دسته‌بندی نشده

اینترنت ADSL یا اینترنت موبایل؟

در طی این سال‌ها نیاز به اینترنت برای فعالیت‌های روزمره به یک ضرورت تبدیل شده که باعث افزایش رشد و گسترش کاربران اینترنت برای انجام اموری چون وب‌گردی، گذراندن اوقات فراغت در فضای مجازی، دورکاری با توجه به شرایط بوجود آمده (پاندمی) و خیلی کارهای دیگر شده است.

اینترنت موبایل یا اینترنت adsl

مقایسه سرعت اینترنت 4g با adsl

بازار اینترنت ADSL بعد از اینکه مجوز سرعت‌های بیشتر اینترنتی و مجوز ورود اپراتورهای تلفن همراه به نسل‌های بالاتر مخابراتی دریافت کردند به خطر افتاد و بسیاری از کاربران و شاید شما هم دچار این تردید شدید که کدام سرویس اینترنت بهتر است؟ ADSL واقعاً در اوایل سال 2000، زمانی که جایگزین اتصال با شماره گیری شد، پیشرفت کرد. این یک نقطه عطف بزرگ بود، اتصال به اینترنت که هر بار که تلفن شما زنگ می‌خورد قطع نمی‌شد! استقرار آن نیز بسیار ارزان بود؛ بهترین گزینه بود

اما اکنون، با سرعت متوسط ​​دانلود آن در حدود 8 مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود در 832 کیلوبیت در ثانیه، تقریباً برای اکثر مشاغل یا مصرف کنندگان کافی نیست.
در گذشته، نیاز به پهنای باند پایین بسیار بیشتر از بالا بود. اما در دهه گذشته، با ورود رسانه‌های با کیفیت بالا مانند پخش ویدئو HD و رواج مدل‌های رایانش ابری ، اکثر مردم به سرعت آپلود مطابق با دانلودهایشان نیاز دارند.

اما اینترنت تلفن همراه یک نوع اتصال بی‌سیم است که با استفاده از دکل‌های تلفن همراه امکان پذیر می‌شود. تقریبا در همه جای دنیا دسترسی به اینترنت سیم کارت از طریق یک ارائه دهنده تلفن همراه (در ایران: ایرانسل، همراه اول، رایتل و…) امکان پذیر است.

با شرایط محیطی کنونی با وجود موانع خارجی مانند ساختمان‌ها، برج‌ها، درختان و… تلفن همراه امواج برج مخابراتی که تا 10 کیلومتر دورتر هست را دریافت می‌کند هر چه تعداد این دکل‌های مخابراتی در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید بیشتر باشد شبکه تلفن همراه قابل اطمینان‌تر و سریع‌تر است. اگر بخواهیم بگوئیم که کدام یک در دسترس‌تر است باید بگویم که یکی از مهم‌ترین و بارزترین مزایای اینترنت 4G در دسترس بودن همیشگی اینترنت 4G است.

 شما در هر مکان و در هر نقطه کشور که باشید می‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید اما برای داشتن اینترنت ADSL  نیاز به خط تلفن داریم چون در این نوع از سرویس انتقال اطلاعات بر بستر سیم‌های مسی امکان پذیر است و برای استفاده از اینترنت ADSL باید در شعاع فاصله‌ای سیگنال‌های مودم ADSL قرار داشته باشیم و هر چه از مودم دور بشویم دسترسی ما به اینترنت قطع می‌شود. بنابراین در بررسی ویژگی دسترسی اینترنت 4G مناسب‌تر است.

ویژگیموبایلAdsl
دسترسی راحت در تمام نقاطدسترسی در تمام نقاط تحت پوشش شبکه های موبایلدسترسی در نقاطی تحت شعاع سیگنال های مودم ADSL
سرعتسرعت بیشترسرعت کمتر
امکان انتخاب بسته های متنوعتنوع بیشتر در بسته‌های پیشنهادیتنوع کمتر در بسته های اینترنتی
امنیت و رمزگذاری داده‌هاامنیت بالاترامنیت کمتر
بهره‌وری مناسب در سازمان‌ها و اداراتبهره‌وری کمتربهره‌وری بیشتر
تعداد کاربران متصل به شبکهامکان استفاده برای یک کاربرامکان استفاده برای چند کاربر

اگر علاقه‌مند به مطالعه در حوزه اینترنت موبایل و اینترنت TD-LTE هستید، حتما مطالب این صفحه را مطالعه کنید

سرعت دانلود و آپلود یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای سرویسی است که از آن بهره می‌برید.

مقایسه سرعت دانلود و آپلود اینترنت Adsl و گوشی

در سرویس اینترنت ADSL حداکثر سرعت انتقال داده حداکثر 8 مگابیت بر ثانیه و ADSL2+ حداکثر تا 24 مگابیت برثانیه و در سرویس VDSL سرعت انتقال داده‌ها حداکثر 50 مگابیت برثانیه خواهد بود اما سرعت اینترنت 4G در مناطقی که پوشش کامل و مناسب داشته باشند 100 مگابیت بر ثانیه هم می‌رسد البته این سرعت را فقط زمانی تجربه خواهید کرد که کامل و مناسب در اطراف محل زندگی خود تحت پوشش برج‌های مخابراتی باشید.

البته به این نکته هم باید اشاره کنم سرویس ADSL زمانی سرعت و کیفیت پایداری خواهد داشت که زیر ساخت‌های آن نظیر فاصله کاربر تا مرکز مخابرات، عمر شبکه کابلی و سیم کشی داخل ساختمان در شرایط نرمال و مورد تائید باشند. بنابراین اگر می‌خواهید که یک سرعت خوب و پایدار و بدون مشکل قطعی داشته باشید از اینترنت ADSL استفاده کنید.

اگر بخواهیم از نظر ایمن بودن این دو نوع سرویس اینترنت را بررسی کنیم شاید تعجب کنید که اینترنت تلفن همراه از Wi-Fi عمومی ایمن‌تر است چون در بسیاری مراکز داده‌های ارسالی از طریق اینترنت رمزگذاری نشده‌اند چون اگر بتوانید بدون وارد کردن رمز شبکه اینترنت وصل بشوید احتمال خیلی زیاد ایمن نیست.

تا به امروز تکنیک‌های رمزگذاری بسیاری توسط شبکه‌های بی‌سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی Wi-Fi هنوز قادر به مقابله در برابر حمله هکرها نیست.

مزایا و معایب اینترنت 4G

مزایا و معایب اینترنت موبایل

مزایا:

  • امکان سرعت بالاتر از پهنای باند خانگی
  • عدم نیاز به خط تلفن
  • امکان دسترسی به اینترنت در تمام نقاط کشور و قابل حمل بودن
  • فعال سازی راحت و سریع تر از اینترنت خانگی
  • ایمن بودن پهنای باند تلفن همراه ار لحاظ رمزگذاری داده ها  به نسبت اینترنت Wi-Fi

معایب:

  • وابستگی کامل به سیگنال‌های مخابراتی که هر چه سیگنال ضعیف تر باشد اتصال ناپایدار و کند است.
  • اتصال و سرعت اینترنت تلفن همراه کاملا غیر قابل پیش بینی است و امکان نوسان در عملکرد و قطعی اینترنت با توجه به ترافیک شبکه و شرایط آب و هوایی وجود خواهد آمد و ممکن است با توجه به هزینه ای که می‌کنید در شرایطی که شبکه مخابراتی پوشش مناسبی نداشته باشد و در شرایط نامناسب دیگر مقرون به صرفه نباشد.

مزایا و معایب اینترنت ADSL

مزایا:

  • امکان اتصال از طریق یک شبکه به چندین کاربر
  • بهره وری مناسب و کامل در امور سازمانی و اداری

معایب:

  • محدود بودن دامنه وایرلس مودم ADSL ارائه شده که معمولا حدود 100-35  متر است و مناسب برای محیط های کوچک مانند منزل، رستوران و… است که با دور شدن از مودم روتر قدرت شبکه بی سیم کاهش خواهد یافت.

اگر بخواهیم، یک تصمیم کلی درباره این بگیریم که برای ما، اینترنت موبایل بهتر است یا اینترنت adsl، خوب است نگاهی به این جدول مقایسه بیاندازیم. اینکه کدام یک برای ما بهتر است، کاملا به این بستگی دارد که چه معیارهایی از این جدول مقایسه برای ما مهم‌تر و حیاتی‌تر هستند.

ویژگی
موبایلAdsl
دسترسی راحت در تمام نقاطدسترسی در تمام نقاط تحت پوشش شبکه های موبایلدسترسی در نقاطی تحت شعاع سیگنال های مودم ADSL
سرعتسرعت بیشترسرعت کمتر
امکان انتخاب بسته‌های متنوعتنوع بیشتر در بسته‌های پیشنهادیتنوع کمتر در بسته‌های اینترنتی
امنیت و رمزگذاری داده‌هاامنیت بالاترامنیت کمتر
بهره‌وری مناسب در سازمان‌ها و اداراتبهره‌وری کمتربهره‌وری بیشتر
تعداد کاربران متصل به شبکهامکان استفاده برای یک کاربرامکان استفاده برای چند کاربر

برای تهیه اینترنت پرسرعت ADSL2+ و دریافت راهنمایی با کارشناسان یاقوت در ارتباط باشید.

مزایای اینترنت وایرلس نسبت به adsl

برخی تصور می‌کنند که تنها دو راه انتخاب دارند و یا باید اینترنت موبایل را انتخاب کنند و یا اینترنت adsl. در صورتی که یک انتخاب دیگر وجود دارد که از آن با نام اینترنت وایرلس یاد می‌شود. در این روش، نیازی به تجهیزات مختلف وجود ندارد و افراد می‌توانند بدون نیاز به خط تلفن و بدون رویارویی با مشکلاتی همچون پر بودن ظرفیت و یا عدم وجود فیبرهای نوری، به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشد. نصب اینترنت وایرلس سریع‌تر انجام می‌شود و زمان‌بر نیست. این در صورتی است که اگر شما، شبکه کابلی مناسبی از مخابرات تا محل خود نداشته باشید با چالش‌های بسیار زیادی مواجه خواهید شد.

در این روش، دو دستگاه گیرنده/فرستنده وجود دارد که به دستگاهی که روی دکل isp قرار می‌گیرد، Access point گفته می‌شود و  به دستگاه دوم که در محل مشتری و روی پشت بام او نصب می‌شود cpe گفته می‌شود. Access point به سمت محل مشتری قرار می‌گیرد و cpe که روی پشت بام محل مشتری است به سمت Access point.

چطور سرعت ADSL خود را افزایش دهیم.

با شیوع بیماری کرونا و افزایش روز افزون نیاز به استفاده از اینترنت پرسرعت برای کارهای روزمره، اینترنت پرسرعت به یک دغدغه اصلی تبدیل شد. یکی از این موارد اینترنت ADSL است که جزء پرکاربردترین و متداول‌ترین سرویس‌های اینترنتی می‌باشد. برای مطالعه بیش‌تر به مقاله راهکارهای افزایش سرعت اینترنت ADSL مراجعه فرمائید.

چراغ ADSL نشانگر چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که متوجه قطعی اینترنت و خاموش شدن برخی از چراغ‌های اینترنت خود شده باشید. با خواندن مقاله چراغ ADSL نشانگر چیست؟ خودتان بدون نیاز به صرف هزینه مشکل را حل کنید.

بیش‌تر بخوانید:

اینترنت ADSL

Adsl چیست

4.6/5 - (28 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا