مردم دنیا یا به اینترنت دسترسی ندارند و یا با سرویس‌های گران‌قیمت و کم کیفیت سر و کار دارند از طرفی برای اکثر کشورها مقدور نیست تا با صرف هزینه‌های بالا به همه نقاط کشور اینترنت رسانی کنند. بدلیل آنکه اتصال به اینترنت استارلینک، محدودیت جغرافیایی ندارد و می‌تواند دسترسی به شبکه جهانی را با کیفیت بالا ارائه دهد، این سرویس اینترنتی می‌تواند گزینه مناسبی برای چنین افرادی باشد.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران

   شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده است که تنها با موافقت دولت ها می‌تواند اینترنت استارلینک را به آن کشور ارائه دهد. پس حتی با داشتن تجهیزات مورد نیاز هم تا زمانی که دولت ایران مجوز ارائه سرویس اینترنتی را به SpaceX ندهد، نمی‌توان از اینترنت استارلینک استفاده کرد. از این هم بگذریم کشور ما بدلیل وجود تحریم ها، شانس کمی برای دریافت این سرویس اینترنتی دارد؛ البته در سایت استارلینک نام مناطقی از ایران برای ارائه سرویس وجود دارد؛ به این ترتیب می‌توان به راه‌اندازی اینترنت ماهواره ای در ایران امیدوار بود.

مناطق مورد تایید در سایت استارلینک برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای
مناطق مورد تایید در سایت استارلینک برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای

زمان عرضه استارلینک

شرکت اسپیس ایکس در آبان 99 فاز بتای عمومی اینترنت را برای شماری از کاربران ثبت نام کننده راه اندازی کرد و در شهریور 1400 فاز اصلی پروژه را آغاز کرده و بصورت عمومی برای مناطق تحت پوشش، اینترنت ارائه خواهد داد.

شرکت اینترنتی یاقوت، ارائه دهنده اینترنت پرسرعت در سراسر ایران اعم از اینترنت TD-LTE، اینترنت سازمانی، اینترنت برج‌ها و مجتمع‌ها و… می‌باشد برای مشاوره و دریافت خدمات اینترنت پرسرعت با شماره 0864840 تماس بگیرید.

4.7/5 - (20 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا