مجله یاقوت

9 روش تقویت سیگنال وای فای مودم

فاکتورهایی وجود دارد که باعث کاهش قدرت سیگنال وای فای در موبایل اندروید می‌شود ولی تکنیک‌هایی نیز وجود دارد که به وسیله آن‌ها می‌توانید قدرت سیگنال وای فای مودم را تقویت کنید تا اتصالی پایدار و با کیفیت داشته باشید، اگر با کیفیت، سرعت و قدرت سیگنال اینترنت وای فای مشکل دارید در ادامه چند روش می‌گوییم که با انجام دادن آن‌ها مشکلتان حل خواهد شد.

تقویت سیگنال وای فای

تقویت سیگنال وای فای
تقویت سیگنال وای فای

در ادامه 9 روشی را که با آن‌ها می‌توانید سیگنال وای فای را بهبود بخشید و در نتیجه سرعت و کیفیت اینترنت را افزایش دهید را آورده‌ایم.

  1. فرکانس و کانال
  2. ریبوت مودم
  3. تغییر پسورد مودم
  4. تعویض آنتن مودم
  5. آپدیت اندروید
  6. قاب موبایل
  7. مکان مودم
  8. آپدیت نرم افزار مودم
  9. نرم افزار تقویت سیگنال اندروید

فرکانس و کانال

زمانیکه همسایگان زیادی داشته باشید که هر کدام نیز از مودم های وایرلس استفاده می‌کنند پس ممکن است که تداخل امواج پیش بیاید که در نتیجه باعث کاهش سرعت و کیفیت اینترنت شما می‌شود در اینصورت باید شما کانالی را پیدا کنید که کمترین تداخل را داشته باشد.

مودم های قدیمی تنها از یک باند با فرکانس 2.4 گیگاهرتز کار می‌کردند و در اینصورت بین شما و همسایه‌تان که با همین فرکانس کار می‌کردید باعث ایجاد تداخل و کاهش قدرت سیگنال وای و اینترنت می‌شد، اگر مودم شما جدید باشد و به صورت دو بانده به بازار عرضه شده باشد پس در اینصورت از باند با فرکانس 5 گیگاهرتز نیز پشتیبانی می‌کند، در حال حاضر از این فرکانس جمعیت کمی استفاده می‌کنند و کانال‌های بیشتر و دامنه کمتری نسبت به فرکانس 2.4 گیگاهرتز دارد که بعث میشود سرعت و کیفیت بهتری داشته باشد.

عیب فرکانس 5 گیگاهرتز نسبت به فرکانس 2.4 گیگاهرتز این است که برد کمتری داردو در نتیجه محوطه کمتری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

کانال چیست؟

هر فرکانسی باندهای کوچکی درون خود دارد که به آن‌ها کانال گویند، فرکانس 2.4 گیگاهرتز دارای 11 کانال و فرکانس 5 گیگاهرتز دارای 45 کانال است، در بهترین حالت باید از کانالی استفاده کنید که در اطراف شما کسی از آن استفاده نمی‌کند، اگر از مودمی استفاده می‌کنید که تنها از فرکانس 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند انتخاب بهترین کانال برای شما دشوارتر خواهد بود در صورتیکه در فرکانس 5 گیگاهرتز شانس بهتری برای انتخاب کانال دارید.

در فرکانس 2.4 گیگاهرتز بهتر است که یکی از سه کانال 1 یا 6 یا 11 را انتخاب کنید.

چگونه تشخیص دهیم که در اطراف ما بقیه از چه کانال‌هایی استفاده کرده‌اند و کدام کانال شلوغ‌تر است که ما بتوانیم کانال خلوت‌تری را انتخاب کنیم؟

آنالیز سیگنال‌های وای فای محیط با نرم افزارهای ویندوزی

برای تشخیص اینکه در محیط اطراف ما بقیه از چه کانال‌هایی استفاده می‌کنند می‌توانیم از نرم افزارهای رایگان اسکنر وای فای در ویندوز استفاده کنید، یکی از آن نرم افزارها که رابط کاربری بسیار ساده دارد و بدون نیاز به نصب می‌باشد نرم‌افزار NirSoft WifiInfoView است.

پس از اجرای این نرم افزار تصویری مشابه زیر می‌بینیم که در آن در ستون Channel نشان داده است که در اطراف ما از کانال شش به تعداد 7 و از کانال یک به تعداد 5 بار استفاده شده است پس در نتیجه ما باید از کانال یک استفاده کنید که شلوغی کمتری دارد.

تقویت سیگنال وای فای

آنالیز سیگنال‌های وای فای محیط با CMD ویندوز

پس از اینکه Command Prompt ویندوز را باز کردید عبارت زیر را داخل آن تایپ کنید (تصویر زیر)

NETSH WLAN SHOW NETWORKS MODE=BSSID

وای فای cmd

این دستور تمامی شبکه های اطراف شما و کانال هایی که آن‌ها استفاده می‌کنند را نشان مید‌هد حالا باید کانالی را انتخاب کنید که کمترین جمعیت را در آن دارد به طور مثال در تصویری که در زیر می‌بینید شما باید یک کانال بین 1 یا 6 را انتخاب کنید.

کانال‌های وای فای که از ان استفاده کردید
کانال‌های وای فای

برای ورود به برنامه Command Prompt داخل سرچ استارت ویندوز، cmd را سرچ کنید و برنامه را انتخاب کنید(تصویر زیر)

cmd- search
cmd-search

آنالیز سیگنال‌های وای فای محیط در اندروید

می‌توان از اپلیکیشن‌های اندرویدی برای اینکه وای فای محیط را آنالیز کنیم استفاده کرد.

یکی از آن اپلیکیشن های اندرویدی آنالیز سیگنال وای فای Wifi Analyzer است که رایگان است و می‌توانید از گوگل پلی دانلود و نصب کنید، پس از اجرای اپلیکیشن وارد منوی view شوید و امتیاز بندی کانال Channel Rating را انتخاب کنید اپلیکیشن لیستی از کانال‌ها را نشان می‌دهد که امتیاز بندی شده‌اند و کانالی که امتیاز بیشتری دارد یعنی بهتر می‌باشد و آن کانال را انتخاب کنید.

signal-booster
signal booster

چگونه کانال و فرکانس را تغییر دهیم

ابتدا باید یک لپ تاپ و یا کامپیوتری که قابلیت اتصال به وایرلس را داشته باشد انتخاب کنید

مرورگر را باز کنید و آدرس آیپی مودم را وارد کنید

⭐  آدرس آیپی اکثر مودم ها 192.168.1.1 می‌باشد ولی در صورتیکه این آدرس کار نکرد باید روی بدنه مودم، کارتن آن یا دفترچه راهنمای مودم دنبال آدرس آیپی ورود به تنظیمات مودم بگردید ⭐

مشخصات ورودتان را وارد کنید تا وارد تنظیمات مدیریتی مودم شوید (در اکثر مودم ها به صورت پیش فرض نام کاربری و کلمه عبور هر دو admin هستند)

تنظیمات مدیریتی بستگی به نوع مودم متفاوت است و شما باید قسمت مربوط به کانال و فرکانس‌ها را پیدا کنید

تنظیمات مودم DLINK
تنظیمات مودم D-LINK

ریبوت مودم

هرازگاهی دستگاه مودم را ریبوت کنید.

تغییر پسورد وای فای مودم

رمز عبور وای فای مودم را تغییر دهید زیرا ممکن است که کسی آن را هک کرده باشد و از سرعت و حجم اینترنت شما بکاهد، نوع رمزگذاری پسورد وای فای را WPA2 انتخاب کنید زیرا که امنیت و سرعت بالاتری دارد.

آپدیت اندروید

همیشه سیستم عامل اندروید و مرورگرها را آپدیت کنید تا از جدیدترین امکانات استفاده کنید و مشکلاتی که قبلا وجود داشته است رفع شود.

قاب موبایل

اگر از محافظ بدنه موبایل استفاده می‌کنید باید حواستان باشد که آن محافظ روی امواج بیسیم ایجاد نویز نکند، دارای آهنربا و فلز نباشد.

مکان مودم

مکانی که مودم را در آنجا قرار می‌دهید بسیار مهم است، سعی کنید مودم را در مرکز ساختمان قرار دهید تا امواج وای فای آن کل ساختمان را پوشش دهد و در کنار مودم دستگاه‌های الکترونیکی (مثلا تلفن بیسیم، مایکروویو) قرار ندهید.

به روز رسانی نرم افزار مودم

شرکت‌های سازنده مودم، نرم افزارهای مودم (Firmware) را آپدیت می‌کنند و شما هم باید بررسی کنید که اگر برای مودم شما هم آپدیت جدیدی آمده باشد آن را آپدیت کنید.

تعویض آنتن مودم

برای تقویت سیگنال وای فای مودم می‌توانید آنتن مودم را تعویض کنید و آن را با آنتن‌هایی پر قدرت تعویض کنید البته باید مودم قابلیت تعویض آنتن را داشته باشد.

نرم افزار تقویت سیگنال

می‌توانید از اپلیکیشن های تقویت سیگنال وای فای اندروید استفاده کنید.

دانلود signal booster

بیشتر بخوانید:

بهترین رمزگذاری وای فای برای افرایش سرعت

4.9/5 - (38 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا