دسته‌بندی نشده

وقتی هک شدید چه کار کنید؟

هک به مجموعه فرایندها و روش هایی گفته می شود که طی آن داده های شخصی کاربران به سرقت می روند. این کار به دلیل نفوذ به سیستم های رایانه ای جهت دستیابی به اطلاعات محرمانه افراد حقیقی یا حقوقی صورت می پذیرد. امروزه، اخبار متنوعی را در زمینه نفوذ به سیستم های بانکی، رایانه ای و… می شنویم. اما اینکه متخصصان رایانه ای این کار را به چه دلیلی انجام می دهند از جمله مهمترین سوالاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

جاسوسی از شرکت ها به انگیزه های مختلف، نفوذ به زیرساخت های دولتی، کسب درآمد از طریق سرقت موجودی حساب های مالی و نفوذ به حساب های کاربری افراد در فضای مجازی از جمله مهمترین اهداف مهاجمان به شمار می روند. اگر به دام چنین افرادی گیر افتادیم باید چه کار کنیم؟ در ادامه با یاقوت (معتبرترین شرکت ارائه دهنده اینترنت سازمانی )همراه باشید تا شما را با روش های کاربردی جهت جلوگیری از هک شدن آشنا نماییم.

روش‌های هک
آشنایی با انواع مختلف هک شدن دستگاه های دیجیتالی

آشنایی  با انواع مختلف حملات سایبری

حملات سایبری توسط افرادی که از توانایی نفوذ به سیستم های رایانه ای و دیجیتالی برخوردار باشند انجام می شود. این دسته از افراد بسیار باهوش بوده و به زبان های برنامه نویسی آشنا هستند. البته هک کردن ابزارهای دیجیتالی یا شبکه ها توسط این متخصصان رایانه ای با اهداف شخصی یا سیاسی انجام می شود. بد نیست در مورد انواع مختلف حملات سایبری اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

·       Phishing Attack

یکی از مدل های هک کردن این است که سارق، ایمیل یا فایل حاوی ویروس را برای کاربر ارسال می کند. در بیشتر مواقع، کاربر متوجه آلوده بودن فایل مورد نظر نمی شود. اما چرا به این حمله سایبری، فیشینگ گفته می شود. زیرا فرد مهاجم در این نوع حمله سایبری برای افراد حقیقی یا حقوقی، دام پهن کرده که در صورت غفلت باید منتظر عواقب ناشی از آن بود.

·       Man In The Middle Attack

در این حمله سایبری، مهاجم پیام های مابین دو کاربر را شنود و رصد می کند. در واقع، مهاجم در این ارتباط به عنوان یک فرد سوم، دو طرف را طوری متقاعد می کند که با یکدیگر در ارتباط هستند. حتی در بعضی مواقع امکان دارد مهاجم خود را با حیله به عنوان دوست طرف مقابل جا بزند.

هک برای چه منظوری استفاده میشه
هک چیست و به چه منظوری انجام می شود

·       Brute Force Attack

یکی دیگر از مدل های هک کردن این است که فرد مهاجم از یک بدافزار یا ربات استفاده کرده و با ارسال تعداد زیادی درخواست به حساب کاربری فرد مورد نظر می خواهد به داده های شخصی او دسترسی داشته باشد. هر کدام از این درخواست شامل یک گذرواژه بوده که مهاجم با امتحان کردن هر کدام از آنها در نهایت می تواند به اطلاعات کاربر دست یابد.

·       DoS and DdoS Attacks

مهاجمان می توانند از طریق حملات داس و دیداس، یک سامانه یا وب سایت را هک کنند. در این نوع حملات، فرد شاهد حجم زیادی از درخواست ورود به سایتش می باشد. این امر باعث مصرف مقدار زیادی از منابع سخت افزار سایت و از دسترس خارج شدن سرور مورد نظر برای مدت زمان مشخصی می شود. در حملات داس از یک رایانه و در حملات دیداس از چند رایانه جهت هک وب سایت استفاده می شود.

روش های جلوگیری از هک
از چه روش هایی می توان جهت جلوگیری از هک کردن دستگاه های دیجیتالی استفاده نمود

از چه روش هایی می توان جهت جلوگیری از هک کردن دستگاه های دیجیتالی استفاده نمود؟   

با اتصال هر وسیله ای به شبکه اینترنت، امکان هک شدن برای آن دستگاه وجود خواهد داشت. اکثر ابزارهایی که در طول روز از آنها استفاده می کنیم به دلیل اتصال به اینترنت در معرض حملات سایبری قرار دارند. تلفن های هوشمند، وبکم ها، روترها، ایمیل ها و سیستم های رایانه ای  از جمله مهمترین وسایلی هستند که خطر هک شدن برای آنها وجود دارد. یک سری روش هایی وجود داشته که با رعایت آنها می توانید احتمال بروز حملات سایبری را کاهش دهید. در ادامه به این روش های کاربردی اشاره خواهیم کرد.

  1. حتی الامکان از نرم افزارهای به روز رسانی شده استفاده کنید. مهاجمان به آسانی می توانند با شناسایی نقاط ضعف سیستم به اطلاعات محرمانه کاربر دسترسی پیدا کنند. پس اولین توصیه ما به شما این است که نرم افزارهایی که بر روی رایانه یا تلفن همراه خود نصب می کنید را هر چند وقت یک بار آپدیت نموده تا از بروز اتفاق های ناگوار جلوگیری شود.
  2. یکی از مهمترین روش ها جهت جلوگیری از هک شدن این است که برای سیستم خود گذرواژه های قوی انتخاب کنید. متاسفانه، اکثر کاربران به دلیل فراموشی از رمز عبور های ضعیف جهت ورود به سیستم شان استفاده می کنند. همین امر باعث می شود تا مهاجمان باهوش بتوانند گذرواژه سیستم شما را به راحتی ردیابی کنند. اگر نمی توانید برای سیستم خود یک رمز عبور مناسب انتخاب کنید بهترین راه حل، استفاده از نرم افزارهای مدیریت گذرواژه می باشد.
  3. کاربر هنگام ورود به هر سایتی باید به علامت (HTTPS) توجه نماید. این علامت نشان دهنده این است که سایت مورد نظر از اعتبار و امنیت بالایی برخوردار می باشد. اکثر وب سایت ها در بستر اینترنت، ساختگی بوده و به منظور سرقت داده های محرمانه کاربر طراحی شده اند.
  4. یکی از روش های دیگر جهت جلوگیری از هک شدن، عدم کلیک روی لینک های ناشناس و تبلیغات نامعتبر می باشد. در واقع، لینک ها و تبلیغات نامعتبر از جمله آسان ترین روش های مهاجمان جهت به سرقت بردن اطلاعات کاربر به شمار می روند. تنها زمانی روی لینک ها و تبلیغات مورد نظر کلیک نمایید که در مورد فرستنده آن اطمینان کافی کسب کرده باشید.
  5. نصب آنتی ویروس آپدیت شده را در گوشی های همراه و سیستم خود فراموش نکنید. اگرچه نصب آنتی ویروس در اکثر مواقع راهگشا نمی باشد، اما امکان بروز حملات سایبری را در برخی شرایط کاهش می دهد. جهت جلوگیری از ویروسی شدن دستگاه خود از دانلود نرم افزارها از طریق منابع نامعتبر پرهیز نمایید.

نتیجه گیری

هک، مجموعه روش هایی است که طی آن فرد مهاجم قصد دارد به اطلاعات محرمانه و شخصی کاربران دست یابد. حملات سایبری با اهداف و انگیزه های شخصی و سیاسی انجام می شوند. هک کردن در اکثر اوقات، عمل ناپسندی نمی باشد. امکان دارد در برخی شرایط، متخصصان رایانه ای با هماهنگی شرکت ها و نهادهای قانونی از یک سری روش ها جهت بهبود امنیت سامانه ها استفاده نمایند. اما اگر حملات سایبری به منظور نفوذ به داده های شخصی افراد حقیقی و حقوقی باشد، اهدافی مجرمانه را در پی خواهد داشت. تنها راه حل این است که با استفاده از یک سری دستورالعمل های کاربردی بتوان احتمال بروز حملات سایبری را کاهش داد.     

بیش‌تر بخوانید:

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا